ЗВУКОВІ ОБРАЗИ В ЛІРИЦІ Б.О. ЧИЧИБАБІНА

Алла Григорьевна Козлова

Анотація


Метою статті є характеристика особливостей втілення звукових образів в ліриці Б.О. Чичибабіна. Відзначається, що аудіальні образи займають важливе місце у творчості поета. Частіше за все Чичибабін звертається до звуків природного світу і музики, але навіть історичні часи набувають у його поетичному світі своїх звукових характеристик. Особлива роль у художній картині світу поета належить тиші, яка осмислюється ним не як повна відсутність звуку, а як вища форма звучання, та стає втіленням тайни буття і гармонії світу. Божественна тиша, вічність протиставляється шуму як втіленню мирського, плинного, минаючого. (Не випадково у вірші «Нет, ты мне не жена…» поет порівнює кохану з лісовою тишею.) Таке сприйняття тиші цілком відповідає російській поетичній традиції, яка пов’язана з такими текстами, як «Silentium!» Ф.І. Тютчева (1830) та «Silentium» О.Е. Мандельштама (1910). У віршах, які підіймають тему поетичної праці та поетичного мистецтва, Чичибабін активно використовує пісенні, музичні асоціації. Причому, з точки зору автора, музичність, співучість поезії подарована їй самою природою, глибинною таємницею буття. Нерідко у віршах Чичибабіна простежується думка про близькість поезії та музики. А музика співзвучна і природі, і чутливій душі ліричного героя, по суті самого поета. Не випадково кохання характеризується у його ліриці як «вічна музика світу». Цілком закономірною є пильна увага Чичибабіна до звукового ладу власних віршів. Часто у його текстах використовуються яскраві «звукові» метафори, елементи звукопису, внутрішня рима, складені каламбурні рими, зустрічаються паронімічні пари, прийом парономазії. В окремих випадках повторення звукових комплексів створює ефект відгомону, відлуння.

Ключові слова: поезія, лірика, вірш, звукові образи, образ тиші, рима, парономазія.


Повний текст:

PDF (Русский)

Посилання


Yegorov, B.F. Rannieie tvorchestvo Borisa Chichibabina [Boris Chichibabin early creative works]: URL: http://www.philology.nsc.ru/elib/data/Narrativ_tradits_2014/41.Egorov_B.pdf [in Rus-sian].

Kozlova, A.H. Muzyka v lirikie Bulata Okudzhavy. Russkaia filologiia. Vestnik Khar-kovskogo natsionalnogo pedagogicheskogo universiteta imeni G.S. Skovorody [Music in Bulat Okudzava's lyric poetry]. 2018. № 3(65). С. 41–46 [in Russian].

Kozlova, A.H. Muzyka v poezii Yuriia Levitanskogo. Vestnik Kharkovskogo natsionalnogo pedagogicheskogo universiteta imeni G.S. Skovorody [Music in Yury Levitansky’s poetry]. 2019. № 2(68). С. 39–44 [in Russian].

Коchetova, S.A., Roshchenko, Y. Simvolika zvukov v poezii Chichibabina. Chichibabin i razvitiye russkoy poezii Ukrainy v XX veke: Vestnik Krymskikh chteniy B.A. Chichibabina [Chichibabin and the development of Russian literature in Ukraine in XX century: The journal of Crimean B.A. Chichibabin Conference]. Issue 2. Simferopol: KrymskiyArkhiv [in Russian].

Mandelshtam, O. Stikhotvoreniya. Proza / Sost., vstup. statya i comment. M.L. Gasparova [Poems. Prose]. Introductory article and comments by M.L. Gasparov. Мoskva: ООО «Izdatelstvo AST», Kharkov: Folio [in Russian].

Оkudzhava, B.Sh. Stikhotvoreniya /Vstup.stati А.S. Dubshana I V.N. Sazhina. Sost. V.N. Sazhina i D.V. Sazhina. Primechaniya V.N. Sazhina [Poems]. Introductory article by A.S. Dubshan and V.N. Sazhin. Compiled by V.N. Sazhin and D.V. Sazhina. Editor’snotes by V.N. Sazhin. SPb.: Akademicheskiy proekt [in Russian].

Chichibabin, B.A. Sobranie stikhotvoreniy / Sost. L.S. Каras-Chichibabina; Vstup. st. S.N. Buninoy; Komment. L.S. Каras-Chichibabinoy, S.N. Buninoy [Complete works] Compiled by L.S. Karas-Chichibabina. Introductory article by S.N. Bunina. Editor’snotes by L.S. Karas-Chichibabina and S.N. Bunina. Kharkov: Folio [in Russian].




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1572.2019.03.69.06

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.