ХРИСТИЯНСЬКІ МОТИВИ І ОБРАЗИ В ОНЕЙРИЧНОМУ ПРОСТОРІ РОМАНУ Л. УЛИЦЬКОЇ «КАЗУС КУКОЦЬКОГО»

Алла Григорьевна Козлова, Ирина Геннадьевна Борисенко

Анотація


Метою статті є характеристика онейричного простору роману Л. Улицької «Казус Кукоцького» в аспекті відображення в ньому елементів християнського світосприйняття. Хронотоп твору доволі складний, у ньому поєднані реальный світ, пов’язаний з історичним часом, «інший» простір і час («інобуття»), а також сни, які бачить героїня як в реальному часі, так і в «інобутті». Межа між останніми двома просторово-часовими локусами розмита, тому ми умовно поєднали їх в категорії «онейричний простір». Не викликає сумнівів, що створений у романі онейричний простір несе на собі відбиток християнського світосприйняття і пов’язаний з основними темами твору – мандрівництва та боротьби людини в земному житті, сім'ї, любові, людського вибору і боргу. Важливе місце в ньому належить християнським образам-символам, серед яких образи-символи пустелі и подорожніх, дверей (двері у скелі), вогню, пастуха й овець, стовпа світла, трубного голосу, Нової Землі. Сам шлях героїв в «інобутті» асоціюється з чистилищем у католицькому віровченні. Онейричний простір роману містить у собі значну кількість алегорій, які поглиблюють філософську проблематику твору і стають ключем до розуміння як центральних образів-персонажів роману, так і авторського світосприйняття.

Ключові слова: роман Л. Улицької «Казус Кукоцького», онейричний простір, мотив, хронотоп, християнське світосприйняття, Біблійні образи-символи.


Повний текст:

PDF (Русский)

Посилання


Vakurova, N., Moskovkin, L. Trietie sostoianiie: zhizn kak kazus (Ludmila Ulitskaia “Kazus Kukotskoho”. Roman. M.: Izd-vo EKSMO-Press, 2000. 448 s. URL: http://leo-mosk.narod.ru/works/zizn_concepcion.htm (data obrasheniya 20.10.2019 g).

Yehorova, N.A. Proza L. Ulitskoy 1980–2000-h hоdоv: probliematika I poetika: avtoref. dis. … kand. filol. nauk: 10.01.01. Volhohrad, 2007. 24 s.

Yermoshina, H. Forma borby so vriemieniem – piechalnaia popytka yeho unichtozheniia. Znamia. 2000. № 12. S. 201–203.

Ishiekova, S.A. Epihraf kak forma dialoga avtora i chitatielia: na matierialie romana L. Ulitskoy “Kazus Kukotskoho”. URL: https://cyberleninka.ru/article/v/epigraf-kak-forma-dialoga-avtora-i-chitatelya-na-materiale-romana-l-ulitskoy-kazus-kukotskogo (data obrasheniya 18.10.2019).

Kovriha, Yu.V. Onieiricheskoie prostsanstvo romana L. Ulitskoy “Kazus Kukotskoho”. Aktualnyie nauchnyie issliedovaniia v sovriemiennom mirie. 2018. № 6 (38). Ch. 2. S. 105–112.

Piesochinskii, N. Ekzamienator: Kukotskii. URL: http://ptj.spb.ru/blog/ekzamenator-kukockij/ (data obrasheniya: 19.09.2019).

Ryzhova, O. Koitus Kukotskoho, ili Samaiai ntielihentnaya domohoziayka. Litieraturnaia hazieta. 2004. №. 37. S. 11.

Siemikina, Yu.H. Antinomiia “otkrytoho” i “zamknytoho” chronotopa v romaine L. Ulitskoy “Kazus Kukotskoho”. Izviestiia Volhohradskoho hosudarstviennoho piedahohichieskoho univiersitieta. Sieriia “Filolohichieskiie nauki”. 2008. № 2 (26). S. 167–171.

Sipatkina, M.T. “Kazus Kukotskoho” Ludmily Ulitskoy kak obraziets sovriemiennoho romana “nierieshonnych voprosov” (razmyshlieniia uchitielia litieratury). Naukovi pratsi Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universitetu imeni Ivana Ohiienka. Ser. “Filolohichni nauky”. 2015. Vypusk 39. S. 244–249.

Skokova, T.A. Proza Ludmily Ulitskoy v kontiekstie russkoho postmodiernizma: avtoref. dis. … kand. filol. nauk: 10.01.01. M., 2010. 18 s.

Tieoriia litieratury: Uchiebnoie posobiie dlia studientov filol. fak. vyssh. uchieb. zaviedieniy: V 2 t. / pod ried. N.D. Tamarchienko. T. 1. Tieoriia chudozhiestviennoho diskursa. Tieorietichieskaia poetika. M.: Izdatielskii tsientr “Akadiemiia”, 2004. 512 s.

Trudnyie voprosy: chistilishchie. URL:https://www.vaticannews.va/ru/church/news/2018-10/trudnye-voprosy-chistilishe.html (data obrasheniya: 6.12.2019).

Ulitskaia, L.Ye. “Kazus Kukotskoho”: Roman. Novel. M.: Eksmo, 2003. 464 s.

Chistilishchie. Katolichieskaia entsyklopiediia.. M.: Izd. frantsyskantsiev, 2013. T. 5. S. 235–237.




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1572.2019.04.70.12

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.