СВІТ ФРАНЦУЗЬКОЇ ІСТОРІЇ ТА ДИТЯЧОЇ КНИГИ В РАННІЙ ЛІРИЦІ МАРИНИ ЦВЄТАЄВОЇ
Анотація
Стаття присвячена розгляду проблеми сприйняття світу дитячої книги і літературних персонажів у ранніх віршах Марини Цвєтаєвої. Культура, історія, література, книги та літературні персонажі займають одне з найважливіших місць у поетичному світі духовних цінностей яскравої і видатної представниці Срібного століття Марини Цвєтаєвої. Саме тому використання літературних образів в її поезії пов’язане з особливостями поетичного мислення. У ранніх творах Цвєтаєвої літературні образи служать одним із способів пізнання навколишнього світу: дуже часто світосприйняття здійснюється через літературно-мистецькі зв’язки та асоціації. Книги в ранній творчості поета знаменують собою світ дитинства і родини. У ряді віршів Цвєтаєвої роздуми про читання дитячих книг розглядаються як думки про втрачений рай, а сам процес читання книг неминуче пов’язаний з роздумами про будинок і родинний затишок. Багато літературних героїв дитячих книг сприймаються Цвєтаєвою не тільки як вигадані персонажі, а й як цілком реальні особи, пам’яті яких можна присвятити літературний твір. Згодом у творчості Цвєтаєвої теми, пов’язані з книгою і літературними персонажами, отримають подальше продовження і розвиток. Імена літературних героїв – Девіда Копперфільда, Тома Сойєра, Дон Жуана, донни Анни, Кармен, Парфьона Рогожина, Ромео, Офелії, Гамлета, Зігфріда, Брунгільди та інших літературних персонажів будуть зустрічатися в поезії Цвєтаєвої протягом усієї її подальшої творчості. Цвєтаєва продовжить розробляти художні прийоми, що намітилися в ранніх віршах: звертатися до літературного персонажу як до реального особи, використовувати художні образи в якості ілюстрації для підтвердження раніше висловленого положення, вживати літературну характеристику образу в якості оціночного фону, на якому розігруються драматичні події.
Ключові слова: рання лірика Цвєтаєвої, художньє сприйняття, літературні ремінісценції, художній образ, літературні персонажі, дитяча книга, історія Франції, Наполеон II.
Повний текст:
PDF (Русский)Посилання
Gasparov M.L. «Kogda volnuetsya zhelteyushchaya niva…». Lermontov i Lamortin / Mi-hail Leonovich Gasparov Izbrannye trudy. Tom P. M.: YAzyki russkoj kul'tury, 1997. S. 48–57.
Vojtekhovich R. Pervoe puteshestvie . Marina Cvetaeva. Vechernij al'bom. Stihi. Det-stvo. Lyubov'. – Tol'ko teni. M., 1910. URL: www.tsvetayeva.com/poems/pervoe_puteshestvie.php (data obrashcheniya: 6.11.2019).
ZHirmunskij V. Teoriya stiha. L.: Sovetskij pisatel'. Leningradskoe otdelenie. 1975. 664 s.
Rez Z.YA. Izuchenie Lermontova v shkole // Lermontovskaya enciklopediya / AN SSSR. Institut russkoj literatury (Pushkin. Dom); Nauchno-redakcionnyj sovet izdatel'stva «Sovetskaya Enciklopediya»; [gl. red. Manujlov V.A.; redkol.: Andronikov I.L., Bazanov V.G., Bushmin A.S., Vacuro V.E., Zhdanov V.V., Hrapchenko M.B.]. M.: Sovetskaya Enciklopediya, 1981. 746 s.
Cvetaeva M. Knigi stihov [sost., komment., stat'ya T.A. Gor'kovoj]. M.: Ellis Lak, 2000. 896 s.
Cvetaeva M. Moj Pushkin. // Cvetaeva M. Sobranie sochinenij v 7 t. / [costavlen., podgot. teksta i komment. L. Mnuhina]. M.: Ellis Lak, 1994. T.5: Avtobiograficheskaya proza. Stat'i. Esse. Pere-vody. 1994. S. 57–91.
Cvetaeva M. Neizdannoe. Sem'ya: Istoriya v pis'mah. [Podgot. teksta sost. i komment. E. B. Korkinoj]. M.: Ellis Lak, 2012. 592 s.
Cvetaeva M. Sobranie sochinenij: v 7 t. [costavlen., podgot. teksta i komment. L. Mnuhina M.: Ellis Lak, 1995. T. 7: Pis'ma. 2005. 848 s.
DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1572.2019.04.70.13
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.