ФУНКЦІЇ ОРІЄНТАЛІЗМІВ У «СХІДНИХ» ВІРШАХ І. О. БУНІНА

І. А. Проскурін

Анотація


У статті запропоновано аналіз функцій орієнтальної лексики для циклу «східних» віршів І. О. Буніна. Тема Сходу у творчій свідомості І. О. Буніна посідала істотне місце. На сучасному етапі вивчення впливу культур Сходу на світогляд письменника, дослідники дійшли думки, що відповідь на запитання, чи є увага Буніна до східних (зокрема, ісламських) тем та відповідної аксіології поетичною екзотикою може бути позитивною та негативною водночас, адже світ Сходу є незвичним до світосприйняття Буніна. Поет прагне поєднати східний світоустрій до універсального цілого, співвіднести з екзистенцій ним досвідом людства та інтегрувати до єдиної, загальної щодо всіх культурних та соціальних формацій модель взаємовідносин між людиною та Космосом. Зміст тексту у процесі сприйняття формується як на рівні чуттєвого пізнання, так і на рівні абстрактного мислення. Тому можна виявити два взаємопов’язані принципи відображення дійсності у тексті та два аспекти змісту, що можна умовно позначити як «проєктивний» та «концептуальний». Парадигма орієнталізмів є міжтек стовою щодо всієї сукупності «східних» віршів. У вірші «Храм Сонця» компоненти міжтекстової парадигми орієнталізмів входять до складу природної парадигми, що спричиняє актуалізацію концептуальної опозиції «НОМАДНИЙ»/«ТУБІЛЬНИЙ». Орієнталізми можуть бути частиною концептуальної складової твору експліцитно (як компонент домінантної (гіперактуальної) парадигми («Ієрусалим»; «Олександр в Єгипті»; «Мекам» та ін.). Щодо ін ших віршів, елементи орієнтальної парадигми є інтертекстами до Корану. У вірші «Магомет у вигнанні» компоненти міжтекстової парадигми орієнталізмів мають експліцитне вираження у якості інтертексту до оповіді про вигнання Пророка.

Повний текст:

PDF (Русский)

Посилання


Bulyubash A. YU. Leksika vkusovogo vospriyatiya v lirike I. A. Bunina. Sovremennye problemy social'no-gumanitarnyh nauk. Kazan', 2015. S. 88-90.

Endra J., Stavinoga E. Vstrecha hristianstva s islamom ‒ angely Ivana Bunina. Przeglad rusycystyczny. № 2 (166). Katowice, 2019. S. 51-71.

ZHizn' proroka Muhammeda. Moskva: OLMA Media Grupp, 2011. 304 s.

Isaev G. G. Islamskij Vostok v tvorchestve russkih pisatelej Serebryanogo veka. Moskva: KNORUS; Astrahan': AGU, ID «Astrahanskij universitet», 2017. 208 s.

Koran. Moskva: Izdatel'skij dom Mardzhani, 2012. 608 s.

Nasr S. H. Islamskoe iskusstvo i duhovnost'. Moskva: IPC «Dizajn. Informaciya. Kartogr afiya», 2009. 232 s.

Nichiporov I. B. ZHanr molitvy v poezii I. A. Bunina [Elektronnyj resurs]. Rezhim dostupa: https://www.portal-slovo. ru/philology/37219. php (data obrashcheniya 13.01.2021).

Osnovnye proizvedeniya inostrannoj hudozhestvennoj literatury. SPb.: «Azbuka»; Moskva: TERRA, 1997. 608 s.

Poltavec E. YU., Minaeva D. V. «Nomadnyj» i «avtohtonnyj» aspekty v vospriyatii I. A. Buninym tvorchestva L. N. Tolstogo [Elektronnyj resurs]//rezhim dostupa:http://www.buninrgali.ru.php?view=articlect=art7. Data obrashcheniya: 11. 01. 2021.

Pravdin M. N. Analiz soderzhatel'noj struktury teksta: Sbornik nauchnyh trudov MGPIIYA imeni Morisa Toreza, vyp. 103. M., 1976. S. 91-102.

Svet Svyashchennogo Korana: Raz"yasneniya i tolkovaniya. Tom I. Sankt-Peterburg: Fond issledovanij islamskoj kul'tury, 2008. 448 s.

Spivak R. S. Russkaya literatura konca XIX‒nachala XX veka. Perm', 2011. 196 s.

Stepanchenko I. I., Miroshnichenko M. V., Nesterenko K. V., Pekhareva M. V., Prosyanik O. P. Paradigmaticheskij analiz leksiki poeticheskogo proizvedeniya. Kiev: «Ukraїns'ke vidavnictvo», 2014. 216 s.

Stekol'shchikov A. V. Metodika tvorchestva: Ot natury k obrazu. M., 2018. 143 s.

CHevtaev A. A. Stihotvorenie I. Bunina «Ajya-Sofiya»: arhitekturnyj «kosmizm» v strukture liricheskogo syuzheta. Syuzhetologiya i syuzhetografiya. Novosibirsk: Institut filologii SO RAN,

№ 1. S. 191-206.

SHopengauer A. Sobranie sochinenij v shesti tomah. Tom 2. Moskva: TERRA-Knizhnyj klub «Respublika», 2001. 561 s.




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1572.2020.02.72.05

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.