«ОТСУТСТВИЕ» КАК ПОНЯТИЕ ЛИНГВОКОГНИТОЛОГИИ

О. В. Радчук

Анотація


Статтю присвячено одному з актуальних питань сучасної лінгвістики – систематизації та уніфікації термінологічного апарату когнітивних досліджень. Автором зроблено спробу розкрити новий аспект в поданні терміну поняття. Міждисциплінарна конвергенція гуманітарних наук дозволяє стверджувати, що термін поняття є інтегральним, а поняття «відсутність» набуває статусу базового поняття в когнітології. До такого висновку автора призводить аналіз кореляції терміна поняття з термінами концепт, категорія, понятійна категорія, дефініція. Автором робиться висновок про те, що поняття «відсутність» – одне з фундаментальних понять пізнання, що пов‟язане з іншими поняттями та є елементом термінологічних систем різних галузей наукового знання, воно стилістично не марковане і вільно вступає в синтагматичні зв‟язки з іншими термінами.

Ключові слова: міждисциплінарна конвергенція, термінологічний інструментарій когнітивної лінгвістики, термін поняття, поняття «відсутність».

 

Статья посвящена одному из актуальных вопросов современной лингвистики – систематизации и унификации терминологического аппарата когнитивных исследований. Автором предпринята попытка раскрыть новой аспект в представлении термина понятие. Междисциплинарная конфергенция гуманитарных наук позволяет утверждать, что термин понятие является интегральным, а понятие «отсутствие» приобретает статус базового понятия в когнитологии. К такому заключению приводит анализ корреляции термина понятие с терминами концепт, категория, понятийная категория, дефиниция. Автором делается вывод о том, что понятие «отсутствие» – одно из фундаментальных понятий познания, которое связано с другими понятиями и является элементом терминологических систем разных отраслей научного знания, оно стилистически не маркировано и свободно вступает в синтагматические связи с другими терминами.

Ключевые слова: междисциплинарная конвергенция, терминологический инструментарий когнитивной лингвистики, термин понятие, понятие “ отсутствие” .

 

The article deals with one of the topical issues of modern linguistics –systematizing and unifyingcognitive researchterms. The author makes an attempt to reveal a new aspect in representing the term „notion‟. Interdisciplinary convergence of Humanities makes it possible to ascertain that the term „notion‟ is integral by its nature. The author makes this conclusion on the basis of the analysis of the term notion in correlation with the terms concept, category, notional category, and definition. The author concludes that the notion of „absence‟ is one of the fundamentals in cognition, is connected with other notions, is an integral part of term systems of various branches of science, is not stylistically marked and is free to enter syntagmatic relations with other terms. The notion „absence‟ as well as any other abstract notion is a form of cognition and is represented by words and collocations in a natural language. In our research a hypothesis is formulated that the notion „absence‟ is one of the basis notions of human thinking. In our opinion, it refers to the main cognitive notions since it influences the preprocess of forming a human language as a phenomenon. The notion „absence‟, represented by both verbal and non-verbal signs, reveals the national mentality of native speakers that is thoroughly realized only in their discourse. The terminology unification makes it crucial that the term notion remains a classical and universal term of theoretical studies and at the contemporary stage of cognitive science development is an alternative term for denoting gnosiological abstractions. The shift of the researchers‟ interests towards semantics and zones of convergence of language components with other cognitive systems contributes to the significance of the term „notion‟ as an integral one. Interdisciplinary convergence becomes the main attribute of the term „notion‟ in cognitive linguistics while the notion „absence‟ has been acquiring the status of the basic notion in cognitive studies.

Key words: interdisciplinary convergence, terminological toolbox of cognitive linguistics, the term concept, the notion of „ absence‟ .


Повний текст:

PDF (Русский)

Посилання


Багана Ж., Таранова Е. Н. Терминообразование в языке науки. Москва, 2012. 144 с.

Гусейнов Г. Десять аристотелевских категорий. 2012. https://postnauka.ru/video/7751.

Киклевич А. К. О коммуникативно-прагматических аспектах многозначности (2). Przegląd Wschodnioeuropejski. 2015. VI / 1. С. 167–179.

Мусиенко В. П. Функционально-семантическая категория меры в русском языке. М., 1997. 249 с.

Попов С. Л. Русская грамматическая вариативность в когнитивно-эволюционном освещении. Харьков, 2014. 304 с.

Потебня А. А. Мысль и язык. Киев, 1993. 192 с.

Степанченко И. И. Функционализм как альтернативная лингвистическая парадигма (на материале художественных текстов). Киев, 2014. 200 с.

Татаркевич В. Історія шести понять: Мистецтво. Прекрасне. Форма. Творчість. Відтворництво. Естет. Переживання. Київ, 2001. 368 с.

Цыганенко Г. П. Этимологический словарь русского язика. Киев, 1989. 511 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1243658

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.