ІКТ У ПОЧАТКОВІЙ ОСВІТІ ТА ПІДГОТОВЦІ ВЧИТЕЛІВ У КНР

Niu SHULIN

Анотація


Реформи освіти кінця 80-х-початку 90-х років ХХ століття постали перед
освітньою наукою Китаю необхідністю створити абсолютно нові підходи до
освітньої практики, зокрема щодо системи професійної підготовки вчителів,
яка враховувала б три важливі фактори: впрвадження міжнародного досвіду,
максимальне використання здобутків традиційної освітньої системи Китаю
та вимоги ідеології країни. Особлива увага в цій концепції полягала в тому,
щоб залучити ІКТ-технології у процесі професійної підготовки та навчання
вчителів, а також сформувати готовність вчителів використовувати ІКТ у
своїй практичній роботі. Стаття має за мету представити сучасні підходи
китайської системи підготовки вчителів до ІКТ як навчального методу, так і
обов’язкового компоненту практичної роботи учителів, що також впливає
на всю освітню практику в країні. З іншого боку, у статті розглядаються
питання карантину COVID-19 з точки зору його позитивного впливу на процес розвитку ІКТ-технологій як методу навчання в Китаї, а також кроки, зроблені освітніми органами країни для того, щоб зробити цей процес реальним.


Ключові слова


КНР; професійна освіта; система підготовки вчителів; ІКТ; самомотивація; самовдосконалення

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Altbax Philip. (2016). Global Perspectives of Higher Education. John Hopkins University Press.

BJOU. (2020). Official site of Beijing Open University. Retrieved from https://www. bjou.edu.cn (in Chinese).

CETV. (2020). Official site of Chinese Education TV. Retrived from https://baike. baidu.com/item/fromtitle=CETV&fromid=10729155&fr=aladdin (in Chinese)

Chan Jie. (2017). Digital education in China. Asian Scientiests Magazine. No1. 12-16. (in Chinese)

Ding Bo. (2005). Process Thinking: A New Approach to University Teaching Reform. Shanghai, China: Zhongguo Guowai Dabian.

Epstein Irving. (1982). Educational Television in the Peoples’ Republic of China: Some Preliminary Observations. Comparative Education Review. V.26. No2 (June). 286-291.

Fan Yihong. (2011). Comparative and systematic study of academic staff development in Chinese higher education institutions. Revista de Docencia Universitaria, No9 (1), Enero-Abril, 111-133.

Fu Wei. (2017). ICT Integration in Chinese Basic Education System: From the Teaching and Learning Perspective. Zhejiang Shuren University Review. No176, 17-22. (in Chinese)

Gu Xiaoqing, Zhu Yuankun. & Guo Xiaofeng. (2013). Meeting the “Digital Natives”: Understanding the Acceptance of Technology in Classrooms. Educational Technology and Society, No16(1), 392-402.

Hu Zhiwen. & McGrave Ian. (2011). Innovation in higher education in China: are teachers ready to integrate ICT in English language teaching? Technology, Pedagogy and Education. No20, 41-59.

Kuai Milan. (2006). Strategy of choosing reforms and development of Normal Universities in Western regions of China. Retrieved from: http://study.feloo.

com/lunwen/jiaoyu/jiaoyu/200601/141517_2.html.

Liu Xian. (2014). Development of Higher Education: Leading the Strength. Overcoming weakness. Zhejiang Shuren University Review, No1, 14-19.

Marcial Dave, Fortich Mitzi & Rendal Jeambe. (2014). ICT skills enhancement training in teacher education: the case in Central Visayas, Phillipines. Information Technologies and Learning Tools, Vol 39, No1. 230-239.

Mei Yu. (2009). The quality of the Nation: theoretical issues.Sichuan Univeristy Review, 7, 10-17. (in Chinese)

Miao Fengchung. (2007). ICT Capacity standards for teachers in China. ICT in Teacher Education: Case Studies from the Asia-Pacific Region, Bangkok: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), 53-62.

National Statistical Report on Education Development for the year 2014. (2015). Retrieved from: http://www.moe.gov.cn/publicfiles/business/htmlfiles/moe/ moe_1485/201308/xxgk_1

OUHK. (2020). Official site of Open University of Hong Kong. Retrieved from: https://ccn.kz/universitety/openu.html

Report of the State Commission on Party Administration on the state in the field of education. (2005). Renmin Ribao, 14.04. (in Chinese)

SHOU. (2020). Official site of Shanghai Open University. Retrieved from: http:// www.shtvu.org.cn/index.htm

State Law of China on teachers and educators. (2017). Beijing, China: State Comission of PR China on Higher Education. (in Chinese)

Sun Xinsheng. (2009). Distance education in China. Television and Radio (information for consideration). Bulletin of Moscow University. Series 10 (Journalism). No4. 99-103. (in Russian)

Trucano Michael. (2012). ICT and rural education in China. EduTech: a World Bank Blog on ICT use in education. Retrieved from: https://blogs.worldbank.org/ edutech/ict-and-rural-education-in-china

Unesco-China Project on ICT in education study. (2017). The International Forum on ICT and Education 2030. Qingdao: Qingdao University Press.

Wan Yi. (2010). Analysis of the state programs of the People’s Republic of China on private education institutions. Research on higher education in China, No9, 3-17. (in Chinese)

Wu Di. (2014). An Introduction to ICT in Education in China. ICT in Education in Global Context: Lecture Notes in Educational Technology, Berlin, Heidelberg: Springer, 2014.

Zhang Jianwei. (2002). Incorporating ICT into K-12 Schools: China’s Perspective in the Global Backgrounds, Tech Trends, Vol.46, Issue 4, pp.49-57.

Zhu Zhijing, Gu Xiaoqing, Collis Betty & Moonen Jef. (2011). Use of ICT in Chinese Schools: Striving for Educational Quality and Equality. Educational Technology. Vol.51, No3, 32-37.




DOI: https://doi.org/10.34142/astraea.2020.1.2.06

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.