МОТИВ “БІЛОГО І ЧОРНОГО” В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ І МИСТЕЦТВІ ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ
Анотація
У статті аналізується дуалістичний мотив «білого і чорного» як один з
найпродуктивніших в українській літературі, образотворчому та кіномистецтві початку ХХ ст. Здійснюється спроба інтерпретації цього мотиву в роботах українських кінорежисерів, художників, письменників. Пропонується трактувати мотив «білого і чорного» як прояв амбівалентності та інтермедійного потенціалу художнього пошуку окремого митця та знаковий для культурної атмосфери часу. Контраст між темрявою минулого та світлим майбутнім стає центральним об’єктом чорно-білого українського німого кіно (Д. Вертов, О. Довженко). Ця ідея реалізується у супрематичних композиціях К. Малевича 1915 р., роботах художників-графіків (М. Жука), текстах письменників (В. Винниченка, М. Жука, П. Тичини). З’ясовано, що особливістю символіки білого і чорного в драмі В. Винниченка та панно М. Жука є перевернута семантика зорового ряду. Біле для В. Винниченка, його героя, і М. Жука стає квінтесенцією холодного, чистого, вічного. Натомість чорний символізує життя на землі, радість творчості, гаряче серце і тепло душі, самопожертву і любов. В. Винниченко у своїй драматургії доводить цю ідею до екстремуму: біле і чорне стають сакральними символами небуття / смерті і буття / життя, бо життя дитини було покладено на вівтар мистецтва. Динаміка зіставлення білого і чорного в поезії П. Тичини вкорінена в глибоко архаїчних пластах світогляду українського народу, а отже проектується на традиційну архетипну матрицю сприйняття добра і зла. У творчості К. Малевича, як представника авангардного напряму у образотворчому мистецтві, мотив білого і чорного реалізується крізь призму революційного передчуття, через абсолютизацію контрасту між двома світами, новим та старим, символізує розрив цивілізацій і часів. Встановлено, що мотив «білого і чорного» збагачує не лише окремі твори, а й увесь системний простір української культури початку ХХ ст., якому притаманний пошук нових виражальних засобів та етичних орієнтирів, експеримент, синтетичність, контрасність.
Ключові слова
Посилання
Averyncev, Sergij (2007). Sofija-Logos. Slovnyk. 3-e vydann’a [Sofija-Logos. Vocabulary. 3rd edition]. Kyjiv: DUH I LITERA (in Ukrainian).
Cyhovska, Ellina (2014). Teoretychni dylemy poniattia intermedialnosti [Theoretical dilemmas of the concept of intermediality]. Slovo i chas, 11, 49-59 (in Ukrainian).
Dzhulaj, Dmytro (2019). Malevych. Ukrajinski kvadrat. Dokumentalnyj film [Malevych. Ukrainian square. Documentary]. Vyrobnyctvo: Radio Svoboda, V merezhi
Gorbachov, Dmytro (2017). Avangard. Ukrajins’ki hudozhnyky pershoji tretyny XX stolitt’a [Avangard. Ukrainian artists of the first third of the twentieth century]. Kyjiv: Mystectvo (in Ukrainian).
Gorbachov, Dmytro (2008). Gopashno-sharovarna kul’tura jak dzherelo svitovogo avangardu [Gopashno-sharovary culture as a source of world avant-garde]. Lviv: Centr gumanitarnych doslidzhen’. Kyjiv: Smoloskyp. Serija «Universytets’ki dialogy» 6, 96 (in Ukrainian).
Gorbachova, Iryna. Storinky ukrajins’kogo modernu. Istorija ta suchasnist’ [Pages of Ukrainian modernism. History and modernity]. Mystecki statti. Storinky pro majstriv zhyvopysu (in Ukrainian). V mereži.
Gundorova, Tamara (2018). Try «Laokoony»: teorija intermedij vid Lesinga do avangardu [Three «Laocoons»: Theories of Intermediality from Lessing to Avant-garde]. In Literatura na poli medij, Zbirka naukovyh prac’ viddilu teorii literatury ta komparatyvistyky Instytutu literatury im. T.H. Shevchenka NAN Ukrajiny. Vidpovidalnyj redaktor: Gundorova T.I., Syvachenko G.M., 50-95. Kyjiv (in Ukrainian).
Hosejko, Lubomir (2001). Histoire du cinéma ukrainien, 1896-1995. Chiré-en- Montreuil: A Dié (French).
Jas’, Oleksij (2003). Vynnychenko Volodymyr Kyrylovych. In Encyklopedija istorii Ukrajiny: u 10 t. Instytut istorii Ukrajiny NAN Ukrajiny. Kyjiv: Naukova dumka Т. 1. А – V. / Redkolegija.: V. A. Smolij (golova) ta in. (in Ukrainian).
Literaturoznavchyj slovnyk-dovidnyk, druhe vydannja, vypravlene i dopovnene [Literary dictionary-reference book, second edition, corrected and supplemented] (2006). Kyjiv: VC «Akademija». / Redakcijna rada R. Т. Gromjak, J.I. Kovaliv ta in. (in Ukrainian).
Malevich, Kazymyr. Kyjivskyj period 1928 – 1930. [Malevich, Kazymyr. Kyiv period 1928 – 1930] (2016). Kyjiv: Rodovid. Zbirka materialiv. / Uporjadnyk Tetjana ilevska (in Ukrainian).
Mislavskii, Vladimir (2005). Kino v Ukraine 1896-1921: Fakty, fil’my, imena [Cinema in Ukraine 1896-1921: Facts, movies, names]. Kharkiv: Torsing (in Russian).
Movchan, Rajisa (2018). Vizual’ni formy ta jich rol’ u modernists’komu romani «Chotyry shabli» Jurija Janovs’koho. [Visual Forms and Their Role in Modernist Novel “Four Sabres” by Yuriy Yanovskyi]. Slovo i chas 11 (695), 88- 96 (in Ukrainian).
Müller, Jürgen E. (1996). Intermedialität. Formen moderner kultureller Kommunikation. Münster: Nodus.
Nayenko, Myhajlo (2008). Hudozhnja literatura Ukrajiny. Vid mifiv do modernoji realnos’ti. [Fiction of Ukraine: from myths to modern reality]. Kyjiv: VC «Prosvita» (in Ukrainian).
Perez, Gilberto. “Dovzhenko: Folk Tale and Revolution.” University of California Press Journals. Film Quarterly, Summer , 64/ 4 (2011).
Pochynok, L’udmyla (2012). Problema dobra i zla u drami V. Vynnychenka «Chorna Pantera i Bilyj Medvid’». [Problem of good and of evil in the drama of V.Vynnuchenko «Black Panther and White Bear»]. Naukovi praci Kamjanec’- Podil’s’koho nacional’nogo universytetu imeni Ivana Ogienka. Filologichni nauky 31, 324-26 (in Ukrainian).
Sverbilova, Tetjana (2018). Elementy syntezu mystectv u rannjoradjanskij dramaturgii i u nimomu kino. [Elements of the synthesis of arts in early Soviet drama and in silent cinema]. In Literatura na poli medij. Zbirka naukovyh prac’ viddilu teorii literatury ta komparatyvistyky Instytutu literatury im. T.G. Shevchenka NAN Ukrajiny. Vidpovidalnyj redaktor: Gundorova T.I., Syvachenko G.M., 477-528. Kyjiv (in Ukrainian).
Syvachenko, Galyna (2018). Intermedial’na paradyhma romanu Volodymyra Vynnychenka «Sonjachna mashyna». [Intermediate paradigm of Vladimir Vynnychenko’s novel «Solar Machine»]. In Literatura na poli medij. Zbirka naukovych prac’ viddilu teorii literatury ta komparatyvistyky Instytutu literatury im. T.G. Shevchenka NAN Ukrajiny. Kyjiv. / Vidpovidalnyj redaktor: Gundorova T.I., Syvachenko G.M., 445-477. Kyjiv (in Ukrainian).
Sokol’uk, L’udmyla (2018). Mychajlo Zhuk: mystec’-literator [Mychajlo Zhuk: the artist is a writer]. Monografija. Kharkiv: Vydavec’ Oleksandr Savchuk (in Ukrainian).
Sokol’uk, L’udmyla (2015). Myhajlo Zhuk: Shlyahom modernizmu (Pershyj chernigivs’kyj period (1905–1916). [Myhajlo Zhuk: by modernism. The first Chernihiv period (1905–1916)]. Visnyk Harkivs’koji derzhavnoji akademii dyzajnu i mystectva: Zbirnyk naukovyh prac’. Harkiv 9-10, 79-95 (in Ukrainian).
Tychina, Pavlo (2011). Vybrani tvory u dvoh tomah. Tom pershyj. Virshi. Poemy [Selected works in two volumes. Volume one. Poems]. Kyjiv: Vseukrajins’ke derzhavne specializovane vydavnyctvo «Ukrajins’ka encyklopedija» imeni M.P. Bazhana (in Ukrainian).
Velychko, Viktor (2001). Bilo-chornyj svit Myhajla Zhuka. [The white and black world of Myhailo Zhuk]. Mystectvoznavstvo Ukrajiny: Zbirnyk naukovych prac’. Kyjiv. Vyp. 2., 329-334 (in Ukrainian).
Vynnychenko, Volodymyr (1991). Chorna Pantera i Bilyj Medvid’. [Black Panther and White Bear]. In Vynnychenko V. Vybrani pjesy. Kyjiv: Mystectvo, 271-330. (in Ukrainian).
Werner, Wolf (2005). Intermediality. The Routledge Encyclopedia of Narrative Theory [ed. David Herman, Manfred Jah, and Marie-Laure Ryan], London: Routledge, 252–256.
Werner, Wolf (2011). (Inter)mediality and the Study of Literature. Purdue University Press. Comparative Literature and Culture. 13/ 3.
Zhuk, Myhajlo (1910). Poezii. [Poetry]. Literaturno-naukovyj vistnyk. Kyjiv. Т. ХLІ.. Kn. VIII, 253-258 (in Ukrainian).
Zhuk, Myhajlo (1912). Spivy zemli: zbirka poezij. [Songs of the Earth: A Collection of Poems]. Chernigiv: Druk. Gub. Zemstvo (in Ukrainian).
DOI: https://doi.org/10.34142/astraea.2021.2.2.04
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.