МІСЦЕ ТА РОЛЬ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ В ІНФРАСТРУКТУРІ РИНКУ ПРАЦІ
Анотація
В статті розглядається взаємозв’язок соціально-економічного стану України з ринком праці, удосконаленням системи професійної освіти з напрямки її структурної перебудови, що обумовлено динамікою людського капіталу та формування інноваційного суспільства. У роботі з’ясована необхідність суттєвих змін у системі професійної освіти, що обумовлено переходом до індустріального, інформаційного суспільства та формуванням економіки знань. Такий стан розвитку економічної системи забезпечує конкурентоспроможність окремого працівника, підприємства та держави в цілому. Сьогодні зростає роль людського капіталу, який стає основою національного багатства, об’єктом найвигідніших інвестицій, що зумовлює інтенсивний, випереджальний розвиток освіти як молодого покоління, так і дорослих. Автор підкреслює, що глобалізація економіки суспільного життя, рас ширення масштабів між культурною взаємодією, входження до Європейського освітнього простору вимагає універсалізації й стандартизації індикаторів та методів навчання, розвитку чинників мобільності, комунікабельності й толерантності. У дослідженні підкреслюється, що динамічний розвиток економіки, загострення конкуренції, скорочення сфери малокваліфікованої праці, глибокі структурні зміни в зайнятості зумовлюють постійну необхідність підвищення професійної кваліфікації працівників, їх перепідготовки, самовдосконалення, зростання рівня професійної мобільності. Значна увага приділяється основній причині, що стримує прогресивний розвиток освіти та професійної підготовки в країні - це низький попит на висококваліфіковану працю в умовах труднонадлишкової кон’юнктури ринку праці, нестабільності економічного розвитку відсутності чітких економічних пріоритетів.
Ключові слова: професійна освіта, система професійної підготовки, професійне навчання, управління знаннями, ринок професійних послуг, людський капітал, навчання упродовж життя.
В статье рассматривается взаимосвязь социально-экономического состояния Украины с рынком труда, совершенствованием системы профессионального образования, с направления ее структурной перестройки, что обусловлено динамикой человеческого капитала и формирования инновационного общества. В работе выяснена необходимость существенных изменений в системе профессионального образования, что обусловлено переходом к индустриальному, информационному обществу и формированию экономики знаний. Такое положение развития экономической системы обеспечивает конкурентоспособность отдельного работника, предприятия и государства в целом. Сегодня возрастает роль человеческого капитала, который становится основой национального богатства, объектом выгодных инвестиций, что обуславливает интенсификацию производства, опережающее развитие образования как молодого поколения, так и взрослых. Автор подчеркивает, что глобализация экономики общественной жизни, расширение масштабов между культурным взаимодействием, вхождение в Европейское образовательное пространство требует универсализации и стандартизации индикаторов и методов обучения, развития факторов мобильности, коммуникабельности и толерантности. В исследовании подчеркивается, что динамичное развитие экономики, обострение конкуренции, сокращение сферы малоквалифицированного труда, глубокие структурные изменения в занятости обусловливают постоянную необходимость повышения профессиональной квалификации работников, их переподготовки, самосовершенствование, рост уровня профессиональной мобильности. Значительное внимание уделяется основной причине, что сдерживает прогрессивное развитие образования и профессиональной подготовки в стране - это низкий спрос на высококвалифицированный труд в условиях избыточного рынка труда, нестабильности экономического развития отсутствии четких экономических.
Ключевые слова: профессиональное образование, система профессиональной подготовки, профессиональное обучение, управление знаниями, рынок профессиональных услуг, человеческий капитал, обучение на протяжении жизни.
The article deals with the relationship of the socio-economic state of Ukraine with the labor market, the improvement of the system of professional education in the direction of its structural adjustment, which is conditioned by human capital dynamics and the formation of innovation society. The paper outlines the need for significant changes in the system of professional education, which is preconditioned by the transition to the industrial, information society and the formation of knowledge economy. Such a state of economic system development ensures the competitiveness of individual workers, enterprises and the state as a whole. Today, the role of human capital is growing. It is becoming the basis of national wealth, the object of the most profitable investments, which leads to the intensive, advanced development of education for young generation as well as for adults. The author emphasizes that the globalization of social life economy, the expansion of the scale of cultural interaction, the entry into the European educational space require universalization and standardization of indicators and methods of teaching, the development of factors of mobility, sociability and tolerance. The study emphasizes that dynamic economy development, competition intensification, the reduction of the sphere of low- skilled labor, and profound structural employment changes give rise to the constant need to increase workers’ professional qualifications, their retraining, self-improvement, and the growth of professional mobility. Considerable attention is paid to the main reason that hinders the progressive development of education and professional training in the country - it is low demand for highly skilled labor under the excessive conditions of labor market, instability of economic development, the absence of clear economic priorities.
Key words: professional education, professional training system, vocational training, knowledge management, professional services market, human capital, lifelong learning.
Повний текст:
PDFПосилання
Луцька А. Професійна освіта: бути чи не бути? / А. Луцька // Голос України. – [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.golos.com.ua/article/272829http://www.golos.com.ua/article/272829
Петрова І. Л. Ринок праці та освіти: пошук взаємодії: [зб. наук. ст. / наук. ред. І. Л. Петрова]. К. : Таксон, 2007. – 200 с.
Професійно-технічна освіта. Національний інформаційний центр академічної мобільності ENIC UKRAINE. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://enic.in.ua/index.php/ua/systema-osvity/profesijno-tehnichna-osvita
Сайт Державної служби зайнятості. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.dcz.gov.ua/statdatacatalog/document?id=350793
Сайт Державної служби статистики. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2017/so_ek_r_u/soekru_u/soekru0217.zip
Чернявська О. В. Ринок праці: навчальний посібник 2-го вид. перероб. та доп. / О. В. Чернявська – К. : «Центр учбової літератури», 2013. – 522 с.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.