ВЧИТЕЛЬСЬКА ІНТЕЛІГЕНЦІЯ НАДДНІПРЯНСЬКОЇ УКРАЇНИ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ МАТЕРІАЛЬНОГО ТА ПОБУТОВОГО СТАНОВИЩА (ДРУГА ПОЛОВИНА ХІХ – ПОЧАТОК ХХ СТОРІЧЧЯ)

І. А. Коляда

Анотація


Статтю присвячено реконструкції соціально-професійного портрета освітянської інтелігенції Наддніпрянської України другої половини XIX – початку XX ст., порівнянню соціального, правового та матеріального становища її груп, характеристиці їхніх повсякденних проблем та переживань.

Ключові слова: інтелігенція, сільська інтелігенція, сільський вчитель, соціальна ієрархія, соціально-правовий статус, ментальність.

 

В статье сделана попытка реконструкции социально-профессионального портрета интеллигенции, занятой в образовательной сфере Надднепрянской Украины второй половины XIX начала XX в., сравнению социального, правового и материального положения еѐ групп, характеристике их повседневных проблем и переживаний.

Ключевые слова: интеллигенция, сельская интеллигенция, сельский учитель, социальная иерархия, социально-правовой статус, ментальность.

 

The article has reconstructed social and. professional portrait of intellectuals in Ukrainian departments of Russian empire in second half of19th - beginning of the 20'1' century, whose work in education; definition its social, legal and financial-status, characteristics its everyday problems. The analysis of materials which is carried out by the author allows to claim that during the outlined period process of formation of the general social-psychological portrait of the rural teacher, as representative of the rural intellectuals – an independent social layer was terminated. At this time the rural teacher already belongs to a numerous social layer of the intellectuals that it is possible to note its mass behavior, mass psychology, the general portrait of this public phenomenon with common features. At the beginning of the XX century the check on political reliability was obligatory actually for all inhabitants of the village who want to take teacher's positions. It was especially actual for the authorities, because the teacher's intellectuals often actively participated in anti-government protests. The orthodox clergy together with autorities made a dead-set at the humanitarian intellectuals of the village.

Key words: intelligentsia, the rural intelligentsia, the rural teacher, social hierarchy, social and legal status, mentality.

Повний текст:

PDF

Посилання


Центральний державний історичний архів України у м. Києві. – Ф. 320. – Оп. 1. – Спр. 14.

Державний архів Черкаської обл. (далі Держархів Черкаської обл.) – Ф. 4. – Оп. 1. – Спр.

– Арк. 2;

Держархів Черкаської обл. – Ф. 4. – Оп.1. − Спр. 9.

Держархів Черкаської обл. – Ф. 4. – Оп.1. – Спр. 10.

Держархів Черкаської обл. – Ф. 4. – Оп.1. – Спр. 18.

Держархів Черкаської обл. – Ф. 4. – Оп.1. – Спр. 9.

Держархів Черкаської обл. – Ф. 4. – Оп.1. – Спр. 10.

Держархів Черкаської обл. – Ф. 4. – Оп.1. – Спр. 24.

Держархів Черкаської обл. – Ф. 3990. – Оп. 2. – Спр. 162.

Державний архів Харківської обл. – Ф. 307. – Оп. 1. – Спр. 1а.

Борисенко В. Й. Боротьба демократичних сил за народну освіту на Україні в 60–90-х роках ХІХ ст. / В. Й. Борисенко; АН УРСР. Ін-т історії; відп. ред. О. І. Лугова. – К.: Наукова думка, 1980. – 153 с.

Васильченко С. В. Записки вчителя (Уривки) // Хрестоматія з історії вітчизняної педагогіки / За заг. ред. доц. С. А. Литвинова. – К.: Рад. школа, 1961. – С. 498–503.

Веселовский Б. История земства за 40 лет / Б.Веселовский – СПб., 1911. – Т. 4.

Гриневич Л. В. Євреї в Україні / Л. В. Гриневич, В. А. Гриневич // Енциклопедія історії України: В 5 т. / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. – К.: Наук. думка, 2005. – Т. 3: Е – Й. – С. 73–88.

Драч О. О. Формування системи оплати праці сільського вчителя в Україні (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.) / О. О. Драч // Український селянин: Зб. наук. праць / За ред. А. Г. Морозова. – Черкаси: ЧНУ ім. Б. Хмельницького,, 2005. – Вип. 9. – С. 48–51.

Заволока М. Г. Загальноосвітня школа України в кінці ХІХ – на початку ХХ ст. / М. Г. Заволока. – К.: Вид-во Київського ун-ту, 1971. – 106 с.

Илюха О. Сельский учитель в Олонецкой губернии: труд и социальный облик / О. Илюха // Из истории русской интеллигенции: Сб. материалов и статей к 100-летию со дня рождения В. Р. Лейкиной-Свирской / О. Н. Ансберг и др. (сост.); Р. Ш. Ганелин (отв. ред.). – СПб.: Санкт-Петер. ин-т истории РАН, Санкт-Петер. научное об-во историков и архивистов, 2003.

Касьянов Г. В. Теорії нації та націоналізму / Георгій Володимирович Касьянов. – К.: Либідь,1999. – 352 с.

Лейкина-Свирская В. Р. Русская интеллигенция в 1900–1917 гг. / В. Р. Лейкина-Свирская – М., 1981. – 285 с.

Миронов Б. Н. Социальная история России периода империи (ХVIII – нач. ХХ веков): Генезис личности, демократической семьи, гражданского общества и правового государства: В 2-х т. / Б. Н. Миронов. – СПб.: Дмитрий Буланин, 1999. – Т. 2. – 567 с.

Петровський Г. І. З революційного минулого / Г. І. Петровський – К., 1958. – 120 с.

Сурин П. Сельскохозяйственные учреждения при народных школах / П. Сурин // Школьное хозяйство. – 1896. – № 2. – С. 83–89.

Сучков И. В. Социальный и духовный облик учительства России на рубеже ХІХ–ХХ вв. / И. В. Сучков // Отечественная история. – 1995. – № 1. – С. 65–73.

Шип Н. А. Интеллигенция на Украине (ХІХ в.): Историко-социологический очерк / Надежда Андреевна Шип; [Ин-т истории Украины АН УССР; Отв. ред. В. Г. Сарбей]. – Киев: Наук. думка, 1991. – 172 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.