ПРИВАТНІ СЕРЕДНІ ТА ВИЩІ НАВЧАЛЬНІ ЗАКЛАДИ В УКРАЇНСЬКІЙ НАЦІОНАЛЬНІЙ СИСТЕМІ ОСВІТИ В КІНЦІ ХХ – НА ПОЧАТКУ ХХІ СТОРІЧЧЯ

Т. А. Литвиненко

Анотація


Розглядається місце і роль приватних середніх та вищих навчальних закладів в українській національній системі освіти. Автор підкреслює, що приватні навчальні заклади сприяли становленню ринкових відносин і громадянського суспільства в Україні, а також прискореному процесу впровадження новітніх інформаційних технологій.

Ключові слова: приватні середні та вищі навчальні заклади, інтелектуальний потенціал, інформаційні технології.

 

Рассматривается место и роль частных средних и высших учебных заведений в украинской национальной системе образования. Автор подчеркивает, что частные учебные заведения способствовали становлению рыночных отношений и гражданского общества в Украине, а также ускоренному процессу внедрения новейших информационных технологий.

Ключевые слова: частные средние и высшие учебные заведения, интеллектуальный потенциал, информационные технологии.

 

The place and role of private secondary and higher educational institutions in the Ukrainian national system of education are considered in the article. The author emphasizes the fact that private educational institutions promoted the formation of market relations and civil society in Ukrainian, contributed to the accelerated process of new informational technologies application. Conclusions are made that secondary and higher education is one of basic values of the Ukrainian society. Therefore progress of the certain person and in general positive development of all society depends on quality of the offered secondary and higher education in the state. Private schools and higher educational institutions play an important role in a national education system, and emergence of new forms of educational activity, introductions in practice of non-standard methods of training and education put in the forefront such problem as scientific justification of pedagogical expediency of their introduction, a comparative assessment of traditional and innovative approaches, carrying out scientific monitoring of new technologies. It is noted that educational institutions of non-state form of ownership promote process of democratization of an education system, blasting a monopoly position and dictatorship of the state educational institutions, in education, to expansion of opportunities of a choice and receiving the higher education, activization of innovative activity, to introduction of essentially new forms and methods of study and education, management of all these processes.

Key words: private secondary and higher educational institutions, intellectual potential, informational teсhnologies.


Повний текст:

PDF

Посилання


Гончаренко А. М. Управління капіталом приватного вищого навчального закладу: автореф. дис. ... канд. екон. наук / Андрій Миколайович Гончаренко. – К., 2009. – 20 с.

Журавський В. С. Вища освіта як фактор державотворення і культури в Україні / В. С. Журавський – К.: Видавничий Дім «Ін Юре», 2003. – 416 с.

Іванов Ю. І. Проблеми конкурентоспроможності вищих навчальних закладів України: теорія і практика: Монографія / Ю. І. Іванов. – Полтава: РВВ ПУЕТ, 2010. – 136 с.

Січкаренко К. О. Територіальна організація вищої освіти України: автореф. дис. ... канд. іст. наук / Кирило Олексійович Січкаренко. – К., 2010. – 20 с.

Приватная высшая школа в объективе времени: украинский вариант: Монография / под. общ. ред. В. И. Астаховой; ХГИ "НУА". – Х., 2009. – 464 с.

Приватна школа України на шляху інновацій: Монографія / Віктор Андрущенко, Борис Корольов, Валентина Астахова та ін.; за ред. В. П. Андрущенка та Б. І. Корольова; Акад. пед. наук України, Ін-т вищ. освіти, Харк. гуманіт. Ун-т «Нар. укр. акад». – Х.: Вид-во НУА, 2005. – 320 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.