КРАЄЗНАВЧІ ДОСЛІДЖЕННЯ У ВИЩИХ І СЕРЕДНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ТЕРНОПІЛЬЩИНИ (СЕРЕДИНА 40-Х РОКІВ ХХ – ПОЧАТОК ХХІ СТ.)

Г. Я. Сеньківська

Анотація


У статті проаналізовано різні напрями історико-краєзнавчої роботи середніх і вищих навчальних закладів Тернопільщина з середини 40-х рр. ХХ ст. до початку ХХІ ст. Проведений аналіз свідчить, що заклади освіти використовували різноманітні форми роботи: експедиції, гуртки, конференції, зустрічі, семінари, які сприяли поширенню знань з історико-краєзнавчої тематики.

Ключові слова: історичне краєзнавство, Тернопільщина, заклади освіти, конференції.

 

В статье анализируется деятельность разных направлений историко-краеведческой работы средних и высших учебных заведений Тернопольщины с средины 40-х годов ХХ в. до начала ХХІ в. Проведенный анализ свидетельствует, что учреждения образования использовали разные формы работы: экспедиции, конференции,  встречи, семинары, которые способствовали распространению знаний с историко-краеведческой тематики.

Ключевые слова: историческое краеведение, Тернопольщина, учреждения образования, конференции.

 

This article contains the analysis of different directions of historical regional studies in secondary and higher educational establishments in the middle of fortieth of the twentieth century and at the beginning of the twenty first century. The carried out analysis shows that the educational establishments used different forms and methods of work:  expeditions, circles, conferences, meetings, seminars which helped them to extend knowledge in historical regional studies. Educational Institutions Ternopil region gradually became centers of historical and local lore movement in the region. Despite the intervention of the totalitarian system in academic life in the second half of the twentieth century.  They rapidly deployed historical and local history research, which included elements of historical and literary local history. An active young ethnographers had led to numerous school regional museums in the field of education. At this stage, various aspects of local history in schools and universities Ternopil aimed at building a citizen - patriot.  Providing local history topics in reading course Studies requires teachers adequate level of competence. Because he must know accumulation funds archives, libraries , museums, so that students can perform individual research tasks of historical and local lore in the future could use the experience in teaching in the school.

Key words: historical regional studies, Ternopil region, educational establishments, conferences.


Повний текст:

PDF

Посилання


Волинські Афіни. 1805 – 1833: збірник наукових праць / Кременецький обл. гум.-пед. ін-т ім. Тараса Шевченка / [під ред. С. Маковського, В. Собчука]. – Тернопіль: Богдан, 2006. – 304 [24] с.

Державний архів Тернопільської області, ф. р–21, Тернопільський державний педагогічний інститут, м. Тернопіль, оп. 7, спр. 184. Звіт Тернопільського педагогічного інституту про роботу у 1971–1972 н. р. – 132 арк.

Державний архів Тернопільської області, спр. 14, Довідки та інформація про навчально-виховну роботу, роботу народних університетів при інституті та ін. за 1969–1970 н. р. – 170 арк.

Державний архів Тернопільської області, оп. 4, спр. 129. Рецензія директора Сумського педінституту доцента Ф. М. Ялового на „Наукові записки Кременецького педінституту‖ випуску ІV , т. V, 1959. – 28 арк.

Державний архів Волинської області, ф. р – 376, Луцький державний педагогічний інститут ім. Лесі Українки, оп. 7, спр. 318. Листування з партійно-радянськими органами і науковими організаціями з питань політико-виховної і культурно-масової роботи в інституті. – 195 арк.

Дробот А.Т. Туристский поход-экспедиция. По тропам 2-го Молдавского партизанського соединения Я. П. Шкрябача в период Отечественной войны / А.Т. Дробот – Кременец, 1965. – 26 с.

Жулковська О. Товариству «Вертеп» 15 років. Невичерпне джерело духовності й патріотизму / О. Жулковська // Свобода. – 2004. – 2 березня.

Куделко С. Історичне краєзнавство в контексті сучасних тенденцій розвитку науки та суспільства / С.М. Куделко, С.І. Посохов // Краєзнавство. – 1995. – № 1–4. – С. 13–15.

Лисенко М. М. Методика використання краєзнавчого матеріалу на уроках історії СРСР / М. М. Лисенко. – К. : Радянська школа, 1961. – 201 с.

Малая О. Розвиток особистості засобами краєзнавства / О. Малая // Географія та основи економіки в школі. – 2006. – № 4. – С. 30–34.

На конкурс Обласного етапу історико-географічної експедиції «Сто чудес України«. В рамках Всеукраїнського руху учнівської молоді «Моя земля – земля моїх батьків». Напрямок: «Диво рукотворне». Тема: «Козацька могила в історії м. Зборова» / Зборівський відділ освіти; Зборівська державна українська гімназія ім. Р. Завадовича. – Зборів, 1999. – 4 с.

Охорона культурної спадщини: історія, теорія, практика: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (28–29 травня 2007 р. м. Тернопіль) / [гол. ред. В. Горбик]. – Тернопіль: Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка, Тернопільське міське істор. тов-во «Культурна спадщина», Тернопільська міська рада, 2007. – 140 с.

Положення про туристський похід-експедицію учнів шкіл Кременецького району по дорогах рейду кавбригади Г. І. Котовського, І-го і ІІ-го Молдавських партизанських з’єднань, присвячений 50-річчю Великої Жовтневої Соціалістичної революції / [відп. за вип. Є. П. Бондаренко]. – Кременець: Кременецький палац піонерів, 1965. – 15 с.

Поточний архів Кременецького педагогічного училища // Звіт про навчально-виховну роботу Кременецького педагогічного училища за 1975–1976 навчальний рік. – 67 с.

Тернопільський енциклопедичний словник / [гол. редкол. Геннадій Яворський]. – Тернопіль : ВАТ ТВПК «Збруч», 2004. – Т. 1 (А–Й). – 696, [14] с.

Ходос М. Методичні засади краєзнавчої роботи в загальноосвітній школі (на прикладі інтегрованого краєзнавчого курсу) / Ходос М. // Історія в школі. – 2004. – № 4. – С. 10–12.

Чернихівський Г. Народний музей / Г. Чернихівський // Прапор перемоги. – 1980. – 9 травня.

Шимків П. «Вертеп» – це стиль життя великої родини / П. Шимків // Свобода. – 1999. – 23 лютого.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.