«УВАРОВСЬКИЙ» СКЛЕП-МАРТИРІЙ НА НЕКРОПОЛІ ХЕРСОНЕСА – ХЕРСОНА

М. В. Фомін

Анотація


Херсонес-Херсон є унікальним археологічним комплексом на території якого велися системні дослідження з кінця ХІХ ст. Вивчення його пам'яток дозволяє простежити процес трансформації пізньоантичного міста в ранньосередньовічне. Особливе місце в цьому процесі займає поширення християнства. Серед пам'яток раннього християнства в місті виділяються Херсонеські ранньохристиянські розписні склепи. Вони є унікальною пам'яткою, що свідчить про процес формування християнської художньої та символічної традиції і можуть бути поставлені в один ряд з катакомбами Риму і фресками Дура - Европос. Зображення відображають етап формування ранньохристиянської художньої традиції та ілюструють уявлення про потойбічну долю і Раї. Склепи були створені в середині - кінці IV ст. Особливий інтерес представляє склеп-мартирій відомий в літературі як «Уваровський» або склеп 2114/1904 р. (1853 р). Він являє собою типовий для Херсонеського некрополя склеп з нішами, прямокутної форми. Його стіни зберегли сліди поліхромної розпису, одна з локул була поглиблена (подібно саркофагу). На її внутрішній стіні був зображений вінок переможця. Локула  була закрита плитами із зображенням плодових дерев. Серед зображень на стінах - фігура зі свічками, фрагмент композиції з павичів, стеля прикрашена гірляндами і хрісмою. Особливості організації внутрішнього простору, система розпису свідчать про особливий статус похованого в склепі. Він міг бути місцево шанованим святим, загиблим під час антихристиянських репресій середини IV ст. Приміщення склепу могло використовуватися для специфічних богослужінь, пов'язаних з шанування святого.

Ключові слова


Херсонес; християнство; хрісма; локула; фрески

Повний текст:

PDF

Посилання


Belova, O. (1990) «Fiziolog» drevnejshej redakczii: k istorii izucheniya i publikaczii ["Physiologist" of the oldest edition: on the history of study and publication] Fiziolog aleksandrijskoj redakczii, Moscow.

Gajdukevich, V. (1949) Bosporskoe czarstvo [Bosporan kingdom] Moscow - Leningrad.

Golubczov, A. (2006) Iz chtenij po czerkovnoj arkheologii i liturgike [From readings on church archeology and liturgy] Saint Petersburg.

Ernshtedt, E. (1955) Monumental`naya zhivopis` Severnogo Prichernomor`ya [Monumental painting of the Northern Black Sea region] Antichny`e goroda Severnogo Prichernomor`ya. Moscow – Leningrad T. 1. S. 256-272.

Zavadskaya, I. (2005) Dekarativno – simvolicheskaya sistema rospisi khersonesskikh khristianskikh sklepov [Decarative - symbolic system of painting of Chersonesos Christian crypts] Materialy` arkheologii istorii e`tnografii Tavriki, Vy`p. 11. S. 258-288.

Zubar`,V., Khvorostyany`j, A. (2000) Ot yazy`chestva k khristianstvu. Nachal`ny`j e`tap proniknoveniya i utverzhdeniya khristianstva na yuge Ukrainy` (vtoraya polovina III – pervaya polovina VI vv.) [From paganism to Christianity. The initial stage of the penetration and establishment of Christianity in the south of Ukraine (second half of the 3rd - first half of the 6th centuries)] Kiev.

Litovchenko, A., Fomin, M., Chekal`, A. (2012) Sirijskie motivy` v rannekhristianskom iskusstve Khersonesa - Khersona [Syrian motives in the early Christian art of Chersonesos - Kherson] Sugdejskij sbornik. Vy`p. V. Kiev – Sudak, 2012. S. 142-150.

Miyatev, K. (1925)Dekorativnata zhivopis` na Sofijskij nekropol [Decorative painting of the Sophia necropolis] Sofiya.

Pishhulina, N. (2018) K voprosu o tipologicheskoj klassifikaczii e`pitafij v vizantijskom Khersone [On the question of the typological classification of epitaphs in Byzantine Cherson]Res Historica, №45, S. 11–44.

Romanchuk, A. (2007) Issledovaniya Khersonesa – Khersona: Raskopki. Gipotezy`. Problemy`. Vizantijskij gorod [Research of Chersonesus - Kherson: Excavations. Hypotheses. Problems. Byzantine city] Ekaterinburg.

Rostovczev, M. (1914) Antichnaya dekorativnaya zhivopis` na yuge Rossii [Antique decorative painting in the south of Russia] Petrograd

Sorochan, S. (2005) Vizantijskij Kherson (vtoraya polovina VI – pervaya polovina X vv.) Ocherki istorii i kultury` [Byzantine Cherson (second half of the 6th - first half of the 10th centuries) Essays on history and culture] Kharkov.

Uvarov, A. (2001) Khristianskaya simvolika [Christian symbolism] Moscow.

Filippov, A. (2009) Rospisi rannekhristianskikh sklepov Khersonesa Tavrichesskogo v kontekste khudo zhestvennoj tradiczii: sintez s arkhitekturoj, simvolika, liturgicheskaya osnova [Murals of early Christian crypts of Chersonesos of Taurice in the context of artistic tradition: synthesis with architecture, symbolism, liturgical basis] Ocherki po istorii khristianskogo Khersonesa. Saint Petersburg., S. 150-250.

Fomin, M. (2014) Rannekhristianskaya zhivopis` pozdneantichnogo Khersonesa [Early Christian painting of late antique Chersonesos]Materialy` po arkheologii i istorii antichnogo i srednevekovogo Kryma. Tyumen, Vyp. VI. S. 299-390.

Khrushkova, L. (2005) O nachale khristianskogo Khersonesa Tavricheskogo: krestoobraznaya czerkov na glavnom kladbishhe [About the beginning of the Christian Tauric Chersonesos: a cruciform church in the main cemetery] Sugdejskij sbornik, Vyp. 2. S. 407-431.

Chubova, A., Ivanova, A. (1996) Antichnaya zhivopis [Antique painting] Moscow. Shlyumberzhe, D. (1986) Ellinizirovannyj Vostok [Hellenized East] Moscow.

Yurochkin, V. (2002) Drevnejshee izobrazhenie Kresta Gospodnya [The oldest image of the Cross of the Lord]Pravoslavny`e drevnosti Tavriki. Sbornik materialov po czerkovnoj arkheologii. KievS. 30-47.




DOI: https://doi.org/10.34142/2313-2345.2020.57.21

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.