ЩОДО ВИМОГ ДО КАНДИДАТІВ НА ПОСАДИ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
Анотація
Метою статті є обґрунтування доцільності законодавчого закріплення додаткових вимог до кандидатів на посади науково-педагогічних працівників. Зауважено, що сучасні виклики в галузі освіти, науки та технологій потребують висококваліфікованих і компетентних кадрів у сфері науково-педагогічної діяльності. Однак нормативно-правова база, яка регулює вимоги до кандидатів на ці посади, не завжди враховує сучасні тенденції в освіті та специфіку науково-педагогічної діяльності та надає необхідні гарантії науково-педагогічним працівникам. Тому є необхідність у впровадженні нових підходів до оцінки професійних якостей кандидатів на посади науково-педагогічних працівників та надає необхідні гарантії науково-педагогічним працівникам. Досліджено та проаналізовано законодавчі акти, підзаконні нормативно-правові акти, якими встановлені ключові критерії для обіймання посад науково-педагогічних працівників. Аналіз питань відбору науково-педагогічних працівників виявив важливість комплексного підходу до оцінювання кандидатів. Наголошено, що особливу увагу слід приділити рекомендаційним листам, що дозволяють глибше оцінити як професійні, так і моральні якості претендента. Впровадження таких документів сприяє підвищенню ефективності відбору та зменшенню плинності кадрів, не суперечить національному законодавству й відповідає світовій практиці. Водночас необхідно врегулювати питання моральної та правової відповідності кандидатів, зокрема стосовно осіб, які мають судимість. Законодавче закріплення заборони на педагогічну діяльність для таких осіб забезпечить вищу якість кадрів та захистить студентське середовище. На практиці ми бачимо досить багато викладачів з так званим «професійним вигорянням» саме через умови праці – постійне нервово-емоційне напруження, від якого не завжди вдається відпочити як з урахуванням скороченого робочого часу, так і протягом часу відпочинку, зокрема за час відпустки, особливо в умовах сьогодення. Також слід посилити увагу до психофізичного стану здоров‟я викладачів. Запровадження обов‟язкових медичних оглядів із урахуванням специфіки професійних вимог і включення викладачів до переліку професій, де потрібен фаховий добір, сприятиме поліпшенню освітнього процесу.Підсумовано, що удосконалення правового регулювання вимог до науково-педагогічних працівників сприятиме зростанню якості освітніх послуг та забезпеченню сталого розвитку закладів вищої освіти.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Про наукову та науково-технічну діяльність. Закон України від 26.11.2015 № 848-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text.
Про вищу освіту. Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#n897.
Про освіту. Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/2145-19.
Кримінальний кодекс України. Закон України від 05.04.2001 № 2341-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14#Text.
Кодекс законів про працю України. Закон України від 10.12.1971 № 322-VIII. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/322-08/page5#Text.
Про систему громадського здоров'я. Закон України від 06.09.2022 № 2573-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2573-20#n840.
Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов'язковим профілактичним медичним оглядам. Затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2001 р. № 559. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/559-2001-%D0%BF#Text.
Про відпустки. Закон України від 15.11.1996 № 504/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/504/96-%D0%B2%D1%80#Text.
Перелік робіт, де є потреба у професійному доборі. Наказ МОЗ України, Держнаглядохоронпраці від 23.09.1994 № 263/121. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/z0018-95#Text
DOI: https://doi.org/10.34142/23121661.2025.41.31
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.