ПРАВО НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ НА ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ: АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ

П. В. Кириленко

Анотація


Метою статті є характеристика права на підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників. Автор наголошує, що на державному рівні констатуються проблеми у сфері підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників, що віднайшло своє закріплення у Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки. Обґрунтовується, що підвищення кваліфікації є необхідною умовою ефективної професійної діяльності викладача. Воно забезпечує адаптацію до новітніх тенденцій світової освіти. Система підвищення кваліфікації сприяє розвитку академічної мобільності. Вона також формує здатність до критичного мислення і впровадження інноваційних підходів у навчанні. Право на підвищення кваліфікації закріплене в законодавстві як невід'ємна складова професійного розвитку. Реалізація цього права забезпечує академічну свободу та творчу самореалізацію викладача, а також сприяє постійному процесу його самовдосконалення. Він росте як особистість і як професіонал, що, в свою чергу, формує його спроможність передавати сучасні якісні знання молодому поколінню. Робиться висновок, що система професійного розвитку науково-педагогічних кадрів відіграє визначальну роль у модернізації української освіти та її поступовому входженні до глобального науково-освітнього середовища. Отже, підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників слід розглядати як один із провідних механізмів стратегічного вдосконалення вищої освіти, орієнтованого на забезпечення її якості. Відтак держава має не лише підтримувати, а й активно розвивати інституційні та нормативні гарантії реалізації права науково-педагогічних працівників на професійне зростання, адже саме від цього значною мірою залежить освітній та науковий потенціал країни в майбутньому. Здатність науково-педагогічного працівника до професійного саморозвитку, освоєння нових аспектів педагогічної діяльності та розширення фахових компетентностей є ключовим чинником відповідності вимогам чинного законодавства щодо зайняття відповідної посади та виконання визначених функцій, зокрема - щодо обов‟язкового підвищення кваліфікації


Ключові слова


освіта, держава, правове регулювання, науково-педагогічна діяль- ність, науково-педагогічний працівник, професійна мобільність, підвищення кваліфікації, професійне зростання, професійний розвиток, трудова функція, професійні обов‟язки, право на працю

Повний текст:

PDF

Посилання


Глобальні тенденції і проблеми розвитку освіти: наслідки для України. Аналітична записка. Національний інститут стратегічних досліджень. URL: https://euroosvita.net/prog/print.php/ prog/print.php?id=3288.

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 р. № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text.

Вайленко Г. О. Правове регулювання розірвання трудового договору за п.3 ст.41 КЗпП України. Дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.05. Харків: Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, Донецький юридичний інститут, 2019. 218 с.

Попова-Коряк К.О. Особливості правового регулювання праці науково-педагогічних працівників. Дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.05. Харків: Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, Донецький юридичний інститут, 2019. 250 с.

Ілющенко С., Аксанов Т., Гнесь Б, Баранецька М. Проблема підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників вищих військових навчальних закладів України у науковому тезаурусі. Військова освіта URL: http://znp-vo.nuou.org.ua/article/view/308648.

Поляков А.О. Правове регулювання підви- щення кваліфікації науково-педагогічних працівників. Актуальні проблеми приватного та публічного права: матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції присвяченої 92-річчю з дня народження член-кореспондента НАПрН України, академіка Міжнародної кадрової академії, Заслуженого діяча науки України, доктора юридичних наук, професора Процевського О.І. (2 квітня 2021 року). Харків, 2021. 333 с. С.141-143. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/7dd11ac7-0398-4818-8020-dee82f27ac5d/

content.

Скакун С. Правове регулювання стажування наукових і науково-педагогічних працівників. Підприємництво, господарство і право. 2019. №1. С. 80-83. URL: http://pgpjournal.kiev.ua/archive/2019/1/16.pdf.

Про освіту. Закон України від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

Про вищу освіту: Закон України від 01 липня 2014 року № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.

Енциклопедія освіти / голов. ред. В.Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Професійна освіта: Словник : навч. посіб. /уклад. С.У. Гончаренко та ін.; За ред.Н.Г. Ничкало. Київ : Вища шк., 2000. 183 с.

Особливості підвищення квалификації педагогічних працівників. 15.01.2024. URL: https://znayshov.com/News/Details/osoblyvosti_pidvyshchennia_kvalifikatsii_pedahohichnykh_pratsivnykiv.

Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників. Постанова Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 800. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#Text.




DOI: https://doi.org/10.34142/23121661.2025.41.40

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.