СЬОМА ЕКОЛОГІЧНА ПРОГРАМА ЄС: ЛАНДШАФТИ ЯК ОБ’ЄКТ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ЧИ ЕЛЕМЕНТ «ПРИРОДНОГО КАПІТАЛУ»
Анотація
У статті розглядаються ключові норми Сьомої екологічної програми ЄС в аспекті політики сталого розвитку, планування правового регулювання використання та охорони окремих видів природних ресурсів і ландшафтів зокрема. Автором аналізується законодавча база та значення окремих актів для збереження природного капіталу Європейського Союзу, прилеглих країн і світових ресурсів в цілому. Наводяться дані про ступінь реалізації планів і стратегій ЄС щодо зменшення негативного впливу людської діяльності на довкілля та про можливі наслідки і шкоду через відставання у їх реалізації. Підкреслюється важливість цілісного екосистемного підходу до використання й охорони природного капіталу.
Ключові слова: Сьома екологічна програма ЄС, сталий розвиток, екологічне планування, ландшафт, екосистемний підхід, природний капітал.
В статье рассматриваются ключевые нормы Седьмой экологической программы ЕС в аспекте политики устойчивого развития, планирования правового регулирования использования и охраны отдельных видов природных ресурсов и ландшафтов в частности. Автором анализируется законодательная база и значение отдельных актов для сохранения природного капитала Европейского Союза, близлежащих стран и мировых ресурсов в целом. Приводятся данные о степени реализации планов и стратегий ЕС по уменьшению негативного воздействия человеческой деятельности на окружающую среду и о возможных последствиях и ущербе из-за отставаний в их реализации. Подчеркивается важность целостного экосистемного подхода к использованию и охране природного капитала.
Ключевые слова: Седьмая экологическая программа ЕС, устойчивое развитие, экологическое планирование, ландшафт, экосистемный подход, природный капитал.
The article reviews the key norms of the EU Seventh Environmental Program in the aspect of sustainable development policy, planning of legal regulation of the use and protection of certain types of natural resources and landscapes in particular. The author analyzes the legislative base and the significance of individual acts for the preservation of the natural capital of the European Union, the neighboring countries and the world’s resources in general. Data on the degree of implementation of EU plans and strategies for reducing the negative impact of human activities on the environment and on the possible consequences and damage due to delays in their implementation are given. The author underlines the importance of a holistic ecosystem approach to the use and protection of natural capital.
Keywords: the seventh EU environmental program, sustainable development, environmental planning, landscape, ecosystem approach, natural capital.
Повний текст:
PDFПосилання
Decision No 1386/2013/EU of the European Parliament and of the Council of 20 November 2013 on a General Union Environment Action Programme to 2020 ‘Living well, within the limits of our planet’ /OJ L 354, 28.12.2013, p. 171–200;
Resolution of the Council and the Representatives of the Governments of the Member States, meeting within the Council of 1 February 1993 on a Community programme of policy and action in relation to the environment and sustainable development - A European Community programme of policy and action in relation to the environment and sustainable development // OJ C 138, 17.5.1993, p. 1–4;
Biodiversity Strategy / Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the Economic and Social Committee and the Committee of the regions Our life insurance, our natural capital: an EU biodiversity strategy to 2020 / COM/2011/0244 final;
Blueprint to Safeguard Europe’s Water Resources Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the Economic and Social Committee and the Committee of the regions A Blueprint to Safeguard Europe’s Water Resources / COM/2012/0673 final);
European Council conclusions of 25 and 26 March 2010 (EUCO 7/10); Council conclusions of 15 March 2010 (7536/10); COM(2011) 244; 6. Council conclusions of 4 December 2008 (16852/08); 7. 2015OJ L 327, 22.12.2000, p. 1;
OJ L 164, 25.06.2008, p. 19;
Council conclusions of 11 June 2012 (11186/12); COM(2011) 571; 10. United Nations General Assembly Resolution A/Res/66/288 of 27 July 2012 on the outcome of the Rio + 20 Conference, entitled The Future We Want // http://www.un.org/en/development/desa/population/migration/generalassembly/docs/globalcompact/A_RES_66_288.pdf);
Consolidated version of the Treaty on the Functioning of the European Union // OJ C 326, 26.10.2012, p. 47–390;
Habitats Directive / OJ L 206, 22.07.1992, p. 7;
UN Secretary-Generals High-Level Panel on Global Sustainability report Resilient People, Resilient Planet: A future worth choosing, 2012 / http://www.greengrowthknowledge.org/resource/resilient-people-resilient-planet-future-worth-choosing;
Пределы, связанные с девятью планетарными границами, были идентифицированы, включая те, превышение которых может привести к необратимым изменениям с потенциально пагубными последствиями для людей: изменение климата, потеря биоразнообразия, глобальное использоание пресных вод, окисление океанов, циркулирование азота и фосфора, изменение землепользования // Ecology and Society, Vol. 14, № 2, 2009;
OECD Экологическая перспектива до 2050: последствия бездействия (отчет, 2012). OECD Environmental Outlook to 2050: The Consequences of Inaction (report, 2012) // http://www.oecd.org/env/indicators-modellingoutlooks/oecd-environmental-outlook-1999155x.htm;
Water Framework Directive 2000/60/EC / Directive 2000/60/EC of the European Parliament and of the Council of 23 October 2000 establishing a framework for Community action in the field of water policy // OJ L 327, 22.12.2000, p. 1–73;
Marine Strategy Framework Directive 2008/56/EC / Directive 2008/56/EC of the European Parliament and of the Council of 17 June 2008 establishing a framework for community action in the field of marine environmental policy // OJ L 164, 25.6.2008, p. 19–40;
Urban Wastewater Directive // OJ L 135, 30.05.1991, p. 40;
Nitrates Directive // OJ L 375, 31.12.1991, p. 1; 20. Floods Directive // OJ L 288, 11.06.2007, p. 27;
Priority Substances Directive // OJ L 348, 24.12.2008, p. 84; 22. Air Quality Directive // OJ L 23, 26.01.2005, p. 3;
Council Directive 79/409/EEC of 2 April 1979 on the conservation of wild birds // OJ L 20, 26.01.2010, p. 7; Directive 2006/105/EC // OJ L 363 of 20.12.2006; Council Directive 92/43/EEC of 21 May 1992 on the conservation of natural habitats and of wild fauna and flora // OJ L 206, 22.7.1992, p. 7–50;
European Environment Agency Technical Report 12/2010 // https://www.eea.europa.eu/publications/eu-2010-biodiversity-baseline;
Paragraph 14 of the European Council conclusions of 26 March 2010 (EUCO 7/10) states: There is an urgent need to reverse continuing trends of biodiversity loss and ecosystem degradation. The European Council is committed to the long term biodiversity 2050 vision and the 2020 target set out in the Councils conclusions of 15 March 2010 // Proposal for a Council Regulation (EU) on the translation arrangements for the European Union patent {SEC(2010) 796} {SEC(2010) 797} // COM/2010/0350 final - CNS 2010/0198;
COM (2012) 673;
WHITE PAPER Roadmap to a Single European Transport Area – Towards a competitive and resource efficient transport system // COM/2011/0144; 28. Prioritised Action Frameworks // http://jncc.defra.gov.uk/default.aspx? page=6934; 29. CBD Strategic Plan for Biodiversity 2011-2020 // https://www.cbd.int/sp;
CBD Decision XI/4 // https://www.cbd.int/decisions/cop/?m=cop-11;
Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services – IPBES // https://www.ipbes.net/;
United Nations Convention to Combat Desertification – UNCCD // https://sustainabledevelopment.un.org/index.php?page=view&type=13&nr=1591&menu=1634
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1171419
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.