ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ВТОРИННОЇ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ (НА ПРИКЛАДІ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ)

О. Ю. Плахотнікова

Анотація


У статті йдеться про феномен вторинної мовної особистості та його
компоненти. Осмислено окремі аспекти індивідуальних мовних картин сві-
ту іноземних студентів, що вивчають українську мову в межах освітньої
програми «Медицина» в Київському національному університеті імені Тара-
са Шевченка. Акцентовано увагу на аналізі понять мовної і концептуальної
картин світу, індивідуальної мовної картини світу. Матеріал дослідження
узято з авторського проекту Учнівського підкорпусу українського транскри-
бованого усного мовлення (відео- та аудіозаписи студентського мовлення).


Ключові слова


українська мова як іноземна, мовна картина світу, ін- дивідуальна мовна картина світу, вторинна мовна особистість, учнівський корпус, Корпус українського транскрибованого усного мовлення

Повний текст:

PDF

Посилання


Вайсгербер, Й. Л. (2004). Родной язык и формирование духа. Москва: Едиториал УРСС.

Голубовская, И. А. (2002). Этнические особенности языковых картин мира. Киев: Киев. ун-т.

Гумбольдт, В. (1985). Избранные труды по языкознанию. Москва: Прогресс.

Драч, І. Д., Миколенко, А. З., & Тишковець, М. П. (2019). Мовна картина світу у процесі вивчення іноземної мови в медичних університетах. Медична освіта, 4, 79–83.

Жигалкіна, Ю. М. (2017). Вторинна мовна особистість у контексті міжкультурної комунікації. Наук. пр. Чорномор. нац. ун-ту імені Петра Могили. Серія «Філологія. Мовознавство», 282, 36–39.

Заремська, І. М. (2011). Мовна картина світу як об’єкт лінгвістичних досліджень. Наук. часопис Нац. пед. ун-ту імені М. П. Драгоманова. Серія 10 «Проблеми граматики і лексикології української мови», 7, 396–402.

Лисиченко, Л. А. (2009). Лексико-семантичний вимір мовної картини світу. Харків: Основа.

Печко, Н. М. (2013). Чи існує вторинна мовна особистість? Мовні універсалії у міжкультурній комунікації: матеріали III Міжнародного науково-практичного семінару (с. 79–83). Луцьк: ПП Іванюк В. П.

Плахотнікова, О. Ю. (2021). Методика створення Учнівського підкорпусу українського транскрибованого усного мовлення. Лінгвістичні дослідження, 55, 164–174. https://doi.org/10.34142/23127546.2021.55.15

Потебня, А.А. (1989). Мысль и язык. Слово и миф. Москва: Правда.

Рибалка, Л. В. (2018). Формування вторинної мовної особистості студента немовних спеціальностей. Мовна особистість: лінгвістика і лінгводидактика. Матеріали доповідей ІV Міжнародної науково-практичної конференції «Проблеми мовної особистості: лінгвістика і лінгводидактика» (с. 217–219). Київ–Черкаси: ФОП Гордієнко Є. І.

Середницька, А. Я. (2016). Відмінності між мовною і концептуальною картинами світу з погляду сучасного мовознавства. Наук. вісн. Міжнар. гуманіт. унту. Серія «Філологія», 21 (1), 69–71.

Plakhotnikova, O. Corpus of the Transcribed Ukrainian Speech. The Language Archive. MPI Nijmegen. Retrieved from https://archive.mpi.nl/tla/islandora/object/tla%3A1839_00_1390CD7C_579F_45F7_9B00_65A31FC980DF

REFERENCES

Vajsgerber, J. L. (2004). Rodnoj yazyk i formirovanie duxa [Mother tongue and the formation of spirit]. Moskva: Editorial URSS [in Russian].

Golubovskaya, I. A. (2002). E'tnicheskie osobennosti yazykovyx kartin mira [Ethnic peculiarities of linguistic world views]. Kiev: Kiev. un-t [in Russian].

Gumbol'dt, V. (1985). Izbrannye trudy po yazykoznaniyu [Selected works on linguistics]. Moskva: Progress [in Russian].

Drach, I. D., Mykolenko, A. Z., & Tyshkovets, M. P. (2019). Movna kartyna svitu u protsesi vyvchennia inozemnoi movyv medychnykh universytetakh [The linguistic picture of the world in the process of studying a foreign language in medical universities]. Medychna osvita – Medical education, 4, 79–83 [in Ukrainian].

Zhyhalkina, Yu. M. (2017). Vtorynna movna osobystist u konteksti mizhkulturnoi komunikatsii [Second linguistic personality in the context of intercultural communication]. Nauk. pr. Chornomor. nats. un-tu imeni Petra Mohyly. Seriia «Filolohiia. Movoznavstvo» – Scientific papers of the Black Sea National University named after Petro Mohyla. Series «Philology. Linguistics», 282, 36–39 [in Ukrainian].

Zaremska, I. M. (2011). Movna kartyna svitu yak obiekt linhvistychnykh doslidzhen [Linguistic worldview as an object of linguistic studies]. Nauk. chasopys Nats. ped. un-tu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 10 «Problemy hramatyky i leksykolohii ukrainskoi movy» – Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 10 «Problems of grammar and lexicology of Ukrainian language», 7, 396–402 [in Ukrainian].

Lysychenko, L. A. (2009). Leksyko-semantychnyi vymir movnoi kartyny svitu [Lexico-semantic dimension of linguistic worldview]. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].

Pechko, N. M. (2013). Chy isnuie vtorynna movna osobystist? [Does second linguistic personality exist?] Movni universalii u mizhkulturnii komunikatsii: materialy III Mizhnarodnoho naukovo-praktychnoho seminaru – Linguistic universals in intercultural communication: the proceedings of the 3rd International scientific-practical seminar (pp. 79–83). Lutsk: PP Ivaniuk V. P. [in Ukrainian].

Plakhotnikova, O. Yu. (2021). Metodyka stvorennia uchnivskoho pidkorpusu ukrainskoho transkrybovanoho usnoho movlennia

[The methodology of creating the Learner Subcorpus of Ukrainian Transcribed speech]. Linhvistychni doslidzhennia – Linguistic Research, 55, 164-174. https://doi.org/10.34142/2 3127546.2021.55.15 [in Ukrainian].

Potebnya, A. A. (1989). Mysl' i yazyk. Slovo i mif [Thought and language. Word and myth]. Moskva: Pravda [in Russian].

Rybalka, L. V. (2018). Formuvannia vtorynnoi movnoi osobystosti studenta nemovnykh spetsialnostei [The formation of second linguistic personality of a student majoring in non-linguistic specialties]. Movna osobystist: linhvistyka i linhvodydaktyka. Materialy dopovidei IV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Problemy movnoi osobystosti: linhvistyka i linhvodydaktyka » – Linguistic personality: linguistics and linguodidactics. The proceedings of the 4th International scientific-practical conference «Problems of linguistics personality: linguistics and linguodidactics» (pp. 217–219). Kyiv–Cherkasy: FOP Hordiienko Ye. I. [in Ukrainian].

Serednytska, A. Ia. (2016). Vidminnosti mizh movnoiu i kontseptualnoiu kartynamy svitu z pohliadu suchasnoho movoznavstva [The difference between conceptual world image language conceptualization of surrounding world]. Nauk. visn. Mizhnar. humanit. un-tu. Seriia «Filolohiia» – Scientific bulletin of International Humanitarian university. Series «Philology», 21 (1), 69–71 [in Ukrainian].

Plakhotnikova, O. Corpus of the Transcribed Ukrainian Speech. The Language Archive. MPI Nijmegen. Retrieved from https://archive.mpi.nl/tla/islandora/object/tla%3A1839_00_1390CD7C_579F_45F7_9B00_65A31FC980DF [in English].




DOI: https://doi.org/10.34142/23127546.2023.58.21

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.