ЛЕКСИКО-СЕМАНТИЧНЕ ВИРАЖЕННЯ КОНЦЕПТІВ «БІЛИЙ», «ЧОРНИЙ» ТА «ЧЕРВОНИЙ» У ПОЕТИЧНІЙ КАРТИНІ СВІТУ УКРАЇНСЬКИХ НЕОКЛАСИКІВ (на матеріалі поезій М. Зерова, М. Драй-Хмари та П. Филипповича)

Л. І. Дужа

Анотація


У статті розглянуто концепт як засіб вираження світогляду етносу та окремих його представників, актуалізований у мовних знаках. Проаналізовано лексико-семантичну репрезентацію концептів ≪білий≫, ≪чорний≫ і ≪червоний≫ у поетичній картині світу М. Зерова, М. Драй-Хмари та П. Филипповича. Проілюстровано способи індивідуально-авторської концептуалізації кольору в поетичному мовленні українських неокласиків. Наголошено на функціюванні колірних концептів для вираження атрибутивних ознак, створення образів, вербалізації емоційного стану.

Ключові слова: концепт, семантичний компонент, поетична картина світу, кон-

цептуальний простір, індивідуально-авторський концепт, колір.

 

В статье рассмотрен концепт как способ выражения мировоззрения этноса и отдельных его представителей, актуализированный в языковых знаках. Проанализирована лексико-семантическая репрезентация концептов ≪белый≫, ≪черный≫ и ≪красный≫ в поэтической картине мира М. Зерова, М. Драй-Хмары и П. Филипповича. Проиллюстрированы способы индивидуально-авторской концептуализации цвета в поэтической речи украинских неоклассиков. Отмечено функционирование цветовых концептов для выражения атрибутивных признаков, создание образов, вербализации эмоционального состояния.

Ключевые слова: концепт, семантический компонент, поэтическая картина мира, концептуальное пространство, индивидуально-авторский концепт, цвет.

 

The article deals with the concept as a means of verbal expression of ideas and knowledge about the objective world. In a writer’s poetic picture of the world concepts receive new meaning which reflects the features of his world view. Individual author concepts form the conceptual space of a literary text. Colour is an important means of conceptualizing objective reality for masters of artistic speech. In poetries the concept of colour usually has a number of interpretations and associations. The topicality of the research is due to the lack of studies analyzing the semantic content of concepts ≪white≫, ≪black≫ and ≪red≫ in the poetic works of Ukrainian neoclassicists. The aim of the article is to analyse the semantic content of concepts ≪white≫, ≪black≫ and ≪red≫ in the poetries of M. Zerov, M. Dray-Khmara and P. Fylyppovych. Achieving the aim involves solving the following tasks: 1) to submit the main features of the term ≪concept≫; 2) to present

a definition of poetic picture of the world; 3) to describe general language and individual author’s semantic components that represent the concepts ≪white≫, ≪black≫ and ≪red≫ in the poetic speech of Ukrainian neoclassicists. Literature is the most appropriate and relevant material for analysis the features of semantic content and functioning of colour vocabulary. The concept ≪white≫ in the poetic texts of Ukrainian neoclassicists is a colour characteristic to vegetation, winter landscapes. In M. Zerov’s idiostyle ≪white≫ symbolizes death. ≪Black≫ is the concept that describes the colour of objects, phenomena and creatures. In certain contexts word-combination black ground symbolizes death. Concept creates the typical portrait images (black eyebrows, black braid), expresses negative emotions and events. The ≪red≫ marks the colour of sunrise and symbolizes the Soviet regime.

Key words: concept, semantic component, poetic picture of the world, conceptual space, individual architectural concept, color.


Повний текст:

PDF

Посилання


Бабушкин А. П. Общеязыковые концепты и концепты языковой личности / А. П. Бабушкин // Вестник ВГУ. – сер. 1.: Гуманитарные науки. – Воронеж, 1997. –

№ 2. – С.114-118.

Вежбицкая А. Язык. Культура. Познание: Пер. с англ. / Отв. Ред. М. А. Кронгауз. – М. : Русские словари, 1996. – 416 с.

Головенко К. В. Концепти «доля» «воля», «серце» в українській мовній картині світу та їх віддзеркалення в англомовному світосприйнятті / К. В. Головенко // Вісник Житомирського державного університету ім. Івана Франка. – Житомир, 2007. – № 33. – С. 189-192.

Драй-Хмара М. П. Вибране// Упоряд. Д. Паламарчука, Г. Кочура; передм. І. Дзюби; – Київ : Дніпро, 1989. – 542 с.

Зеров М. К. Поезії, переклади // Твори в двох томах. – Київ : Дніпро, 1990. – Т.1. – 843 с.

Красавский Н. А. Эмоциональные концепты в немецкой и русской лингвокультурах / Н. А. Красавский. – Волгоград : Перемена, 2001. – 495 с.

Критенко А. П. Семантична структура назв кольорів в українській мові / А. П. Критенко // Мовознавство. – 1967. – № 4. – С. 97-112.

Місінькевич О.М. Концепт «вода» у структурі поетичної картини світу неокласиків (традиційне та індивідуально-авторське) / О. М. Місінькевич // Наукові записки [Національного університету «Острозька академія»]. Сер. : Філологічна. – 2012. – Вип. 26. – С. 214-217.

Ніконова В. Г. Концепт – концептуальний простір – картина світу: досвід поетико-когнітивного аналізу художнього тексту / В.Г. Ніконова // Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Сер.: Філологія. – 2012. – Т. 15, № 2. – С. 117-123.

Ніконова В. Г. Трагедійна картина світу в поетиці Шекспіра: Монографія / В. Г. Ніконова. – Дніпропетровськ : Видавництво ДУЕП, 2007. – 364 с.

Приходько А. М. Концепти і концептосистеми в когнітивно-дискурсивній парадигмі лінгвістики. – Запоріжжя: Прем’єр, 2008. – 332 с.

Редька І. А. Структура концепту колір та особливості його мовленнєвого втілення у художніх фотизмах (на матеріалі американської жіночої поезії середини ХІХ – кінця ХХ ст.) / І. А. Редька / Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО КНЛУ: філологія, педагогіка, психологія. – К. : КНЛУ, 2006. – Вип. 13. – С. 44-48.

Слышкин Г. Г. От текста к символу: лингвокультурные концепты прецедентных текстов в сознании и дискурсе. / Г. Г. Слышкин – М. : Academia, 2000. – 128 c.

Степанов Ю. С. Константы: Словарь русской культуры: 3-е изд. / Ю. С. Степанов – М. : Академический проект, 2004. – С. 42-67.

Филипович П. Поезії // Редакція М. Ореста [вступна стаття В. Державина]; Мюнхен, 1957. – 142 с.

Фрумкина Р. М. Цвет, смысл, сходство: Аспекты психолингвистического анализа / Р. М. Фрумкина. – М. : Наука, 1984. – 175 с.

Яворська Г. Мовні концепти кольору (до проблеми категоризації) / Г. Яворська // Мовознавство. – 1998. – № 2-3. – С. 42-50.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.49004

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.