АСОЦІАТИВНО -СЕМАНТИЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРИКМЕТНИКІВ-ОМОНІМІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Л. А. Білоконенко

Анотація


У статті розглянуто прикметниковий омонімічний простір української мови, проаналізовані моделі, що унаочнюють побудову їх асоціативно-се- мантичних полів, схарактеризовані моделі, які відтворюють процеси організації цих полів. За результатами асоціативного експерименту з’ясовано, що основну групу формують реакції, у яких семи омонімів-стимулів у свідомості реципієнтів подані відповідно до структури їх понять у словниках. Також виявлені й менш продуктивні моделі, зокрема такі: семи, представ- лені в структурі слова-стимулу з ядерним значенням, експлікують реакцію з периферійної зони; асоціації, співвідносні з семою іншого омоніма; реакції не на перше значення омоніма; реакції на рівні власного уявлення про сему слова-стимулу.


Ключові слова


омонімія, прикметники-омоніми, асоціативний зв’язок, асоціативно-семантичне поле, реакція, лексичне значення.

Повний текст:

PDF

Посилання


Білодід, І. К. (Ред.) (1970–1980). Словник української мови. (Т. 1–11). Київ: Наук. думка.

Васянович, Є. А., & Дубовик, Н. М. (2021). Асоціативні зв’язки стимулів МИР і ВІЙНА: семантичне наповнення (на матеріалі ланцюжкового асоціативного експерименту зі студентами-гуманітаріями). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Філологія, 88, 74–78. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2021-88-11.

Гошовська, О. (2019). Асоціативний експеримент як метод виявлення структури концепту та етнокультурної специфіки (на прикладі концепту “ВІРА”). Українознавчі студії, 20, 198–206. https://doi.org/10.15330/ukrst.20.198-206.

Демська, О. М., & Кульчицький, І. М. (1996). Словник омонімів української мови. Львів: Фенікс.

Жуйкова, М. (2023). Проблема словникового тлумачення імен натуроб’єктів у контексті даних асоціативного експерименту. Мова: класичне – модерне – постмодерне, 9, 140–167. https://doi.org/10.18523/lcmp2522-9281.2023.9.140-167.

Ковтун, О. В. (2021). Семантико-прагматичний потенціал аксіологічної потужності англійського прикметника: психологія його сприйняття в процесі вивчення англійської мови як іноземної. Лінгвістичні дослідження, 54(ІІ), 141–152. https://doi.org/10.34142/23127546.2021.54.2.13.

Шевченко, О. (2021). Методика проведення вільного й спрямованого асоціативних експериментів у дослідженні концепту. Actual trends of modern scientific research. Abstracts of the 6th International scientific and practical conference (с. 554–558). Munich, Germany: MDPC Publishing.

Щербина, Д. (2023). Формальні принципи розмежування “хибних друзів перекладача”: міжмовних омонімів і паронімів. Львівський філологічний часопис, 13, 228–236. https://doi.org/10.32447/2663-340X-2023-13.34.

Dronic, V., & Helms-Park, R. (2014). Fixed-choice word-association tasks as second-language lexical tests: What native-speaker performance reveals about their potential weaknesses. Applied Psycholinguistics, 35(1), 193–221. https://doi.org/10.1017/S014271641200029X.

Nissen, H. В., & Henriksen B. (2006). Word class influence on word association test results. International Journal of Applied Linguistics, 16(3), 389–408. https://doi.org/10.1111/j.1473-4192.2006.00124.x.

Sandgren, & O. Salameh E.-K., Nettelbladt U., Dahlgren-Sandberg A., Andersson K. (2021). Using a word association task to investigate semantic depth inswedish-speaking children with developmental language disorder. Logopedics, phoniatrics, vocology, 46(3), 134–140. https://doi.org/10.1080/14015439.2020.1785001.

References

Bilodid, I. K. (Ed.). (1970–1980). Slovnyk ukrainskoi movy [Dictionary of the Ukrainian Language]. (Vols. 1–11). Kyiv: Nauk. dumka [in Ukrainian].

Vasianovych, Ye. A., & Dubovyk, N. M. (2021). Asotsiatyvni zviazky stymuliv MYR i VIINA: semantychne

napovnennia (na materiali lantsiuzhkovoho asotsiatyvnoho eksperymentu zi studentamyhumanitariiamy) [Associative connections of stimuli PEACE and WAR: semantic content (on the material of a chain associative experiment with humanities students)]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia: Filolohiia – The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Philology”, 88, 74–78. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2021-88-11 [in Ukrainian].

Hoshovska, O. (2019). Asotsiatyvnyi eksperyment yak metod vyiavlennia struktury kontseptu ta etnokulturnoi spetsyfiky (na prykladi kontseptu “VIRA”) [Associative experiment as a method of determining the structure of the concept and ethnocultural specificity (on the example of the concept “FAITH”)]. Ukrainoznavchi studii – Ukrainian Studies, 20, 198–206. https://doi.org/10.15330/ukrst.20.198-206 [in Ukrainian].

Demska, O. M., & Kulchytskyi, I. M. (1996). Slovnyk omonimiv ukrainskoi movy [Dictionary of homonyms of the Ukrainian language]. Lviv: Feniks [in Ukrainian].

Zhuikova, M. (2023). Problema slovnykovoho tlumachennia imen naturobiektiv u konteksti danykh asotsiatyvnoho eksperymentu [The problem of dictionary interpretation of the names of natural objects in the context of data from an associative experiment]. Mova: klasychne – modern – postmoderne – Language: classical –modern – postmodern, 9, 140–167. https://doi.org/10.18523/lcmp2522-9281.2023.9.140-167 [in Ukrainian].

Kovtun, O. V. (2021). Semantyko-prahmatychnyi potentsial aksiolohichnoi potuzhnosti anhliiskoho prykmetnyka: psykholohiia yoho spryiniattia v protsesi vyvchennia anhliiskoi movy yak inozemnoi [Semantic and pragmatic potential of the axiological power of an English adjective: the psychology of its perception in the process of learning English as a foreign language]. Linhvistychni doslidzhennia – Linquistic research, 54(ІІ), 141–152. https://doi.org/10.34142/23127546.2021.54.2.13 [in Ukrainian].

Shevchenko, O. (2021). Metodyka provedennia vilnoho y spriamovanoho asotsiatyvnykh eksperymentiv u doslidzhenni kontseptu [Methodology of conducting free and directed associative experiments in concept research]. Actual trends of modern scientific research. Abstracts of the 6th International scientific and practical conference (рр. 554–558). Munich, Germany: MDPC Publishing [in Ukrainian].

Shcherbyna, D. (2023). Formalni pryntsypy rozmezhuvannia “khybnykh druziv perekladacha”: mizhmovnykh omonimiv i paronimiv [Formal principles for distinguishing between interlingual homonyms and paronyms among false friends]. Lvivskyi filolohichnyi chasopys – Philological Periodical of Lviv, 13, 228–236. https://doi.org/10.32447/2663-340X-2023-13.34 [in Ukrainian].

Dronic, V., & Helms-Park, R. (2014). Fixed-choice word-association tasks as second-language lexical tests: What native-speaker performance reveals about their potential weaknesses. Applied Psycholinguistics, 35(1), 193–221. https://doi.org/10.1017/S014271641200029X [in English].

Nissen, H. В., & Henriksen B. (2006). Word class influence on word association test results. International Journal of Applied Linguistics, 16(3), 389–408. https://doi.org/10.1111/j.1473-4192.2006.00124.x [in English].

Sandgren, O. & Salameh E.-K., Nettelbladt U., Dahlgren-Sandberg A., Andersson K. (2021). Using a word association task to investigate semantic depth inswedish-speaking children with developmental language disorder. Logopedics, phoniatrics, vocology, 46(3), 134–140. https://doi.org/10.1080/14015439.2020.1785001 [in English].




DOI: https://doi.org/10.34142/23127546.2024.60.24

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.