ПРО ПРИЙОМИ ФОРМУВАННЯ ФАЦИНАТИВНОСТІ В УКРАЇНСЬКІЙ ПОЕЗІЇ 20–30-х РОКІВ ХХ СТОЛІТТЯ

А. А. Золотько

Анотація


У статті представлено лінгвопоетичний аналіз зразків української поезії 20–30-х років ХХ століття, метою якого було виявлення механізму формування або підсилення фасцинативності текстів. Фасцинативність розглядається нами як онтологічна риса поетичного тексту. Вона може формуватися на підґрунті широкого спектру віршових елементів. Найбільше уваги в цій розвідці приділяється елементам граматичного рівня. З огляду на сталість їх значень, вважаємо, що їхній опис релевантний для адекватної інтерпретації змістів поетичних висловлювань. Використання прийомів морфологійної актуалізації, на нашу думку, впливає на читацьку перцепцію та аперцепцію, підсилюючи чи зменшуючи фасцинативність.


Ключові слова


актуалізація, граматика, лінгвопоетичний аналіз, по- етичний текст, українська поезія, фасцинація, фасцинативність

Повний текст:

PDF

Посилання


Голікова, О. (2011). Номінативні та інфінітивні ряди в художньому тексті. (Автореф. дис. … канд. філол. наук). Харків: ХНПУ імені Г. С. Сковороди.

Бувалець, О. (2018). Подвійні субстантивні конструкції в російській поезії ХХ– ХХІ століть. (Автореф. дис. … канд. філол. наук). Харків: ХНПУ імені Г. С. Сковороди.

Загнітко, А. (1996). Теоретична граматика української мови: Морфологія. Донецьк: ДонДУ.

Золотько, А. (2021). Лексико-морфологические средства реализации монтажного принципа (на материале стихотворения Бориса Слуцкого «Сон»). Аргументи сучасної філології: «нестача» і «бажання» у тексті: матеріали Міжнародної наукової конференції (с. 95–99). Харків: ХНПУ імені Г. С. Сковороди.

Колода, Д. (2011). Поетичний синтаксис Юрія Левітанського: реалізація принципу кінематографічності (Автореф. дис. … канд. філол. наук). Харків: ХНПУ імені Г. С. Сковороди.

Мойсієнко, А. (2006). Слово в аперцепційній системі поетичного тексту. Декодування Шевченкового вірша. Київ: Сталь.

Палатовська, О. (2015). О лингвистической интроспекции как методе научного исследования (опыт самонаблюдения). Respectus Philologicus, Vilniaus Universiteto Leidykla, 28 (33), 131–142.

Скоробогатова, О. (2012). Грамматические значения и поэтические смыслы: поэтический потенциал русской грамматики (морфологические категории и лексико-грамматические разряды имени). Харків: НТМТ.

Скоробогатова, О. (2021). Поетична актуалізація внутрішньої форми слова. Лінгвістичні дослідження, 54, 185–196. https://doi.org/10.34142/23127546.2021.54.1.16.

Скоробогатова, О., & Золотько, А. (2023). Поняття «фасцинація» і «фасцинативність» у лінгвопоетичному дискурсі. Лінгвостилістичні студії, 19, 69–78. https://doi.org/10.29038/2413-0923-2023-19-69-78.

Скоробогатова, О., & Козлова, А. (2020). Дослідження морфологічного рівня поетичної мови в аспекті лінгвокреалогії: сучасний стан і перспективи. Challenges and achievements of European countries in the area of philological researches, 2, 198–217. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-027-8-30.

Zolotko, A. (2022). Techniques for Creating a Fascinative Effect in Boris Szlutskii’s Poem «They were shooting Vanka‑vzvodnyi...». Cuadernos de Rusistica Espanola, 18, 43–55. https://doi.org/10.30827/cre.v18.24563/.

Тичина, П. (1920). Соняшні Кларнети. (2-ге вид.). Київ: Друкарь.

Семенко, М. (1985). Поезії. Київ: Радянський письменник. 15. Усенко, П. (1985). Поезії. Київ: Радянський письменник. 16. Зав’язкін, О. (Ред.). (2008). Золоті рядки української поезії: Розстріляне відродження. Донецьк: БАО.

REFECENCES

Holikova, O. (2011). Nominatyvni ta infinityvni riady v khudozhnomu teksti [Nominative and infinitive rows in fiction text]. Candidate’s thesis. Kharkiv: KhNPU im. H. S. Skovorody [in Ukrainian].

Buvalets, O. (2018). Podviini substantyvni konstruktsii v rosiiskii poezii XX– XXI stolit [Double substantive constructions in Russian poetry of the XX-XXIth centuries]. Candidate’s thesis. Kharkiv: KhNPU im. H. S. Skovorody [in Ukrainian].

Zahnitko, A. (1996). Teoretychna hramatyka ukrainskoi movy: Morfolohiia [Theoretical grammar of the Ukranian language: Morphology]. Donetsk: DonDU [in Ukrainian].

Zolotko, A. (2021). Leksiko-morfologicheskie sredstva realizacii montazhnogo principa (na materiale stixotvoreniya Borisa Sluckogo «Son») [Lexico-morphological means of montage principle realisation (as evidenced by Boris Slutsky’s poem "Dream")]. Arhumenty suchasnoi filolohii: «nestacha» i «bazhannia» u teksti: materialy Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii (pp. 95–99). Kharkiv: KhNPU im. H. S. Skovorody [in Russian].

Koloda, D. (2011). Poetychnyi syntaksys Yuriia Levitanskoho: realizatsiia pryntsypu kinematohrafichnosti [Poetic syntax of Yuri Levitansky: implementation of cinematographic principle]. Candidate’s thesis. Kharkiv: KhNPU im. H. S. Skovorody [in Ukrainian].

Moisiienko, A. (2006). Slovo v apertseptsiinii systemi poetychnoho tekstu. Dekoduvannia Shevchenkovoho virsha [The word in an apperceptive system of a poetic text. Decoding of Shevchenko’s poem]. Kyiv: Stal [in Ukrainian].

Palatovska, O. (2015). O lingvisticheskoj introspekcii kak metode nauchnogo issledovaniya (opyt samonablyudeniya) [On linguistic introspection as a method of scientific research (self-observation experience)]. Respectus Philologicus, Vilniaus Universiteto Leidykla, 28(33), 131–142 [in Russian].

Skorobogatova, O. (2012). Grammaticheskie znacheniya i poe’ticheskie smysly: poe’ticheskij potencial russkoj grammatiki (morfologicheskie kategorii i leksiko-grammaticheskie razryady imeni) [Grammatical meanings and poetic senses: Russian grammar’s poetic potential (morphological categories and lexical and grammatical classes of nouns)]. Kharkіv: NTMT [in Russian].

Skorobohatova, O. (2021). Poetychna aktualizatsiia vnutrishnoi formy slova [Poetic actualisation of the internal form of a word], Linhvistychni doslidzhennia, 54, 185–196. https://doi.org/10.34142/23127546. 2021.54.1.16 [in Ukrainian].

Skorobohatova, O., & Zolotko, A. (2023). Poniattia «fastsynatsiia» i «fastsynatyvnist» u linhvopoetychnomu dyskursi [The concepts of "fascination" and "fascinativity" in linguistic and poetic discourse], Linhvostylistychni studii. 19, 69–78. https://doi.org/10.29038/2413-0923-2023-19-69-78 [in Ukrainian].

Skorobohatova, O. & Kozlova, A. (2020). Doslidzhennia morfolohichnoho rivnia poetychnoi movy v aspekti linhvokrealohii: suchasnyi stan i perspektyvy [The study of the morphological level of poetic language in the aspect of linguistic creativity studies: current stage and prospects]. Challenges and achievements of European countries in the area of philological researches, 2, 198–217. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-027-8-30 [in Ukrainian].

Zolotko, A. (2022). Techniques for Creating a Fascinative Effect in Boris Szlutskii’s Poem «They were shooting Vanka‑vzvodnyi...». Cuadernos de Rusistica Espanola, 18, 43–55. https://doi.org/10.30827/cre.v18.24563/ [in Russian].

Tychyna, P. (1920). Soniashni Klarnety [Sunny Clarinets]. (2-he vyd.). Kyiv: Drukar [in Ukrainian].

Semenko, M. (1985). Poezii [Poems]. Kyiv: Radianskyi pysmennyk [in Ukrainian].

Usenko, P. Poezii [Poems]. (1985). Kyiv: Radianskyi pysmennyk [in Ukrainian].

Zaviazkin, O. (Red.). (2008). Zoloti riadky ukrainskoi poezii: Rozstriliane vidrodzhennia [Golden lines of Ukrainian poetry]. Donetsk: BAO [in Ukrainian].




DOI: https://doi.org/10.34142/23127546.2024.60.29

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.