ЧИТАЦЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ У СУЧАСНОМУ ІНФОРМАЦІЙНОМУ СУСПІЛЬСТВІ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ МАЙБУТНІХ ЛІДЕРІВ
Анотація
У дослідженні визначено поняття «читацька грамотність» у контексті міжнародного дослідження PISA. Зазначено результати дослідження щодо читацької грамотності українського учнівства, отриманні в межах досліджень 2018 та 2022 років. Окреслено чинники, що визначають оцінювання читацької компетентності, зокрема наявність завдань, що стосуються множинних динамічних текстів різного типу, а також контекстів (сценаріїв). Запропоновано один зі шляхів розв’язання проблеми формування читацької компетентності – інтегроване навчання, для реалізації якого створені модельні програми «Інтегрований мовно-літературний курс (українська мова, українська та зарубіжні літератури)» для 5–6 та 7–9 класів.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Державний стандарт базової середньої освіти (2020). Узято з https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyiserednoyi-osviti-i300920-898.
Заболотний, О. В., & Заболотний, В. В., Лавринчук, В. П., Плівачук, К. В., Попова, Т. Д. (Ред.). (2023). Модельна навчальна програма «Українська мова. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти. Узято з https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Movno-literat.osv.hal/Ukrayinska.mova.7-9.klas.Zabolotnyyta.in.02.08.2023.pdf.
Забужко, О. (2023). Інтерв’ю від 14.06.2023. Узято з https://rozmova.wordpress.com/2023/06/20/oksana-zabuzhko-46/.
Коваль, Г. П., & Іванова, Л. І., Суржук, Т. Б. (Ред.). (2009) Методика читання: Навчальний посібник. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан.
Мартиненко, В. (2011) Формування змісту літературного читання молодших школярів: сучасний вимір. Українська література в загальноосвітній школі, 9, 5–8. Узято з http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ulvzsh_2011_9_3.
Старагіна, І. П., & Новосьолова, В. І., Терещенко, В. М., Романенко, Ю. О., Блажко, М. Б., Ткач, П. Б., Панченков, А. О., Волошенюк О. В. (Ред.). (2021). Модельна навчальна програма «Інтегрований мовно-літературний курс (українська мова, українська та зарубіжні літератури) 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти. Узято з https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Intehr.movn-lit.kurs-ukr.mova.ukr.ta.zar.lit.5-6.kl.Starahina.ta.in.04.10.pdf.
Старагіна, І. П., & Панченков, А. О., Терещенко, В. М., Романенко, Ю. О., Волошенюк, О. В., Новосьолова, В. І., Блажко, М. Б., Ткач П. Б. (Ред.). (2022). Українська мова, українська та зарубіжна літератури: підручник інтегрованого курсу для 5 класу закладів загальної середньої освіти (у 2 ч.). Київ: Генеза.
Старагіна, І. П., & Новосьолова, В. І., Терещенко, В. М., Романенко, Ю. О., Блажко, М. Б., Ткач, П. Б., Панченков, А. О., Волошенюк, О. В. (Ред.). (2023). Модельна навчальна програма «Інтегрований мовно-літературний курс (українська мова, українська та зарубіжні літератури) 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти. Узято з https://mon.gov.ua/ storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Movno-literat.osv.hal/16.08.2023/Intehrovanyy.movno-literaturnyy. kurs-ukrmova.ukr.ta.zarub.literatury.7-9.kl.Starahina.ta.in.16.08.2023.pdf.
Хворостяний, І. & Большакова І. (Ред.). (2022). Українська мова, українська література та зарубіжна література: підручн. інтегрованого курсу для 5-го класу закладів загальної середньої освіти (у 2 ч.). Харків: Ранок.
Яценко, Т. О., & Пахаренко, В. І., Слижук, О. А., Тригуб, І. А. (Ред.). (2023). Модельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти. Узято з https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Movno-literat.osv.hal/Ukra yinska.literatura.7-9-kl.Yatsenko.ta.in.26.07.2023-1.pdf.
PISA-2017: Вакуленко, Т. С., Ломакович, С. В., Терещенко, В. М. (Ред.). (2017). PISA: читацька грамотність. Київ: УЦОЯО. Узято з http://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2019/09/ PISA_Reading.pdf
PISA-2018: Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018 (2019). Узято з https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2019/12/PISA_2018_Report_UKR.pdf.
PISA-2022: Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 (2023). Узято з https://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/12/PISA-2022_Naczionalnyj-zvit_povnyj.pdf.
REFERENCES
Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity [State standard of basic secondary education]. (2020). Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannyaderzhavnih- standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 [in Ukrainian].
Zabolotnyi, O. V., & Zabolotnyi, V. V., Lavrynchuk, V. P., Plivachuk, K. V., Popova, T. D. (Red.). (2023). Modelna navchalna prohrama «Ukrainska mova. 7–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Model curriculum "Ukrainian Language. Grades 7-9" for general secondary education institutions]. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/ zagalna%20serednya/ Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Movnoliterat. osv.hal/Ukra yinska.mova.7-9.klas.Zabolotnyy.ta.in.02.08.2023.pdf [in Ukrainian].
Zabuzhko, O. (2023). Interviu vid 14.06.2023 [Interview 06/14/2023]. Retrieved from https://rozmova.wordpress.com/2023/06/20/oksana-zabuzhko-46/.
Koval, H. P., & Ivanova, L. I., Surzhuk, T. B. (Red.). (2009) Metodyka chytannia: Navchalnyi posibnyk [Methods of reading: A study guide]. Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan [in Ukrainian].
Martynenko, V. (2011) Formuvannia zmistu literaturnoho chytannia molodshykh shkoliariv: suchasnyi vymir [Formation of the content of literary reading for junior schoolchildren: the modern dimension]. Ukrainska literatura v zahalnoosvitnii shkoli – [Ukrainian literature in secondary school], 9, 5–8. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ulvzsh_2011_9_3 [in Ukrainian].
Starahina, I. P., & Novosolova, V. I., Tereshchenko, V. M., Romanenko, Yu. O., Blazhko, M. B., Tkach, P. B., Panchenkov, A. O., Volosheniuk O. V. (Red.). (2021). Modelna navchalna prohrama «Intehrovanyy̆ movno-literaturnyy̆ kurs (ukrainska mova, ukrainska ta zarubizhni literatury) 5–6 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Model Curriculum "Integrated Language and Literature Course (Ukrainian Language, Ukrainian and Foreign Literature). Grades 5-6" for general secondary education institutions]. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Intehr.movn-lit.kurs-ukr. mova.ukr.ta.zar.lit.5-6.kl.Starahina.ta.in.04.10.pdf [in Ukrainian].
Starahina, I. P., & Panchenkov, A. O., Tereshchenko, V. M., Romanenko, Yu. O., Volosheniuk, O. V., Novosolova, V. I., Blazhko, M. B., Tkach P. B. (Red.). (2022). Ukrainska mova, ukrainska ta zarubizhna literatury: pidruchnyk intehrovanoho kursu dlia 5 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity (u 2 ch.) [Ukrainian language, Ukrainian and foreign literature: textbook for an integrated course for the 5th grade of general secondary education institutions (in 2 parts)]. Kyiv: Heneza [in Ukrainian].
Starahina, I. P., & Novosolova, V. I., Tereshchenko, V. M., Romanenko, Yu. O., Blazhko, M. B., Tkach, P. B., Panchenkov, A. O., Volosheniuk, O. V. (Red.). (2023). Modelna navchalna prohrama «Intehrovanyy movno-literaturnyy̆ kurs (ukrainska mova, ukrainska ta zarubizhni literatury) 7–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Model curriculum "Ukrainian Literature. Grades 7-9" for general secondary education institutions]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Movno-literat.osv.hal/16.08.2023/Intehrovanyy.movno-literaturnyy. kurs-ukrmova.ukr.ta.zarub.literatury.7-9.kl.Starahina.ta.in.16.08.2023.pdf [in Ukrainian].
Khvorostianyi, I. & Bolshakova I. (Red.). (2022). Ukrainska mova, ukrainska literatura ta zarubizhna literatura: pidruchn. intehrovanoho kursudlia 5-ho klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity (u 2 ch.) [Ukrainian language, Ukrainian and foreign literature: textbook for an integrated course for the 5th grade of general secondary education institutions (in 2 parts)]. Kharkiv: Ranok [in Ukrainian].
Yatsenko, T. O., & Pakharenko, V. I., Slyzhuk, O. A., Tryhub, I. A. (Red.). (2023). Modelna navchalna prohrama «Ukrainska literatura. 7–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Model curriculum "Ukrainian Literature. Grades 7-9" for general secondary education institutions]. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/ Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Movno-literat.osv.hal/Ukra yinska.literatura.7-9-kl.Yatsenko.ta.in.26.07.2023-1.pdf [in Ukrainian].
PISA-2017: Vakulenko, T. S., Lomakovych, S. V., Tereshchenko, V. M. (Red.). (2017). PISA: chytatska hramotnist [PISA: reading literacy]. Kyiv: UTsOIaO. Retrieved from http://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2019/09/ PISA_Reading.pdf [in Ukrainian].
PISA-2018: Natsionalnyi zvit zarezultatamy mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA-2018 [National report on the results of the international study of the quality of education PISA-2018]. (2019). Retrieved from https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2019/12/PISA_2018_Report_UKR.pdf [in Ukrainian].
PISA-2022: Natsionalnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA-2022 [National report on the results of the international study of the quality of education PISA-2022]. (2023). Retrieved from https://pisa.testportal.gov.ua/wpcontent/uploads/2023/12/PISA-2022_Naczionalnyj-zvit_povnyj.pdf [in Ukrainian].
DOI: https://doi.org/10.34142/23127546.2024.60.32
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.