КОНТРАСТИВНЕ ПОРІВНЯННЯ НАВЧАЛЬНИХ ПРОГРАМ З АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ У ВИЩІЙ ШКОЛІ: АНАЛІЗ ПОТРЕБ СТУДЕНТІВ

L. Stasiuk

Анотація


Стаття присвячена проблематиці аналізу та вдосконалення навчальних програм з дисципліни “Сучасна англійська мова” та “Практична англійська мова” на кафедрах прикладної лінгвістики НУЛП (Львів, Україна) та кафедрі англійської філології та прикладної лінгвістики Університету ім. М. Коперника (Торунь, Польща). Висвітлено результати розвідок спрямованих на встановлення відповідності програм цих дисциплін стандартам МОН України та Загальноєвропейським рекомендаціям з мовної освіт(ЗЄРМО), модернізацію змісту, уніфікацію вимог і навчальних результатів,  впровадження інноваційних форм викладання та найкращих вітчизняних та міжнародних практик. Застосувавши методи спостереження, інтерв’ю з інформантами, опитування (самооцінка), діагностичного тестування, встановлено: при розробленні та проектуванні навчальної програми з англійської мови як іноземної необхідно враховувати як роль англійської мови в суспільстві, так і її роль на ринку праці; формування цілей програми, навчальні результати, матеріали щодо розвитку знань та навичок та схема для оцінювання результатів навчання повинні співвідноситись з вимогами ЗЄРМО та досвідом і потребами студентів. Визначено, що навчальні результати зі згаданих дисциплін на І курсі повинні відповідати вимогам до рів- ня В1+ та В2 відповідно; навчальні програми не мають чітко окреслених соціально-прагматичних навчальних результатів згідно ЗЄРМО; опитування студентів та спостереження за ними на заняттях допомогли визначити труднощі, що мають студенти в освоєнні комунікативної англійськомовної компетентності. Причини цьому виявлено в ході дискусії з викладачами, які звернули увагу на те, що хоч студенти й мають ґрунтовні знання лексики та граматики, вони не завжди знають як їх використовувати в розмові, взаємодії один з одним. Інша складність полягає в тому, що не всі студенти почуваються впевнено, щоб правильно застосовувати свої знання мови у швидкому темпі розмови. Наведено результати тестування та опитування студентів. Встановлено, що проблематичним для них є висловлення прагматично адекватних висловлювань, соціокультурна компетентність у більшості студентів є слабшою ніж прагмалінгвістична та соціопрагматична. У висновках сформовано методологічні рекомендації та перспективи подальших досліджень, а саме: студенти зможуть продемонструвати лінгвопрагматичні, соціолінгвістичні та соціокультурні компетентності, якщо цілеспрямовано розвивати їхню культурну чутливість щодо норм мови та правильного прагматичного вибору; навчальна програма з вивчення англійської мови як іноземної повинна передбачати заняття для навчання прагматиці в менш охоплених і складніших аспектах.


Ключові слова


навчальна програма, аналіз помилок, ЗЄРМО, комуніка- тивні компетентності, прагматична компетентність

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Bolitho, R. & West, R. (2019). The internationalisation of Ukrainian universities: the English language dimension. The Impact of the English for Universities Project on ESP and EMI in Ukrainian Higher Education: Final Report. Kyiv [in English].

MON: Kontseptualni zasady derzhavnoi polityky shchodo rozvytku anhliiskoi movy u sferivy shchoi osvity [Conceptual principles of state policy regarding the development of the English language in the field of higher education] (2019). Retrived from https: // mon. gov. ua /ua / news / mon-stvorilo-koncepciyu-rozvitku-anglijskoyi-v-universitetah-u-dodatkuriven-v1-obovyazkova-umova-vstupu-v2-vipusku-vikladannya-profilnih-disciplininozemnoyu-ta-movni-skriningi [in Ukrainian].

Council of Europe (2001). Сommon European framework of reference for languages: Learning, teaching and assessment. Strasbourg, France: Council of Europe, Language Policy division. Retrived from http: //www.coe.int / T / DG4 / Linguistic / Source / Framework_EN.pdf. [in English].

Koran, E. (2016). Assessment of EFL learners’ Sociolinguistic and Pragmatic Competence and Performance. Journal of Education in Black Sea Region, 1(1). https://doi.org/10.31578/jebs.v1i1.9 [in English]. 5. Cotton, D., & Falvey, D., Kent, S. (2015). New Language Leader Upper-Intermediate Coursebook. Pearson Education Limited [in English].

Hughes, J. (2015). Keynote Advanced. National Geographic Learning [in English].

Descriptions of Speech Acts. Invitations in American English. Retrived from https://carla.umn.edu/speechacts/invitations/american.html [in English]. 8. Brown, P. & Levinson, S. (1987). Politeness: some universals in language usage. Cambridge, MA: Cambridge University Press [in English].

Cohen, A. (2019). Strategy Instruction for Learning and Performing Target Language Pragmatics. In Ed. by Chamot A., Harris V. Learning Strategy Instruction in the Language Classroom: Issues and Implementation (pp.140–152). Bristol, Blue Ridge Summit: Multilingual Matters [in English].

Ishihara, N.& Cohen, A. D. (2022). Teaching and Learning Pragmatics: where language and culture meet.- 2d ed/. New York and London: Routledge [in English].




DOI: https://doi.org/10.34142/23127546.2024.60.33

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.