ТЕКСТ І МЕДІАТЕКСТ ЯК КАТЕГОРІЇ КІНОДИСКУРСУ

О. В. Ісаєнко

Анотація


У статті розглянуто текст і медіатекст у вимірі комунікативної лінгвістики. Поняття тексту і дискурсу розмежовуються на основі їх комунікативної природи, екстралінгвальних факторів, соціального контексту, способів вираження. При візуалізації тексту виникає нова динамічна одиниця масової комунікації – медіатекст, особливості якої й стали предметом дослідження. З погляду мовознавства було окреслено два аспекти вивчення кінематографу як комунікативного явища й зосереджено увагу на мові як текстів і фільмів, так і професійної кіногалузі. Поняття кінодискурсу як лінгвістичного феномена було визначене в широкому й вузькому розумінні проблеми.

Ключові слова: текст, медіатекст, дискурс, кінодискурс, кінотерміни, кіномистецтво, комунікативна лінгвістика.

 

В статье рассматривается текст и медиатекст в измерении коммуникативной лингвистики. Понятия «текст» и «медиатекст» разграничиваются на основе их коммуникативной природы, экстралингвистических факторов, социального контекста, способов выражения. При визуализации текста возникает новая динамичная единица массовой коммуникации – медиатекст, особенности которой и стали предметом исследования. С точки зрения языкознания мы обратились к двум аспектам исследования кинематографа как коммуникативного явления, сосредотачиваясь на языке как текстов и фильмов, так и профессиональной сферы кино. Понятие кинодискурса было определено в широком и узком понимании проблемы.

Ключевые слова: текст, медиатекст, дискурс, кинодискурс, кинотермины, киноискусство, коммуникативная лингвистика.

 

The article deals with the question of text and media text from the point of view of Communicative Linguistics. Its aim is to clarify the notion of text and media text as two discursive categories of the field of cinema and to describe their main peculiarities; to define the notion of film discourse. The research is relevant to the complicity of structural, semantic and communicative organization of the text and it causes the occurrence of different ways to define the text. Both text and discourse have communicative character, but the notion of discourse is wider, because except lingual or written expression, it covers all the extra lingual factors in combination with the social context and this feature gives an opportunity to understand the text as a whole as well as the basis of its functioning in the society. Media text is a kind of the text appeared in the field of mass media. Film terms are widely used within the media text and this fact confirms their communicative value therefore. We define film discourse, firstly, as a kind of communicative activity, which covers all the types of lingual interaction between moviemakers and the audience; between professionals, who take part in creation of films; between researcher of the film history and theory; secondly, it includes professional film communication, namely, texts, theoretical material, term glossaries, textbooks of motion picture arts, critical articles, directors’ diaries etc.

Keywords: text, media text, discourse, film discourse, film terms, cinematography, communicative linguistics.


Повний текст:

PDF

Посилання


Арутюнова Н. Д. Дискурс / Н. Д. Арутюнова// Лингвистический энциклопедический словарь. – М. : Сов. энцикл., 1990. – 247 с.

Бабенко Л. Г. Лингвистический анализ художественного текста. Теория и практика: Учебник; Практикум / Л. Г. Бабенко, Ю. В. Казарин. — М. : Флинта ; Наука, 2005. — 496 с.

Гальперин И.Р. Текст как объект лингвистических исследований / И. Р. Гальперин. — М.: Наука, 1981. — 139 с.

Кіномистецтво: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / Л. Брюховецька.— К. : Логос, 2011.— 391 с.

Лех О.С., Кисилиця Г. Поняття дискурсу в сучасній лінгвістиці та лінгвістиці тексту [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.rusnauka.com.

Селіванова О.О. Сучасна лінгвістика : термінологічна енциклопедія / О.О. Селіванова. — Полтава : Довкілля-К, 2006. — 716 с.

Современный медиатекст: учебное пособие / отв.ред. Н.А. Кузьмина. – Омск, 2011.–414 с.

Стецюра К. О. Природа та специфіка буття медіа текстів у культурній картині світу сучасного суспільства / К. О. Стецюра // Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Філософія. Психологія. Педагогіка . – 2012. – № 3. – с. 56-62.

Шкловский Б.В.Литература и кинематограф. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://lib.vkarp.com.

Яцимірська М. Г. Медіатекст як продукт журналістської творчості (психолінгвістичний аналіз логічного сприйняття та емоцій) / М. Г. Яцимірська, Н.В. Драган // Вісник Львів. ун-ту. Сер. Журналістика. – Львів : Видавничий центр ЛНУ ім. Івана Франка, 2007. – Вип. 30. – с. 267–276.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.18934

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.