ОСОБЛИВОСТІ КОНСТРУЮВАННЯ ЗНАНЬ В АСПЕКТІ КОГНІТИВНОЇ ПАРАДИГМИ

О. І. Вовк

Анотація


У статті йдеться про формування знаннєвого простору студентів у процесі оволодіння іноземною мовою. Метою статті є висвітлення специфічних характеристик знаннєвого простору та особливостей його розвитку в процесі когнітивної діяльності людини. Як складник концептуальної системи, знаннєвий простір є результатом інтелектуальної активності суб’єктів пізнання. Він розвивається насамперед за рахунок категоризації та концептуалізації, а його будівельними елементами є концепти, представлені різними когнітивними структурами.

Ключові слова: знаннєвий простір (обшир/континуум знань), концепт, концептуалізація, категоризація, пізнання, ментальні конструкти.

 

В статье рассматривается проблема формирования пространства знаний студентов в процессе овладения иностранным языком. Целью статьи является исследование специфических характеристик и особенностей развития этого пространства в процессе когнитивной деятельности индивида. Будучи компонентом концептуальной системы, пространство знаний есть результатом интеллектуальной активности субъектов познания. Оно развивается главным образом за счёт процессов категоризации и концептуализации, а его строительными элементами являются концепты, представленные различными когнитивными структурами.

Ключевые слова: знаниевое пространство (пространство знаний), концепт, концептуализация, категоризация, познание, ментальные конструкты.

 

The article focuses on the problem of developing students’ knowledge space in the process of foreign language acquisition. The purpose of this article is to highlight specificity of knowledge formation in an intellectual activity of cognizing subjects. To reach the purpose set the following concrete tasks are to be fulfilled: to characterize knowledge space within cognitive framework, to study the principles, ways and stages of its development, to reveal and specify the basic processes conducive for its formation. The investigation of the problem under study let the author arrive at the conclusion that as part of an individual’s conceptual system knowledge space is viewed as a result of a cognitive activity of a person. In this process he learns to process, categorize, conceptualize and generalize events, make inferences, memorize a great deal of information and express the results of such activity via language. This cognitive activity leads to formation of general notions in a person’s mind. Integrated together they subsequently form knowledge space. It is considered to be a corpus of structured knowledge units – frames, scripts, schemata, plans, etc. – which are interrelated and connected to support the functioning of the cognitive system of a person. Knowledge space is claimed to be constructed primarily due to the processes of categorization and conceptualization, and its building elements presumably are concepts, represented by various cognitive structures. They may be considered “the constructive mental blocks” of the conceptual representation of the world, or knowledge space of a personality.

Keywords: knowledge space, cognitive performance, concept, conceptualization, categorization, cognition, mental constructs, cognitive structures.


Повний текст:

PDF

Посилання


Вовк О. І. Комунікативно-когнітивна компетентність студентів-філологів: нова освітня парадигма / О. І. Вовк. – Черкаси : Вид. Чабаненко Ю. А., 2013. – 500 с.

Гудков Д. Б. Теория и практика межкультурной коммуникации / Д. Б. Гудков. – М. : ИТДГК Гнозис, 2003. – 288 с.

Краткий словарь когнитивных терминов / Е. С. Кубрякова, В. З. Демьянков, Ю. Г. Панкрац, Л. Г. Лузина; под ред. Е. С. Кубряковой. – М. : Филол. ф-т МГУ им. М. В. Ломоносова, 1997. – 245 с.

Пиаже Ж. Психология интеллекта / Ж. Пиаже. – СПб. : Питер, 2003. – 192 с.

Солсо Р. Л. Когнитивная психология / Р. Л. Солсо. – М. : Тривола, 1996. – 598 с.

Шабес В. Я. Соотношение когнитивного и коммуникативного в речемыслительной деятельности (событие и текст) / В. Я. Шабес : Дисс. ... докт. филол. наук., Л.,1990. – 456 с.

Язык и интеллект. Сб. / Сост. и вступ. ст. В. В. Петрова. – М. : «Прогресс», 1996. – 416 с.

Chomsky, N. Language and Mind / N. Chomsky. – N.Y. : Oxford University Press, 1982. – 312 p.

Eysenck, M. W. Principles of Cognitive Psychology / Eds. M. W. Eysenck, S. Green, N. Hayes. – Padstow, Cornwall, UK : TJ International Ltd. – 2001. – 436 p.

Kelly, G. A. A Theory of Personality. The Psychology of Personal Constructs / G. A. Kelly. – New York : Norton Company, 1983. – 378 p.

Spearman, C. E. The Nature of Intelligence and the Principles of Cognition / C. E. Spearman. – London : Macmillan, 1993. – 398 p.

The Oxford Companiоn to the Mind / Ed. By R. L. Gregory. – Oxford – New York : Oxford University Press, 1987. – 597 p.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.18938

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.