МУЛЬТИМОДАЛЬНІСТЬ ТА ІНТЕРТЕКСТУАЛЬНІСТЬ: ТОЧКИ ПЕРЕТИНУ В РЕКЛАМІ МІЛІТАРНОГО ЧАСУ
Анотація
Стаття присвячена категоріям мультимодальності та інтертекстуальності в їх взаємозалежності в медійному просторі. Акцентується на частотному використанні в рекламі мілітарного часу (від лютого 2022 року) елементів різних семіотичних систем, що надають нові смисли рекламному повідомленню комерційного / соціального характеру та формують цілісний комуні ативний вплив на реципієнта. Розглянуто способи взаємодії візуального та вербального компонентів реклами, цитатності, алюзійності й ре- мінісценцій як механізмів інтертекстуальності, що сприяють смисловому навантаженню культурних кодів та підвищують ефективність повідомлення, актуалізованого війною.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Білецька, Т., & Гаврилюк, О. (2022). Мультимодальність текстів сучасних англомовних журналістів-блогерів (на матеріалі блогів Філіппі де Франко та Арви Махдаві). Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика, 33(72), 88–93. https://doi.org/10.32838/2710-4656/2022.2-1/15
Гриценко, С. (2022). Мовні інновації російсько-української війни 2022 року. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Літературознавство. Мовознавство. Фольклористика, 2(32), 9–13. https://doi.org/10.17721/1728-2659.2022.32.02
Макарук, Л. (2018). Мультимодальність сучасної англомовної масмедійної писемної комунікації: монографія. Луцьк: Вежа-Друк.
Межов, О., Костусяк, Н., & Навальна, М. (2024). Лексико-граматичні засоби експлікації психоемоційних станів у сучасних українських медіатекстах воєнного періоду. Slavia Orientalis, LXXIIІ (2), 111–127.https://doi.org/10.24425/slo.2024.151726
Кондратенко, Н. (2024). Інтеркультуральність українського мовознавства у мовах війни з рф: збереження самобутності та екстраполяція в європейський науковий простір. У Україністика дома й у світі: на вістрі часу : колективна монографія (с. 143-166). Оломоуць. https://doi.org/10.5507/ff.25.24466187
Космеда, Т. (2022). Нове семантико-прагматичне навантаження літерлатиниці в період російсько-української війни. Культура слова, 96, 113–130. https://doi.org/10.37919/0201-419X.2022.96.8
Кутуза, Н. (2023). Ідентифікатори патріотичних мотивів рекламного дискурсу соціальних мереж: впливовий аспект. В Одеська лінгвістична школа: виміри сьогодення : колективна монографія (с. 178–184). Одеса.
Ніка, О. (2004). Лінгвістичні основи модальності. Актуальні проблеми української лінгвістики: теорія і практика, 9, 7–11.
Романюк, С. (Ред). (2024). Досвід війни: медійно-дискурсивний простір сучасної України: колективна монографія. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Сизонов, Д. (2024). Медійна фразеологія мілітарного періоду: латентні смисли та нові контексти. В Україністика дома й у світі: на вістрі часу: колективна монографія (с. 143–166). Оломоуць.
Снитко, О. С., & Погорілова, М. С. (2023). Мультимодальні тексти сугестивної спрямованості в інформаційному просторі України воєнної доби. Актуальні проблеми української лінгвістики: теорія і практика, 47, 6–31. https://doi.org/10.17721/APULTP.2023.47.6-31
Степаненко, М. (2024). Політика і війна: закономірності та парадокси мовного розвитку (2022–2023 рр.): монографія. Харків: Видавець Іванченко І. С.
Сюта, Г. (2022). Мова – наша зброя: нові сенси звичної метафори в період російсько-української війни. Культура слова, 97, 73–86. https://doi.org/10.37919/0201-419X-2022.97.8
Шевченко, Л., & Сизонов, Д. (2025). Теорія медіалінгвістики: підручник. Вид. 2-ге, доп. і перероб. Київ: Видавництво Ліра-К.
Ясакова, Н. (2023). Національне МИ в українських медіатекстах 2022 року: конструювання ідентичності під час антиколоніальної війни. Мова: класичне – модерне – постмодерне, 9, 31–49. https://doi.org/10.18523/lcmp2522-9281.2023.9.31-49
Belova, A. (2021). Digital Multimodality of Museums Discourse during COVID-19 pandemic. Studia Linguistica, 18, 9-23.
Biliuk, J. (2025). Experiencing Shakespeare: multimodal communication and multisensory engagement in Stratford-upon-Avon. Current Issues of Ukrainian Linguistics: Theory and Practice, 50, 122–140. https://doi.org/10.17721/APULTP.2025.50.122-140
Chandler, D., & Munday, R. (2020). A Dictionary of Media and Communication (3 ed.). Oxford University Press.
Yefymenko, V. (2024). Multimodal text-image synergy in representing interpersonal relations in picture books. Cognition, Communication, Discourse, 28, 102–109. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2024-28-07
REFERENCES
Biletska, T., & Havrylyuk, O. (2022). Multymodalnist tekstiv suchasnykh anhlomovnykh zhurnalistiv-bloheriv (na materiali blohiv Filippi de Franko ta Arvy Makhdavi) [Multimodality of Modern English Journalists-Bloggers’ Texts (as evidenced by blogs by Philip DeFranco and Arwa Mahdawi)]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Zhurnalistyka – Scientific Notes of V. I. Vernadsky Taurida National University, Series: Philology. Journalism, 33(72), 88–93. https://doi.org/10.32838/2710-4656/2022.2-1/15 [іn Ukrainian].
Grytsenko, S. (2022). Movni innovatsii rosiisko-ukrainskoi viiny 2022 roku [Language Innovations of the Russian-Ukrainian War 2022]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Literaturoznavstvo. Movoznavstvo. Folklorystyka – Bulletin of Taras Shevchenko Kyiv National University. Literary Studies. Linguistics. Folklore Studies, 2(32), 9–13. https://doi.org/10.17721/1728-2659.2022.32.02 [іn Ukrainian].
Makaruk, L. (2018). Multymodalnist suchasnoi anhlomovnoi masmediinoi pysemnoi komunikatsii: monohrafiia [Multimodality of Modern English-Language Mass Media Written Communication: monograph]. Lutsk: Vezha-Druk [іn Ukrainian].
Mezhov, O., Kostusiak, N., & Navalna, M. (2024). Leksyko-hramatychni zasoby eksplikatsii psykhoemotsiinykh staniv u suchasnykh ukrainskykh mediatekstakh voiennoho periodu [Lexical-Grammatical Means of Expression of Psycho-Emotional States in Contemporary Ukrainian Media Texts of the War Period]. Slavia Orientalis, LXXIII (2), 111–127. https://doi.org/10.24425/slo.2024.151726 [іn Ukrainian].
Kondratenko, N. (2024). Interkulturalnist ukrainskoho movoznavstva u movakh viiny z rf: zberezhennia samobutnosti ta ekstrapoliatsiia v yevropeiskyi naukovyi prostir [Interculturality of Ukrainian Linguistics in the Languages of the War with the Russian Federation: Preservation of Identity and Extrapolation into the European Scientific Space]. In Ukrainistyka doma y u sviti: na vistri chasu: kolekt. monohr. – Ukrainian Studies at Home and in the World: on the Edge of Time: a Collect. Monogr. (pp. 143–166). Olomouc. https://doi.org/10.5507/ff.25.24466187 [іn Ukrainian].
Kosmeda, T. (2022). Nove semantyko-prahmatychne navantazhennia liter latynytsi v period rosiisko-ukrainskoi viiny [New Semantic-Pragmatic Loading of Latin Letters during the Russian-Ukrainian War]. Kultura slova – Culture of the Word, 96, 113–130. https://doi.org/10.37919/0201-419X.2022.96.8 [іn Ukrainian].
Kutuza, N. (2023). Identyfikatory patriotychnykh motyviv reklamnoho dyskursu sotsialnykh merezh: vplyvovyi aspekt [Identifiers of Patriotic Motifs of Advertising Discourse of Social Networks: an Influential Aspect]. In Odeska linhvistychna shkola: vymiry sohodennia: kolekt. monohr. – Odesa Linguistic School: Dimensions of the Present: a Collect. Monogr. (pp. 178–184). Odesa. [іn Ukrainian].
Nika, O. (2004). Linhvistychni osnovy modalnosti [Linguistic Foundations of Modality]. Aktualni problemy ukrainskoi linhvistyky: teoriia i praktyka – Current Problems of Ukrainian Linguistics: Theory and Practice, 9, 7-11 [іn Ukrainian].
Romanyuk, S. (Ed.). (2024). Dosvid viiny: mediino-dyskursyvnyi prostir suchasnoi Ukrainy: kolekt. мonohr [War Experience: Media and Discursive Space of Modern Ukraine: collect. мonogr.]. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego [іn Ukrainian].
Syzonov, D. (2024). Mediina frazeolohiia militarnoho periodu: latentni smysly ta novi konteksty [Media Phraseology of the Military Period: Latent Meanings and new Contexts]. In Ukrainistyka doma y u sviti: na vistri chasu: kolekt. monohr. – Ukrainian Studies at Home and in the World: on the Edge of Time: collect. мonogr.(pp. 143-166). Olomouc [іn Ukrainian].
Snytko, O.S., & Pohorilova, M. S. (2023). Multymodalni teksty suhestyvnoi spriamovanosti v informatsiinomu prostori Ukrainy voiennoi doby [Multimodal Texts of Suggestive Orientation in the Information Space of Ukraine During the War]. Aktualni problemy ukrainskoi linhvistyky: teoriia i praktyka – Current Problems of Ukrainian Linguistics: Theory and Practice, 47, 6–31. https://doi.org/10.17721/APULTP.2023.47.6-31 [іn Ukrainian].
Stepanenko, M. (2024). Polityka i viina: zakonomirnosti ta paradoksy movnoho rozvytku (2022–2023 rr.): monohrafiia [Politics and War: Patterns and Paradoxes of Language Development (2022–2023): Monograph]. Kharkiv: Publisher Ivanchenko I. S. [іn Ukrainian].
Siuta, H. (2022). Mova – nasha zbroia: novi sensy zvychnoi metafory v period rosiisko-ukrainskoi viiny [Language is Our Weapon: New Senses of a Familiar Metaphor During the Russian-Ukrainian War]. Kultura slova – Culture of the Word, 97, 73-86. https://doi.org/10.37919/0201-419X-2022.97.8 [іn Ukrainian].
Shevchenko, L., & Syzonov, D. (2025). Teoriia medialinhvistyky: pidruchnyk. Vyd. 2-he, dop. i pererob. [Theory of Media Linguistics: Textbook. 2nd ed.]. Kyiv: LyraK Publishing House [іn Ukrainian].
Yasakova, N. (2023). Natsionalne MY v ukrainskykh mediatekstakh 2022 roku: konstruiuvannia identychnosti pid chas antykolonialnoi viiny [National WE in Ukrainian Media Texts in 2022: Construction of Identity During the Anti Colonial War]. Mova: klasychne – moderne – postmoderne – Language: Classic – Modern – Postmodern, 9, 31–49. https://doi.org/10.18523/lcmp2522-9281.2023.9.31-49 [іn Ukrainian].
Belova, A. (2021). Digital Multimodality of Museums Discourse during COVID-19 pandemic. Studia Linguistica, 18, 9–23 [in English].
Biliuk, J. (2025). Experiencing Shakespeare: multimodal communication and multisensory engagement in Stratford-upon-Avon. Current Issues of Ukrainian Linguistics: Theory and Practice, 50, 122–140. https://doi.org/10.17721/APULTP.2025.50.122-140 [in English].
Chandler, D., & Munday, R. (2020). A Dictionary of Media and Communication (3 ed.). Oxford University Press [in English]. 19. Yefymenko, V. (2024). Multimodal text-image synergy in representing interpersonal relations in picture books. Cognition, Communication, Discourse, 28, 102–109. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2024-28-07 [in English].
DOI: https://doi.org/10.34142/23127546.2025.63.13
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.