ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ВИКЛАДАЧА МОВНИХ ДИСЦИПЛІН У ВИЩІЙ ШКОЛІ ЯК КОМПОНЕНТ СИСТЕМИ БЕЗПЕРЕРВНОГО ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ

А. Р. Жукова

Анотація


Стаття присвячена аналізу підвищення кваліфікації викладачів мовних дисциплін у системі сучасної вищої освіти як ключового компонента безперервного професійного розвитку. Розкрито сутність понять ≪кваліфікація≫ та ≪підвищення кваліфікації≫ у контексті чинного законодавства й сучасних наукових підходів. Охарактеризовано головні аспекти професійного розвитку викладача мовних дисциплін, проаналізовано наявні моделі, форми й інструменти підвищення кваліфікації. Обґрунтовано необхідність удосконалення системи безперервного професійного розвитку викладачів мовних дисциплін із урахуванням європейських освітніх стандартів та викликів сьогодення.


Ключові слова


викладач, підвищення кваліфікації, безперервний профе- сійний розвиток, професійна компетентність, мовні дисципліни, педагогічна майстерність.

Повний текст:

PDF

Посилання


Жабенко, O. В. (2017). Особливості професійного розвитку науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти України. Молодий вчений, 7(47), 284–289.

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII. Узято з https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

Кендюхова, A. (2022). Розвиток системи інтернаці оналізації освітнього процесу як пріоритет інноваційнного розвитку післядипломної педагогічної освіти. Педагогічний вісник, 1–2. Узято з https://znayshov.com/FR/14084/pv_2022_1-2-3-22.pdf.

Колісніченко, А. І. (2019). Сучасні механізми вдосконалення системи неперервної освіти вчителів іноземних мов в Україні. Інноваційна педагогіка, 17 (1), 77–80.

Національний освітньо-науковий глосарій (2018). Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ».

Овдій, Н. (2024). Порівняльний аналіз вітчизняних і зарубіжних практики формування професійної компетентності соціальних працівників. Comparative Professional Pedagogy, 14(2), 192–199. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2024-14(2)-17.

Смагін, І. І. (2021). Багатозначність змісту поняття «підвищення кваліфікації педагогів» у нормативному контексті та практиці освітньої діяльності. Науковий Вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1 (48). Узято з 10.24144/2524-0609.2021.48.375-380 (дата звернення: 15.11.2025).

Яковенко, О. І. (2021). Дистанційна форма підвищення кваліфікації як ефективний засіб навчання та професійної реалізації педагогічних працівників ЗВО. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 75(3), 165–170.

Clark, M. (2016). The impact of professional development on teacher growth. Educational Research and Reviews, 7 (1), 19–28.

Nychkalo, N. G., Muranova, N. P., Voliarska, O. S., Kudina, V. V. (2022). Pro-fes sional development of academic staff by means of information and communication technologies: the ukrainian experience. ITLT, 90(4), 162–172.

REFERENCES

Zhabenko, O. V. (2017). Osoblyvosti profesiinoho rozvytku naukovo-pedahohichnykhpratsivnykiv zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy [Features of professional development оf scientific and pedagogical workers of higher education institutions in Ukraine]. Molodyi vchenyi – Young scientist, 7(47), 284–289 [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» vid 05.09.2017 № 2145-VIII [Law of Ukraine “On Education” dated 05.09.2017 No. 2145-VIII]. Uziato z https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Kendiukhova, A. (2022). Rozvytok systemy internatsionalizatsii osvitnoho protsesu yak priorytet innovatsiinnoho rozvytku pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Development of the system of internationalization of the educational process as a priority of innovative development of postgraduate pedagogical education]. Pedahohichnyi visnyk – Pedagogical Bulletin, 1–2. Uziato z https://znayshov.com/FR/14084/pv_2022_1-2-3-22.pdf [in Ukrainian].

Kolisnichenko, A. I. (2019). Suchasni mekhanizmy vdoskonalennia systemy neperervnoi osvity vchyteliv inozemnykh mov v Ukraini [Modern mechanisms for improving the system of continuing education for foreign language teachers in Ukraine]. Innovatsiina pedahohika – Innovative pedagogy, 17 (1), 77–80 [in Ukrainian].

Natsionalnyi osvitno-naukovyi hlosarii [National Educational and Scientific Glossary]. (2018). Kyiv: TOV «KONVI PRINT» [in Ukrainian].

Ovdii, N. (2024). Porivnialnyi analiz vitchyznianykh i zarubizhnykh praktyky formuvannia profesiinoi kompetentnosti sotsialnykh pratsivnykiv [Comparative analysis of domestic and foreign practices of professional competencedoi.org/10.31891/2308-4081/2024-14(2)-17 [in Ukrainian].

Smahin, I. I. (2021). Bahatoznachnist zmistu poniattia «pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohiv» u normatyvnomu konteksti ta praktytsi osvitnoi diialnosti [The ambiguity of the concept of “teacher training” in the regulatory context and practice of educational activities]. Naukovyi Visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: «Pedahohika. Sotsialna robota» – Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: ‘Pedagogy. Social Work’, 1 (48). Uziato z 10.24144/2524-0609.2021.48.375-380 (data zvernennia: 15.11.2025) [in Ukrainian].

Iakovenko, O. I. (2021). Dystantsiina forma pidvyshchennia kvalifikatsii yak efektyvnyi zasib navchannia ta profesiinoi realizatsii pedahohichnykh pratsivnykiv ZVO [Distance learning as an effective means of training and professional development for higher education teaching staff]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh – Pedagogy of Forming a Creative Personality in Higher and General Education Schools, 75(3), 165–170 [in Ukrainian].

Clark, M. (2016). The impact of professional development on teacher growth. Educational Research and Reviews, 7 (1), 19–28 [in English].

Nychkalo, N. G., Muranova, N. P., Voliarska, O. S., Kudina, V. V. (2022). Professional development of academic staff by means of information and communication technologies: the ukrainian experience. ITLT, 90(4), 162–172 [in English].




DOI: https://doi.org/10.34142/23127546.2025.63.15

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.