СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ В СИНТАКСИЧНІЙ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЕТИЧНОЇ МОВИ ВІКТОРА БОЙКА (на матеріалі збірки «Назовсім»)

М. В. Голтвеницька, В. О. Переяслов, О. В. Ткач

Анотація


Автори пропонованої статті розглядають складні речення як компонент синтаксичного простору віршових творів Віктора Бойка й доходять висновку, що різнотипні складні синтаксичні утворення (складносурядні, складнопідрядні, безсполучникові складні речення, а також багатокомпонентні складні конструкції з різними типами зв’язку) відіграють важливу роль у створенні поетичного полотна. Дослідники відзначають, що аналізовані речення, маючи різне комунікативне наповнення й виявляючи властивості адгерентних експресивних засобів, активно вживаються в різних композиційних частинах поетичного тексту (зачині, основній частині, висновках), а також засвідчують значний потенціал як художньо-виражальний засіб при розкритті різних філософських питань, що їх митець порушує у своїх творах.

Ключові слова: складне речення, синтаксичний простір, художньо-виражальний засіб, адгерентний експресивний засіб.

 

The problems of syntactic organization of artistic language have repeatedly been addressed by domestic scientists of different generations. However, the peculiarities of the implementation of complex syntactic constructions in the syntactic structure of poetic language as a form of realization of the artistic vision of the world are still an actual subject of linguistic research. Victor Boiko is one of the poets whose poetry concerning its syntactic organization has not been under scientific consideration. The paper is aimed to find out the peculiarities of the representation of complex structures of different types in the poetic writings from the collection “Nazovsim” by V. Boiko. To achieve the stated goal, it is necessary to identify and characterize all types of the syntactical units, to investigate ways of their implementation, and their artistic and expressive potential in the poems by the Kharkiv poet. The results of the actual material analysis show that the syntactic space of the poetic language of V. Boiko forms complex constructions that vary in their structure and semantic filling, together with simple sentences. As elements of the compositional structure of the poetic text, they can act as a basis, verbalizers of the main idea and conclusion from all expressed. Complex constructions implemented in the studied poetic writings have not only a narrative communicative content, but also a questionable and exclamatory ones; in harmonious interweaving they enrich the pattern of the poetic canvas. The author of the article concludes that in the organization of the syntactic space of the analyzed works by Victor Boiko an important role is played by various types of complex syntactic constructions (complicated, complex, asyndetic complex sentences, and multicomponent complex structures with different types of clauses); the analyzed syntactical units reveal the properties of the adherent expressive means (parcelled and unfinished constructions) and show significant potential as an artistic and figurative means while disclosing various philosophical issues (the end of human life, the preservation of human memory, human indifference and fake caring, the unity of a man and nature).

Key words: complex sentence, syntactic space, communicative filling, artistic-expressive means, adherent expressive means, parcelled constructions, unfinished constructions.


Повний текст:

PDF

Посилання


Бойко В. Назовсім: вірші. Харків: Майдан, 2013. 124 с.

Вавринюк Т. І. Стилістичні функції складних безсполучникових речень у поезії В. Симоненка. Філологічні студії: збірник наукових праць. Кривий Ріг: КДПУ, 2011. Вип. 6. С. 556–562.

Ващенко В. С. Стилістика речення в українській мові. Дніпропетровськ: ДДУ, 1968. 158 с.

Виноградов В. В. Итоги обсуждения вопросов стилістики. Вопросы языкознания. 1955. № 1. С. 60–87.

Грипас Н. Я. Складні багатокомпонентні речення з різними засобами і типами зв’язку в поетичному мовленні П. Грабовського. // Проблеми граматики і лексикології української мови. Київ, 2001. С. 186–190.

Дорошенко С. Граматична стилістика української мови. Київ: Радянська школа, 1985. 200 с.

Дорошенко С. Функціонування безсполучникових складних речень у художньому стилі. Ритми сучасної філології: збірник наукових праць. Львів: ПАЇС, 2007. С. 298–303.

Єрмоленко С. Я. Синтаксис віршової мови. Київ: Наукова думка, 1969. 94 с.

Загнітко А. П. Синтаксична поетика Івана Драча. Функціонально-комунікативні вияви прагматичних одиниць. Київ, 1997. Вип. 5. С. 152–158.

Кузьмич О. О. Виражальні можливості складного речення у творчості Ліни Костенко. Актуальні проблеми сучасної філології: Мовознавчі студії. Рівне: РДГУ, 1999. С. 39–43.

Морозова Н. В. Структура і семантика складного речення в ідіостилі Євгена Гуцала: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук: спец. 10.02.01 «Українська мова». Київ, 2006. 24 с.

Пац Л. І. Складне речення як художньо-виражальний засіб у романі Наталії Гурницької «Мелодія кави у тональності кардамону». Лексико-граматичні інновації в сучасних слов’янських мовах. Дніпро: Акцепт, 2017. С. 118–120.

Поповський А. М. Поетичний синтаксис Миколи Кузьменка. Філологічні студії: збірник наукових праць. Кривий Ріг: КДПУ, 2011. Вип. 6. С. 664–671.

Ричагівська Ю. Є. Типи семантико-синтаксичних відношень у складному реченні поетичного мовлення. Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. Філологічні науки. Мовознавство. 2010. № 2. С. 102–106.

Сологуб Н. Синтаксична організація і ритмічність прози Олеся Гончара. Мовознавство. 1998. № 1. С. 35–40.

Тєлєжкіна О. О. Складне речення як художньо-виражальний засіб поетичного синтаксису Ліни Костенко (на матеріалі збірки «Мадонна Перехресть»). Лінгвістичні дослідження. 2016. Вип. 44. С. 77–83.

Уколова О. О. Стилістико-синтаксична організація малої прози Миколи Вінграновського: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук: 10.02.01. Харків, 2016. 16 с.

Шведова Н. Ю. Очерки по синтаксису русской разговорной речи. Москва: Изд-во АН СССР, 1960. 377 с.

REFERENCES

Bоikо, V. (2013). Nаzоvsim [For keeps]: vіrshi. Khаrкіv: Mаidаn [in Ukrainian].

Vаvryniuk, Т. І. (2011). Stylistychni fynktsii skladnyh bezspolychnykovyh rechen u poezii V. Symonenka [Stylistic functions of compound sentences joined asendentically are in the poems of V. Symonenko]. Filologichni stydii – Philological studies (issue 6), (pp. 556–562). Kryvyi Rih: KSPU [in Ukrainian].

Vаshchеnko, V. S. (1968). Stylistyka rechennia v ukrainskii movi [Stylistic of sentences in Ukrainian language]. Dnipropetrovsk: DSU [in Ukrainian].

Vinogradov, V. V. (1955). Itogi obsuzhdeniya voprosov stilistiki [Results of the discussion of stylistics issues]. Voprosy yazykoznaniya – Questions of linguistics, 1, 60–87 [in Russia].

Hrypas, N. Ya. (2001). Skladni bahatokomponentni recennia z riznymy zasobamy i typamy zv’iazku v poetychnomu movlenni P. Grabovskogo [Complex multicomponent sentenceswith various means and types of communication in the poetry of P. Grabovsky]. Problemy gramatyky i lexkologii ukrainskoi movy – Problems of grammar and lexicon of the Ukrainian language (pp. 186–190). Kyiv [in Ukrainian].

Dоrоshеnkо, S. (1985). Gramatychna stylistyka ukrainskoi movy [Grammatical stylistics of the Ukrainian languag]. Kyiv: Radianska shola [in Ukrainian].

Dоrоshеnkо, S. (2007). Funktsionuvannia bezspolychnykovyh skladnyh rechen u khudozhnomu styli [Functioning of uncompromising complex sentences in artistic style]. Rytmy suchasnoi filologii – Rhythms of modern philology (pp. 298–303). Lviv: PAIS [in Ukrainian].

Yermolenko, S. Ya. (1969). Syntaksys virshovoi movy [Syntax of the poetic language]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Zаgnіtkо, А. P. (1997). Syntaksychna poetyka Ivana Dracha [Syntactic Poetics of Ivan Drach]. Funktsionalno-komunikatyvni vyiavy prahmatychnykh odynyts – Functional and communicative manifestations of pragmatic units (issue 5), (pp. 152–158). Kyiv [in Ukrainian].

Kuzmych, О. О. (1999). Vyrazhalni mozhlyvosti skladnoho rechennya u tvorchosti Liny Kostenko [The expressive possibilities of a complex sentence in the work of Lina Kostenko]. Aktualni problemy suchasnoi filologii: Movoznavchi studii – Actual problems of modern philology: Linguistic studies (pp. 39–43). Rivne: RSHU [in Ukrainian].

Моrоzоvа, N. V. (2006). Struktura i semantyka skladnoho rechennia v idiostyli Yevgena Gutsala [Structure and semantics of a complex sentence in the idiostyle of Yegene Gutsalo]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Pats, L. І. (2017). Skladne rechennia yak khudozhno-vyrazhalnyi zasib u romani Natalii Gurnytskoi “Меlоdіa kаvy u tоnаlnоstі kаrdamоny” [Complex sentences as an artistic and figurative means in the novel by Natalia Gurnytska “Melody of coffee in the key of cardamom”]. Leksyko-gramatychni innovatsii v suchasnykh slovianskych movach – Lexical and grammatical innovations in modern Slavic languages (pp. 118–120). Dnipro: Aktsept [in Ukrainian].

Pоpоvskyi, А. М. (2011). Poetychnyi syntaksys Mykoly Kuzmenka [Poetical syntax of Mykola Kuzmenko]. Filologichni stydii – Philological studies (issue 6), (pp. 664–671). Kryvyi Rih: KSPU [in Ukrainian]

Rychagivska, Yu. Ye. (2010). Typy semantyko-syntaksychnych vidnoshen u skladnomu rechenni poetychnoho movlennia [Types of semantic and syntactic relations in the complex sentence of poetic speech]. Naukovyi visnyk Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Filologichni nauky. Movoznavstvo – Scientific herald of Volyn National University named after Lesia Ukrainka. Philological Sciences. Linguistics, 2, 102–106 [in Ukrainian].

Sоlоhub, N. (1998). Syntaksychna ophanizatsia I rytmichnist prozy Olesia Gonchara [The syntactic organization and rhythm of prose Oles Gonchar]. Movoznavstvo – Linguistics, 1, 35–40 [in Ukrainian].

Telezhkina, О. О. (2016). Skladne rechennia yak khudozhno-vyrazhalnyi zasib poetychnoho syntaksysu Liny Kostenko (nа mаtеrіаlі zbіrky “Маdоnnа Pеrеkhrеst”) [Compound sentence as an artistic and expressive means of Lina Kostenko’s poetic syntax (based on the collection “Crossroads Madonna”]. Lihvistychni doslidzhennia – Linguistic research (issue 44), (pp. 77–83). Kharkiv [in Ukrainian].

Ukolova, О. О. (2016). Stylistyko-syntaksychna ophanizatsia maloi prozy Mykoly Vingranovskogo [Stylistic and syntactic organization of little prose by Mykola Vigrinovsky]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv [in Ukrainian].

Shеdоvа, N. Yu. (1960). Ocherki po sintaksisu russkoi razgovornoi rechi [Essays on the syntax of Russian spoken language]. Moscow: Academy of Sciences [in Russia].




DOI: https://doi.org/10.34142/23127546.2019.50.13

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.