РАДІСТЬ ЯК ЦІННІСНО-СМИСЛОВИЙ ФЕНОМЕН У ТЕКСТІ КНИГИ СПОГАДІВ ІРИНИ ЖИЛЕНКО «HOMO FERIENS»

М. С. Заоборна

Анотація


Представлено результати феноменологічного підходу до індивідуально-авторського осягнення радості як ціннісного смислу, що генерується в процесі породження тексту. Засвідчено інтенційну присутність феномена радості у свідомості письменниці Ірини Жиленко. Описано здійснення інтенції засобом актуалізації ціннісного відношення як основи формування в тексті ціннісного смислу, що реалізується під радикалом модусу. Окреслено надфразні єдності, релевантні для дискурсивного розгортання смислу з огляду на характер модусної організації їхньої глибинної структури та лексико-семантичне й синтаксичне оформлення поверхневої структури. З’ясовано специфіку апріорно-апостеріорного синтезу осмислення радості як ціннісного феномена.

Ключові слова: текст, смисл, інтенція, ціннісне відношення, модус, надфразна єдність, авторська формула, ідіоглоса.

 

The article presents the phenomenological approach to the individual-author’s reflection of joy as a value sense generated in the process of text production. The topicality of the study is determined by the need to comprehend the essential phenomena, which comprise certain aspects of a person’s outlook related to emotions in the process of life activity. Linguistic boundaries of the problems are largely due to the specific feature of the text, which is consistent with its ability to actualize the phenomena of the world, where the author’s consciousness reaches, with the help of the means of the lingual code. The purpose of the article is to present the text of the book of memoirs «Homo feriens» in the aspect of individually-authoring comprehension of the knowledge about the emotional plan of the person, which is connected with the realization of the phenomenon of joy as a universal sense. In accordance with the goal the following tasks have been put: to highlight text segments that correlate with the translation of value sense of «joy»; trace the deployment of a defined value sense under the modus radical; to define lingual signals for actualization of value sense; to characterize the phenomenon of joy in the aspect of the dichotomy of apriori and aposteriori senses. The suggested method of phenomenological analysis revealed the intentional presence of the phenomenon of joy in the mind of the writer. The reason for this was the allocation of a semantically integral system of author idiogloses, which in the text statements express a personally-subjective value relationship, which is realized as an intention, the implementation of which leads to the discursive deployment of sense, fixed by the outline in the text of the supraphrase unities, marked by the specificity of the modus-like organization of the deep structures in the text. The results of the analysis produce generalizations that are relevant to apriori and aposteriori character perception of the phenomenon of joy as a text sense: 1. The reflection of joy as the current apriori text sense is carried out within the context being formed by means of the lexicalsemantic and syntactic organization of supraphrase unities, and is characterized by the outline of the faces that reveal individual and authorial accents in understanding of this phenomenon in view of the actualization of other phenomena relevant to its comprehension, intentionally present in the mind of the writer. 2. The embedding of the basic textual sense, fulfilling the author’s intention, is accompanied by the generation of specific aposteriori sense, denoted by the affirmation of the phenomenon of joy as a value and associated with the actualization of the so-called author’s formulas in the structure of supraphrase unities.

Key words: text, sense, intention, value relation, modus, supraphrase unity, author’s formula, idioglos.

Повний текст:

PDF

Посилання


Арутюнова Н. Д. Типы модусов. Инверсия модуса и пропозиции. Арутюнова Н. Д. Язык и мир человека. Москва: «Языки русской культуры», 1999. С. 411–440.

Бацевич Ф. Смисл: сутність і сфери вияву в мові. Вісник Львів. ун-ту. Серія філол. Вип. 34. Ч. 1. 2004. С. 246–353.

Бацевич Ф. С. Дискурсивна прагматика: проблемне поле, дослідницька одиниця. Studia Linguistica: зб. наук. праць каф. заг. мовознав. КНУ ім. Т. Г. Шевченка. Київ: Вид.-полігр. центр «Київський університет», 2008. С. 4–10.

Бацевич Ф. С. Нариси з лінгвістичної прагматики. Львів: ПАІС, 2010. 336 с.

Бацевич Ф., Кочан І. Лінгвістика тексту. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2016. 316 с.

Вайсбах Х., Дакс У. Эмоциональный интеллект. Москва: Лик Пресс, 1998. 160 с.

Ґоулман Д. Емоційний інтелект. Харків: Vivat, 2018. 512 с. 8. Гуссерль Э. Идеи к чистой феноменологии и феноменологической философии. Москва: Лабиринт, 1994. 112с.

Гуссерль Э. Логические исследования. Т. II (1). Гуссерль Э. Собрание сочинений. Т. 3 (1). Москва: Дом интеллектуальной книги, 2001. 471 с.

Ермакова Е. В. Изучение синдрома эмоционального выгорания как нарушение ценностно-смысловой сферы личности (теоретический аспект). Культурно-историческая психология. 2010. №1. С. 27–39.

Жиленко Ірина. Homo feriens: Спогади. Київ: Смолоскип, 2011. 816 с. 12. Заоборна М. С. Краса як ціннісно-смисловий феномен в тексті книги спогадів Ірини Жиленко «Homo feriens». Лінгвістичні дослідження: Зб. наук. праць ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. 2016. Вип. 43. С. 175–182. URL: https://dx.doi.org/10.5281/zeno-clo.49226

Заоборна М. Людина в мереживі життя. Лінгвістичні студії: на пошану корифею: Зб. наук. праць і вітань з нагоди 90-ліття від дня народження доктора філологічних наук, професора, заслуженого діяча науки і техніки України Сергія Івановича Дорошенка. Харків, 2014. С. 399–402.

Кононенко В. І. Смисл і текст. Київ, Івано-Франківськ: Вид-во Прикарпат. нац. ун-ту, 2012. 272 с.

Кримський С. Б. Запити філософських смислів. Київ: Вид. ПАРАПАН, 2003. 240 с.

Маринчак В. А. Интенциональное исследование ценностной семантики в художественном тексте. Харьков: Фолио, 2004. 287 с.

Мельчук И. А. Опыт теории лингвистических моделей «Смысл → Текст». Москва: Наука, 1974. 346 с.

Нестеренко В. Г. Вступ до філософії: онтологія людини. Київ: Абрис, 1995. 336 с.

Орел В. Е. Синдром психического выгорания личности. Москва: ИП РАН, 2005. 330 с.

Потебня А. А. Язык и народность. Потебня А. А. Мысль и язык. Киев: СИНТО, 1993. С. 158–185.

Сазонова Я. Ю. Варіації комунікативного смислу «страх» у текстах про зомбі в англомовній та українській лінгвокультурах. Записки з українського мовознавства. 2017. Том 2. № 24. С. 204–215. URL: https://doi.org/10.18524/2414–0627.2017.24.131424.

Словник української мови: в 11 т. Київ: Наукова думка, 1970-1980. Т. 8. 1977. 927 с.

Смирнова Н. М. Смысл и творчество. Москва: Издательство «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2017. 304 с.

Шевченко Н. М. Языковая личность М. И. Цветаевой как объект лексикографии: автореф. дис. докт. филол. наук. Москва, 2014. 39 с.

REFERENCES

Arutyunova, N. D. (1999). Tipy modusov. Inversiya modusa i propozitsii [Types of modi. Modus and proposition inversion]. Yazyk i mir chielovieka – The language and the world of man, (pp. 411–440). Moscow: «Yazyiki russkoi kultury» [in Russian].

Batsevych, F. (2004). Smysl: sutnist i sfery vyiavu v movi [Sense: specificity and the spheres of expression in the language]. Visnyk Lviv. un-tu. Seriya filol. – Scientific papers of Lviv National University: Philology, 34 (part. 1), 246–353 [in Ukrainian].

Batsevych, F. S. (2008). Dyskursyvna prahmatyka: problemne pole, doslidnytska odynytsia [Discourse pragmatics: problem field, research unit]. Studia Linguistica: zb. nauk. prats kaf. zah. movoznav. KNU im. T. H. Shevchenka – Studia Linguistica: Scientific collection of Kyiv National University named after Taras Shevchenko, (pp. 4–10). Kyiv: Vyd.-polihr. tsentr «Kyivskyi universytet» [in Ukrainian].

Batsevych, F. S. (2010). Narysy z linhvistychnoi prahmatyky [The sketches of linguistic pragmatics]. Lviv: PAIS. [in Ukrainian].

Batsevych, F., & Kochan, I. (2016). Linhvistyka tekstu [Text linguistics]. Lviv: LNU imeni Ivana Franka [in Ukrainian].

Vaysbah, H., & Daks, U. (1998). Emotsionalnyi intelliekt [Emotional intelligence]. (A. Pavlov, Trans). Moscow: Lik Press [in Russian].

Goulman, D. (2018). Emotsiinyi intelek [Emotional Intelligence]. (S.-L. Humetska, Trans). Kharkiv: Vivat [in Ukrainian].

Gusserl, E. (1994). Idiei k chistoi fenomienologii i fenomienologichieskoi filosofii [The ideas for pure phenomenology and phenomenological philosophy]. (A. Mihaylov, Trans). Moscow: Labirint [in Russian].

Gusserl, E. (2001) Logichieskie issliedovaniya [Logical investigations]. (V. Molchanov, Trans). Moscow: Dom intellektualnoy knigi [in Russian].

Ermakova, E. V. (2010) Izuchienie sindroma emotsionalnogo vygoraniya kak narushenie tsennostno-smyslovoi sferyi lichnosti (tieorieticheskii aspiekt) [Research into the syndrome of emotional burnout as violation of value-sense sphere of a personality (theoretical aspect)]. Kulturno-istorichieskaya psihologiya – Cultural-historical psychology, 1, 27–39 [in Russian].

Zhylenko, I. (2011). Homo feriens: Spohady [Homo feriens: Recollections]. Kyiv: Smoloskyp [in Ukrainian].

Zaoborna, M. S. (2016). Krasa yak tsinnisno-smyslovyi fenomen v teksti knyhy spohadiv Iryny Zhylenko «Homo feriens» [Beauty as a value-sense phenomenon in the text of the book of recollections by Iryna Zhylenko «Homo feriens»]. Linhvistychni doslidzhennia: Zb. nauk. prats KhNPU im. H. S. Skovorody – Linguistic research: Collection of scientific papers of Kharkiv National Pedagogical University named after H. Skovoroda, 43, 175–182. Retrieved from https://dx.doi.org/10.5281/zenoclo.49226 [in Ukrainian].

Zaoborna, M. (2014). Liudyna v merezhyvi zhyttia [Man in the lace of life]. L. A. Lysychenko, O. A. Oleksenko (Eds.), Linhvistychni studii: na poshanu koryfeyu – Linguistic studie: to commemorate the coryphaeus: Collection of scientific papers and congratulations on the occasion of 90-th anniversary of the doctor of sciences, professor, distinguished man in the sphere of science and technologies of Ukraine S. I. Doroshenko, (pp. 399–402). Kharkiv: Kharkivske istoryko-filolohichne tovarystvo [in Ukrainian].

Kononenko, V. I. (2012). Smysl i tekst [Sense and text]. Kyiv, Ivano-Frankivsk: Vyd-vo Prykarpat. nats. un-tu [in Ukrainian].

Krymskyi, S. B. (2003). Zapyty filosofskykh smysliv [Inventory of philosophical senses]. Kyiv: Vyd. PARAPAN [in Ukrainian].

Marinchak, V. A. (2004). Intentsionalnoye issliedovanie tsennostnoy siemantiki v hudozhestviennom tiekstie [Intentional investigation of value semantics in the text of fiction]. Kharkiv: Folio [in Ukrainian].

Melchuk, I. A. (1974). Opyt tieorii lingvistichieskikh modeliei «Smyisl →Tekst» [The experience of theory of linguistic models «Sense →Text»]. Moscow: Nauka [in Russian].

Nesterenko, V. H. (1995). Vstup do filosofii: ontolohiia liudyny [Introduction to philosophy: ontology of man]. Kyiv: Abrys [in Ukrainian].

Orel, V. E. (2005). Sindrom psihichieskogo vygoraniya lichnosti [The syndrome of psychic burnout of a personality]. Moscow: IP RAN [in Russian].

Potebnya, A. A. (1993). Yazyk i narodnost [Language and nationality]. Myisl i yazyik – Thought and language, (pp. 158–185). Kyiv: SINTO [in Ukrainian].

Sazonova, Ya. Yu. (2017). Variatsii komunikatyvnoho smyslu «strakh» u tekstakh pro zombi v anhlomovnii ta ukrainskii linhvokulturakh [Variation of communicative sense “fear” in the texts abut zombie in English and Ukrainian lingocultures]. Zapysky z ukrainskoho movoznavstva – The writings of Ukrainian language studies, 24 (Vol. 2), 204–215. Retrieved from https://doi.org/10.18524/2414–0627.2017.24.131424 [in Ukrainian].

Bilodid, I. K. (Ed.) (1977). Slovnyk ukrainskoi movy [The dictionary of Ukrainian]. (Vols. 1–11). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Smirnova, N. M. (2017). Smysl i tvorchiestvo [Sense and creativity]. Moscow: Izdatielstvo «Kanon» ROOI «Reabilitatsiya» [in Russian].

Shevchenko, N. M. (2014). Yazykovaya lichnost M. I. Tsvietayevoi kak ob’yekt leksikografii [Marina I. Tsvietayeva’s language personality as the object of lexicography]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Moscow: RUDN [in Russian].




DOI: https://doi.org/10.34142/23127546.2019.50.22

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.