УСПІШНА КОМУНІКАТИВНО-ПРАГМАТИЧНА МОДЕЛЬ РЕАЛІЗАЦІЇ ФЕМІННОЇ ПРАГМАТИЧНО-ІНТЕРОГАТИВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ ТАКТИКИ

О. С. Романюк

Анотація


У статті досліджено успішну комунікативно-прагматичну модель реалізації фемінної прагматично-інтерогативної комунікативної тактики з урахуванням рекомендованої кількості фемінних комунікативних ходів, а також виявлено їхню пріоритетність і релевантність у рамках ефективної міжособистісної інтеракції романтичної діади. Аналітичну базу дослідження становить романтична інтеракція 99 учасниць дейтинг-шоу «The Bachelor US» 2012-2016. Установлено, що ефективну реалізацію фемінної прагматично-інтерогативної комунікативної тактики представлено релевантними (Попередній досвід у відносинах?, Знакова подія?, Ідеальний партнер?, Оцінка побачення?, Особисті плани на майбутнє?) і варіативними (Самовихваляння?, Ідеальні взаємовідносини?, Родина?) комунікативними ходами. Досліджено причини комунікативних невдач на другому етапі «Прагматика романтичних відносин».

Ключові слова: фемінний романтичний дискурс, прагматично-інтерогативна комунікативна тактика, успішна комунікативно-прагматична модель, релевантні і варіативні комунікативні ходи, ефективність комунікації, дейтинг-шоу “The Bachelor US”, комунікативна інтенція, комунікативні невдачі.

 

The paper focuses on the pragmatic-interrogative communicative tactic at the second stage ‘Pragmatics of Romantic Relationship’ within the Feminine Romantic Discourse. The research demonstrates the potential of the complex approach to the study of the interpersonal communicative effectiveness and the causes of the communication failures. It comprises interdependent variables such as the objective (romantic place, setting, time, frequency of dates, etc.) and the subjective (gender, place of residence, age, occupation, etc.) integrative features, as well as the strategic ways, namely what should be said (semantics) and how it should be said (discourse features via verbal means). The research combines the communicative-pragmatic sphere labelled as ʻthe external contextʼ and the cognitive sphere labelled as ʻthe internal contextʼ. An analytical framework for the research of female romantic communication is an American dating and relationship reality television series «The Bachelor US» released from 2012 to 2016. The female romantic corpus is compiled from the romantic dyadic interactions of the female contestants (N=99) within the dating show «The Bachelor US». It is revealed the pragmatic communication models (N=55) presented by those who managed to achieve the communicative intention (i.e. the winners), since their ways are considered as the strategic ones. The feminine communicative moves within the pragmatic communication models are characterised by the distinguishing frequency and therefore, the successful pragmatic communication model is defined. It includes relevant (Previous Dating Experience?, Momentous Event?, Ideal Partner?, Dating Evaluation?, Personal Plans for Future?), and variable (Self-Praise?, Ideal Relationship?, Family?) feminine communicative moves in accordance with their priority. The revealed successful pragmatic communication model of the pragmatic-interrogative communicative tactic increases the chances of the interpersonal pragmatics; helps easily to overcome the communication barriers; develops the greater self-confidence of the romantic partners; excludes the risks of ruining the romantic relationship.

Key words: feminine romantic discourse, pragmatic-interrogative communicative tactic, successful pragmatic communication model, relevant and variable communicative moves, dating-show “The Bachelor US”, communicative effectiveness, communicative intention, communication failures.


Повний текст:

PDF

Посилання


Романюк О. С. Реаліті-шоу як особливий жанр телевізійного дискурсу. Південний архів (філологічні науки). Херсон: ХДУ, 2017. Вип.71. С. 111-115.

Ступак І. В. Особливості реалізації фреймової моделі анкет учасників дейтинг–шоу в німецькій та українській лінгвокультурах. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2017. № 26. C. 164–167.

Coulthard M. An Introduction to Discourse Analysis. London: Longman, 1985. 212 p.

Crenshaw T. L. The Alchemy of Love and Lust. Gallery books, 1997. 368 p.

Culpeper J., Haugh M. Pragmatics and the English language. Basingstoke, United Kingdom: Palgrave Macmillan, 2014. 293 p.

Dewaele J., Salomidou L. Loving a partner in a Foreign Language. Journal of Pragmatics. 2017. № 108. P. 116-130. URL: doi: 10.1016/j.pragma.2016.12.009

Derlega V. J., Metts S., Petronio S. T. Margulis Self–Disclosure. Newbury Park, CA: Sage, 1993. 156 p.

Dijk T. A. Studies in the Pragmatics of Discourse. The Hague: Mouton Publishers, 1981. 261 p.

Edmondson W. Spoken Discourse: A Model for Analysis. London, 1981. 217 p.

Fisher H. Anatomy of Love. A natural history of mating, marriage, and why we stray. Ballantine Books, 1994. 432 p.

Knapp M. L. Social intercourse: From greeting to goodbye. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon, 1978. 308 p.

Locher M. Interpersonal pragmatics and its link to (im)politeness research. Journal of Pragmatics. 2015. № 86. P. 5–10. URL: doi: 10.1016/j.pragma.2015.05.010

Lorenzo Dus N., P. Garcés-Conejos Blitvich. Real Talk: Reality Television and Discourse Analysis in Action. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2013. 296 p. doi:10.1057/9781137313461

O’Driscoll J. The role of language in interpersonal pragmatics. Journal of Pragmatics. 2013. № 58. P. 170–181. doi: 10.1016/j.pragma.2013.09.008

Ranganath R., Jurafsky D., McFarland D. Detecting friendly, flirtatious, awkward, and assertive speech in speed-dates. Computer Speech and Language. 2013. № 27(1). P. 89-115. URL: 10.1016/j.csl.2012.01.005

Romaniuk A. Basic universal units and components of romantic discourse based on the dating show patterns of dyadic interaction. Analele Universităţii din Craiova, Seria Stiinte Filologice, Lingvistica. – 2017. № 1–2. P. 370–380.

Romaniuk O. Feminine contact-establishing communicative tactic within the framework of romantic discourse. Analele Universităţii din Craiova, Seria Stiinte Filologice, Lingvistica. 2018. № 1–2. P. 170-181.

Rubin R. B., McHugh M. P. Development of parasocial interaction relationships. Journal of Broadcasting & Electronic Media. 1987. № 31. P. 279–292. URL: doi: 10.1080/08838158709386664

Schiffrin D. Approaches to Discourse Text. Oxford: Blackwell Publishers, 2000. 470 p.

Stubbs M. Discourse analysis: the sociolinguistic analysis of natural language. Oxford : Blackwell, 1983. 272 p.

Stupak I. Possessive abgeleitete kausative verben im deutschen und ukrainischen. Analele Universităţii din Craiova, Seria Stiinte Filologice, Lingvistica. 2018. № 1–2. P. 432–448.

Taylor D. A. The Development of Interpersonal Relationships: Social Penetration Processes. The Journal of Social Psychology. 1968. № 75(1). P. 9–90. doi: 10.1080/00224545.1968.9712476

The Bachelor US (2012–2016). Seasons 12–16 (E1202–E804; E1302–E904; E1402–E1004; E1502–E11041; E1602–E1204). – [Електронний ресурс]. URL: https://abc.go.com/shows/the–bachelor/episode–guide/season–12…16 (Останнє звернення 05 травня 2018).

The Statistics Portal. The Statistics Portal. Popularity of reality TV genres in the U.S, 2016. – [Електронний ресурс]. URL: https://www.statista.com/statistics/617828/popularity–reality–tv–genres–usa (Останнє звернення 05 травня 2018).

REFERENCES

Romaniuk, O. S. (2018b). Realiti-shou yak osoblyvyy zhanr televiziynoho dyskursu [Reality show as a special genre of television discourse]. Pivdennyy arkhiv (filolohichni nauky) [Southern Archive (philological sciences)], 71, 111-115 [in Ukrainian].

Stupak, I. V. (2017). Osoblyvosti realizatsiyi freymovoyi modeli anket uchasnykiv deytynh-shou v nimets’kiy ta ukrayins’kiy linhvokul’turakh [The framed model features of the questionnaire implementation of the dating show contestants in the German and Ukrainian linguistic cultures]. Naukovyy visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu [Scientific Bulletin of the International Humanitarian University], 26, 164–167 [in Ukrainian].

ІНТЕРНЕТ–РЕСУРС

The Statistics Portal (2016). Popularity of reality TV genres in the U.S. Available at (Accessed 5 May, 2018 ).

The Bachelor US (2012–2016). Seasons 12–16 (E1202–E804; E1302–E904; E1402–E1004; E1502–E11041; E1602–E1204). Available at (Accessed 5 May, 2018 ).




DOI: https://doi.org/10.34142/23127546.2019.50.25

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.