ІННОВАЦІЙНА ПЕДАГОГІЧНА ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ ПРАВОПИСНИХ НАВИЧОК У ПЕРШОКЛАСНИКІВ

С. П. Олійник

Анотація


У статті запропоновано інноваційну педагогічну технологію, специфіка якої полягає в тому, що навички грамотного письма формуються без заучування орфографічних і пунктуаційних правил. Триває ознайомлення дітей із «секретами» відтворення усного мовлення на письмі. Розкриття лінгвістичної природи орфографічних явищ з урахуванням графіки української мови зумовило потребу введення узагальненого поняття орфограми на етапі навчання грамоти, а також окремих правил уживання розділових знаків. Поняття орфограми вводиться на прикладі списування слів, що означають власні назви. У поясненні орфограми вчителі керуються визначенням: орфограма – це буква, знак у слові або пропуск між словами, що потребують пояснення.

Ключові слова: технологія, осмислене письмо за зразком, навички грамотного письма, система навчальних вправ.

 

The article describes an innovative pedagogical technology, the specificity of which is that the orthography skills are formed without learning spelling and punctuation rules by heart. The acquaintance of children with the “secrets” of the reproduction of oral speech in writing, the disclosure of the linguistic nature of spelling phenomena, taking into account the graphics of the Ukrainian language, necessitated the introduction of a generalized concept of orthograms at the stage of literacy teaching, as well as separate rules for the use of punctuation marks. The concept of orthography is introduced on the example of copying words that mean proper names. While explaining the orthogram, teachers are guided by the definition: an orthogram is a letter, a sign in a word, or a gap between words that have to be explained. At the beginning of the pre-ABC book period, it is expedient to use propaedeutic exercises throughout the whole period of literacy teaching. The second group of exercises consists of the ones designed to perform a support role, but which are directly related to the development of literacy skills. A fundamentally new methodical technique in achieving the positive results of introducing meaningful writing by the pattern is the use of a computer program. It provides an opportunity to implement an individual approach, to guarantee high enough cognitive activity of pupils and optimally use the training time. Requirements of the existing ABC books are taken into account in the process of selecting the didactic material for the computer program. The program includes tasks, designed according to the order of the letters studying. Letters, syllables, words, and sentences are used as didactic material. Consequently, the high efficiency of the developed and tested technology gives grounds to encourage primary school teachers to use this method in the process of first-graders’ literacy skills formation.

Key words: technology, meaningful writing by pattern, literacy skills, a system of training exercises.


Повний текст:

PDF

Посилання


Айдарова Л. И. Психологические проблемы обучения младших школьников русскому языку. Москва: Педагогика, 1978. 144 с.

Богоявленский Д. Б. Психология усвоения орфографии. Москва: Изд-во АПН РСФСР, 1957. 415 с.

Вашуленко М. С. Українська мова і мовлення в початковій школі: Метод. посіб. Київ: Видавничий дім «Освіта», 2018. 400 с.

Гальперин П. Я. Методы обучения и умственного развития ребенка. Москва: Изд-во МГУ, 1985. 45 с.

Грона Н. В. Формування початкових орфографічних орієнтацій у першокласників під час навчання грамоти. Початкова школа. 2008. № 9. С. 29-33.

Дорошенко С. І., Олійник С. П. Робота над орфограмами в першому класі. Початкова школа. 1995. № 12. С. 64-72.

Жуйков С. Ф. Формирование орфографических действий (у младших школьников). Москва: Просвещение, 1965. 354 с.

Жедек П. С., Тимченко Л. И. Списывание в обучении правописанию. Начальная школа. 1989. № 8. С. 23-28.

Коваль Л. В. Професійна підготовка майбутніх учителів початкової школи:технологічна складова. Донецьк: Юго-Восток, 2009. С. 69-99.

Лапшина И. Н. Формирование орфографических навыков на начальном этапе обучения русскому правописанию в украинской школе: Дис…. канд. пед. наук. Київ, 1991. 173 с.

Львов М. Р. Правописание в начальных классах. Москва: Педагогика, 1990. 159 с.

Методика викладання української мови. Навч. посібник для учнів педучилищ і студентів педінститутів /За ред. С. І. Дорошенка. 2-е вид., перероб. і доповнене. Київ: Вища школа, 1992. 398 с.

Методика формування право-писних навичок у першокласників: навчально-методичний посібник / С. П. Олійник, О. А. Даценко / Полтава: ПДПУ імені В. Г. Короленка, 2002. 73 с.

Назарова Л. К. О роли речевых кинестезий в письме. Начальная школа, 1978. № 8. С. 24-27.

Освітні технології: Навчально-методичний посібник / О. М. Пєхота, А. З. Любарська та ін.; за заг. ред. О. М. Пєхоти. Київ: А.С.К., 2002. С. 11.

Репкин В. В. Формирование орфографического навыка как умственного действия. Вопросы психологии. 1960. № 2. С. 43-47.

Савченко О. Я. Дидактика початкової освіти: підручник. Київ: Грамота, 2012. С. 288-293.

Талызина Н. Ф. Формирование познавательной деятельности младших школьников: Книга для учителя. Москва: Педагогика, 1988. 175 с.

Типові освітні програми для закл. загальної середньої освіти: 1-2 класи. Київ : ТД «ОСВІТА-ЦЕНТР+», 2018. 240 с. 20. Хорошковська О. Н. Аналіз орфографічного матеріалу з української мови. Початкова школа. 1979. № 1. С. 15-20.

Шкуратяна Н. Г. Методика вивчення орфографії. Посібник для вчителів. Київ: Освіта, 1985. 133 с.

REFERENCES

Aydarova, L. I. (1978). Psihologicheskie problemyi obucheniya mladshih shkolnikov russkomu yazyiku [Psychological problems of teaching primary school children the Russian language]. Moscow: Pedagogika [in Russian].

Bogoyavlenskiy, D. B. (1957). Psihologiya usvoeniya orfografii [Psychology of spelling mastering]. Moscow: APN RSFSR [in Russian].

Vashulenko, M. S. (2018). Ukrainska mova i movlennia v pochatkovii shkoli [The Ukrainian language and speech at primary school]. Kyiv: Vydavnychyi dim “Osvita” [in Ukrainian].

Galperin, P. Ya. (1985). Metodyi obucheniya i umstvennogo razvitiya rebenka [Methods of teaching and developing a child]. Moscow: Izd-vo MGU [in Russian].

Hrona, N. V. (2008). Formuvannia pochatkovykh orfohrafichnykh oriientatsii u pershoklasnykiv pid chas navchannia hramoty [Formation of first-graders’ initial spelling orientations while teaching grammar]. Pochatkova shkola – Primary school, 9. 29-33 [in Ukrainian].

Doroshenko, S. I., & Oliinyk, S. P. (1995). Robota nad orfohramamy v pershomu klasi [Work on spelling in the first grade]. Pochatkova shkola – Primary school, 12. 64-72 [in Ukrainian]. 7. Zhuykov, S. F. (1965). Formirovanie orfograficheskih deystviy (u mladshih shkolnikov)[ Formation of spelling actions (for primary school children)]. Moscow: Prosveschenie [in Russian].

Zhedek, P. S., & Timchenko, L. I. (1989). Spisyivanie v obuchenii pravopisaniyu [Coping in teaching spelling]. Primary school – Nachalnaya shkola, 8. 23-28 [in Russian].

Koval, L. V. (2009). Profesiina pidhotovka maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly:tekhnolohichna skladova [Professional training of future primary school teachers: technological component]. Donetsk: YuhoVostok [in Ukrainian].

Lapshina, I. N. (1991). Formirovanie orfograficheskih navyikov na nachalnom etape obucheniya russkomu pravopisaniyu v ukrainskoy shkole [Formation of spelling skills at the initial stage of teaching Russian spelling in Ukrainian school]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Russian].

Lvov, M. R. (1990). Pravopisanie v nachalnyih klassah [Spelling in primary school]. Moscow: Pedagogika [in Russian].

Doroshenkо, S. I. (Eds.). (1992) Metodyka vykladannia ukrainskoi movy [Methods of teaching Ukrainian] (2nd ed., rev.). Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].

Oliinyk, S. P., & Datsenko, O. A. (2002). Metodyka formuvannia pravopysnykh navychok u pershoklasnykiv [Methods of formation spelling skills of first-graders]. Poltava: PDPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Nazarova, L. K. (1978). O roli rechevyih kinesteziy v pisme [On the role of speech kinesthesia in writing]. Nachalnaya shkola – Primary school, 8, 24-27 [in Russian].

Piekhota, O. M., Liubarska, A. Z., et al. (2002). Osvitni tekhnolohii [Educational technologies]. Kyiv : A.S.K. [in Ukrainian].

Repkin, V. V. (1960). Formirovanie orfograficheskogo navyika kak umstvennogo deystviya [Formation of spelling skills as mental action]. Voprosyi psihologii – Issues of psychology, 2, 43-47 [in Russian].

Savchenko, O. Ya. (2012). Dydaktyka pochatkovoi osvity [Didactics of primary school]. Kyiv: Hramota [in Ukrainian].

Talyizina, N. F. Formirovanie poznavatelnoy deyatelnosti mladshih shkolnikov: Kniga dlya uchitelya [ Formation of cognitive activity of primary school children: A book for a teacher]. Moscow: Pedagogika [in Russian].

Typovi osvitni prohramy dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity: 1-2 klasy [Typical educational programs for institutions of general secondary education: 1-2 grades]. (2018). Kyiv: TD «OSVITA-TsENTR+» [in Ukrainian].

Khoroshkovska, O. N. (1979). Analiz orfohrafichnoho materialu z ukrainskoi movy [Analyses of Ukrainian spelling]. Pochatkova shkola – Primary school, 1, 15-20 [in Ukrainian].

Shkuratiana, N. H. (1985). Metodyka vyvchennia orfohrafii [Methods of teaching spelling]. Kyiv: Osvita [in Ukrainian].




DOI: https://doi.org/10.34142/23127546.2019.50.37

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.