УКРАЇНСЬКА МОВА В ШКІЛЬНІЙ ОСВІТІ ПІДРУМУНСЬКОЇ БЕСАРАБІЇ НА ПОЧАТКУ 1920‑х РОКІВ

К. Д. Каруник

Анотація


 

Розвідка насвітлює деякі дотепер маловідомі сторінки румунської національної й освітньої політики на етнічно українських теренах у міжвоєнний період. Центральною є проблема дотримання мовних прав національних меншин у територіально розширеному по Першій світовій війні Румунському Королівстві, зокрема – мовних прав українців і використання української мови в освіті підрумунської Бесарабії. Дослідження здійснюється на засадах історичної соціолінгвістики й на матеріалі румунських і українських періодичних видань 1920–30-х рр. Історію питання доповнює й увиразнює текстологічний та лінгвістичний аналіз раритетного «Букваря», зладженого в Хотині 1921 р. для українських школярів.

Ключові слова: історична соціолінгвістика, мовні права національних меншин, українська мова в освіті, українські букварі й читанки, румунська політика міжвоєнної доби.


Повний текст:

PDF

Посилання


Андрус О. Г. Очерки истории школ Бессарабии и Молдавской ССР первой половины ХХ ст. Кишинев: Шкоала Советикэ, 1951. 244 с.

«Бастіон цивілізації». Діло. 1928. Ч. 232 (17 жовтня). С. 1.

Букварь і перша читанка. Хотінь, 1921. 66 с.

Буковина. Її минуле і сучасне. Париж; Філядельфія; Дітройт, 1956. 956 с.

Вакуленко С. Загальні тенденції в унормуванні української мови (1920–2015 рр.). Українська мова. Унормування, розунормування та перевнормування (1920–2015). Харків: ХІФТ, 2018. С. 7–258.

Голіян Р. Басарабія – забута країна (З циклю вражінь і обсервацій нашого спеціяльного кореспондента). Діло. 1936. Ч. 223 (4 жовтня). С. 2–3; Ч. 229 (11 жовтня). С. 2–3; Ч. 241 (25 жовтня). С. 2-3.

Грінченко Б. Українська граматка до науки читання й писання. Київ: Вік, 1907.

Державний архів Чернівецької області. Путівник. Київ; Чернівці, 2006. Т. 1: Фонди дорадянського періоду.

Зибачинський І. В. Розвиток початкової освіти в Хотинському повіті Бессарабської губернії в другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. Хотину – 1000 років. Матеріали Міжнародної наукової конференції, присвяченої 1000-літтю Хотина. Чернівці: Прут, 2000. С. 99-108.

Українці в Румунії. Зоря. Незалежна ґазета. 1924. Ч. 3-4 (17 січня). С. 1.

Хуторний Т. Чытанка. Перша кныжка після граматкы. Киевъ, 1883. 124 с.

Bilas L. [Rev.:] George Y. Shevelov The Ukrainian Language in the First Half of the Twentieth Century (1900–1941). Its State and Status. Harvard University Press Cambridge, Mass. 1989. 242 S. Jahrbucher fur Geschichte Osteuropas. Neue Folge. 1991. Bd. 39. H. 1. P. 115-117.

Livezeanu I. Cultural Politics in Greater Romania: Regionalism, Nation Building and Ethnic Struggle, 1918–1930. Ithaca; London: Cornell University Press, 2000. 360 p.

Nevalainen T., Raumolin-Brunberg H. Historical Sociolinguistics: Origins, Motivations, and Paradigms. The Handbook of Historical Sociolinguistics. Malden, 2012. P. 22-40.

Naționalizarea complectă a Școalelor secundare. Şcoala Basarabiei. 1920. Anul II. No.9-10. P. 815-822.

Popovschi N. Material privitor la invătămantul secundar din Basarabia. Raport privitor la problema nazionalizării şcoalelor secundare. Şcoala Basarabiei. 1920a. Anul II. No. 4. P. 325-336.

Popovschi N. Material privitor la invătămantul secundar din Basarabia. Raport privitor la problema nazionalizării şcoalelor secundare. Şcoala Basarabiei. 1920b. Anul II. No.9–10. P. 703–718.

Schendl H. Multilingualism, Code-switching and Language Contacts in Historical Sociolinguistics. The Handbook of Historical Sociolinguistics. Malden, 2012. P. 520–533.

Shevelov G. Y. The Ukrainian Language in the First Half of the Twenties Century (1900–1941): Its State and Status. Cambridge Mass.: Harvard Ukrainian Research Institute, 1989. 248 p.

REFERENCES

Andrus, О. H. (1951). Ocherki istorii shkol Bessarabii i Moldavskoi SSR pervoi poloviny 20 st. [Outlines on the school history of Bessarabia and Moldavian SSR in the first half of the 20th century]. Kishinev: Shkoala Sovietike [in Russian].

«Bastion tsyvilizatsii» [Bastion of civilazation]. (1928). Dilo – The engagement, 232, 1 [in Ukrainian].

Bukvar’ i persha chytanka [ABC and the first reader] (1921). Khotyn: s. n. [in Ukrainian].

Bukovyna. Iiii mynule i sychasne [Bucovina – Its past and present] (1956). Paris; Philadelphia; Detroit: Zelena Bukovyna [in Ukrainian].

Vakulenko, S. (2018). Zahal’ni tendentsii v unormyvanni ukrains’koi movy (1920–2015 rr.) [General trends in Standardization of the Ukrainian Language (1920–2015)]. Ukrains’ka mova. Unormuvannia, rozunormuvannia ta perevnormuvannia (1920–2015) – The Ukrainian language. planning, unplanning and replanning (1920–2015), (рр. 7–258). Kharkiv: KhIFT [in Ukrainian].

Holiian, R. (1936). Basarabia – zabuta kraina (Z tsykliu vrazhin’ i observatsii nashoho spetsiial’noho korespondenta) [Bessarabia – the forgotten land (From the cycle of impressions and observations of our special correspondent)]. Dilo – The Engagement. 223, 2–3; 229, 2–3; 241, 2–3 [in Ukrainian].

Hrinchenko, B. (1907). Ukrains’ka hramatka do nauky chytannia i pysannia [The Ukrainian ABC-book to study reading and writing]. Kyiv: Vik [in Ukrainian].

Derzhavnyi arkhiv Chernivets’koi oblasti. Putivnyk [The state archive of the Chernivtsi region. The guide]. (2006). (Vol. 1: Fondy doradianskoho periodu [The funds of the pre-Soviet period]). Kyiv; Chernivtsi: s. n. [in Ukrainian].

Zybachyns’kyi, I. V. (2000). Rozvytok pochatkovoi osvity v Khotynskomu poviti Bessarabskoi hubernii v druhii polovyni 19 – na pochatku 20 st. [The development of the primary education in the Khotyn province of the Bessarabia Governorate in the second half of the 19th century – at the beginning of the 20th century]. Khotynu – 1000 rokiv. Materialy Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii, prysviachenoi 1000-littiu Khotyna – Khotyn’s 1000th anniversary. The proceedings of the International scientific conference devoted to the 1000th anniversary of Khotyn, (рр. 99–108). Chernivtsi: Prut [in Ukrainian].

Ukraintsi v Rumunii [Ukrainians in Romania]. (1924). Zoria. Nezalezhna gazeta – The dawn. An independent newspaper, 3–4, 1 [in Ukrainian].

Khutornyi, T. (1883). Chytanka. Persha knyzhka pislia hramatky [Reader. The first book after the ABC]. Kiev: s. n. [in Ukrainian].

Bilas, L.(1991). [Rev.:] George Y. Shevelov The Ukrainian Language in the First Half of the Twentieth Century (1900–1941). Its State and Status. Harvard University Press Cambridge, Mass. 1989. 242 s. Jahrbucher fur Geschichte Osteuropas. Neue Folge – Yearbooks for the history of Eastern Europe. New episode, 39 (1), 115–117 [in English].

Livezeanu, I. (2000). Cultural Politics in Greater Romania: Regionalism, Nation Building and Ethnic Struggle, 1918–1930. Ithaca; London: Cornell University Press [in English].

Nevalainen, T., Raumolin-Brunberg, H. (2012). Historical Sociolinguistics: Origins, Motivations, and Paradigms. The Handbook of Historical Sociolinguistics. Malden, MA: John Wiley & Sons, 22-40 [in English].

Naționalizarea complectă a Școalelor secundare [Complete nationalization of the secondary schools]. (1920). Şcoala Basarabiei – The school of Bessarabia, II (9–10), 815–822 [in Romanian].

Popovschi, N. (1920a). Material privitor la invătămantul secundar din Basarabia. Raport privitor la problema nazionalizării şcoalelor secundare [The Issue on the secondary education of Bessarabia. The report concerning the problem of nationalization of the secondary schools]. Şcoala Basarabiei – The school of Bessarabia. II (4), 325–336 [in Romanian].

Popovschi, N. (1920b). Material privitor la invătămantul secundar din Basarabia. Raport privitor la problema nazionalizării şcoalelor secundare [The issue on the secondary education of Bessarabia. The report concerning the problem of nationalization of the secondary schools]. Şcoala Basarabiei The school of Bessarabia. II (9–10), 703–718 [in Romanian].

Schendl, H. (2012). Multilingualism, Code-switching and Language Contacts in Historical Sociolinguistic. The Handbook of Historical Sociolinguistics, (рр. 520–533). Malden, MA: John Wiley & Sons [in English].

Shevelov, G. Y. (1989). The Ukrainian Language in the First Half of the Twenties Century (1900–1941): Its State and Status. Cambridge Mass.: Harvard Ukrainian Research Institute [in English].




DOI: https://doi.org/10.34142/23127546.2020.52.13

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.