КОНЦЕПТ СВЯТВЕЧІР У МІФОЛОГІЧНІЙ КАРТИНІ СВІТУ

Н. В. Плотнікова

Анотація


Статтю присвячено комплексному аналізу концепту Святвечір мікроконцептосфери Святки, який спроектований на вивчення його особливостей у синхронічному та діахронічному аспектах, а також на з’ясування специфіки його відображення в ієрархічній системі української мовної картини світу, що передбачає вилучення інформації про досліджуваний фрагмент концептуальної картини світу людини зі словників різних типів та етнографічних джерел (культурологічний аспект) і визначення особливостей його репрезентації в мові (семантичний аспект). Запропонована техніка аналізу лінгвокультурних концептів проходить у три етапи: 1) побудова номінативного поля концепту та встановлення його номінативної щільності; 2) опис структурних елементів концепту; 3) моделювання польової структури.

Ключові слова: лінгвокультурологія, мікроконцептосфера, концепт, архетип.

 

Статья посвящена комплексному анализу концепта Святвечер микроконцептосферы Святки, который спроектирован на изучение особенностей его отражения в синхроническом и диахроническом аспектах, а также на выяснение специфики его представления в иерархической системе языковой картины мира, при помощи осуществления выборки информации об исследуемом фрагменте концептуальной картины мира человека из словарей разных типов и этнографических источников (культурологический аспект), предпринята попытка определения особенностей его репрезентации в украинском языке (семантический аспект). Предложенная техника анализа лингвокультурных концептов проходит в три этапа: 1) построение номинативного поля концепта и определение его номинативной плотности; 2) описание структурных элементов концепта; 3) моделирование полевой структуры концепта.

Ключевые слова: лингвокультурология, микроконцептосфера, концепт, архетип.

 

The article deals with the complex analysis of the concept Sviatvechir (Christmas Eve) of the microconcept-sphere Sviatki (Yule) projected for studying the peculiarities of its reflection in the synchronistical and diachronic aspects, as well as for clarifying of the specific character of its reflection in the hierarchical system of the linguistic world- mapping. Keeping within the limits of the lingvoculturological approach of the linguistic conceptology, in the research the notions such as conceptosphere, concept, conceptual microfield were considered. In the structure of the microconcept-sphere Sviatki 46 central concepts distributed to 10 conceptual microfields were distinguished. The appropriate field structure (nucleus, nearnucleus zone and periphery) of the microconceptosphere Sviatki was modeled and the hierarchical organization (superconcepts, presuperconcept, basic concepts, subconcepts) was presented. But the technique of the analysis of the lingvoculturological concepts suggested in this work consists of 3 stages: 1) formation of the nominative field of concept and definition of its nominative density; 2) description of the structural elements of the concept; 3) modeling of its field structure. During the analysis of every concept the means of its linguistic expression, including their paradigmatic and derivational peculiarities were characterized. The research of the central concepts of the microconceptosphere Sviatki permitted to discover the specific character of the national mentality of the Ukrainians within the limits of this fragment of the linguistic world- mapping.

Key words: linguistic culturology, conceptosphere, microconceptosphere, concept.


Повний текст:

PDF

Посилання


Бочарова І. В. Лексико-семантичні та граматичні параметри назв релігійних свят у сучасній українській мові: дис. … канд. філол. наук: 10.02.01. – Київ, 1999. – 189 с.

Войтович В. М. Українська міфологія. – К.: Либідь, 2002. – 664 с.

Даль В. И. Толковый словарь живого великорусского языка: В 4 т. – М.: Русский язык – Медиа, 2005. – Т. 1.: А-З. – 2005. – 699 с.; Т. 2.: И-О. – 2005. – 779 с.

Етимологічний словник української мови: В 7 т. / АН УРСР, ін-т мовознавства ім. О. О. Потебні; [гол. ред. О. С. Мельничук]. – К.: Наукова думка, 1982-2006. – Т. 5.: Р-Т. – 2006. – 704 с.

Іларіон митрополит. Дохристиянські вірування українського народу. – Вінніпег, 1965. – 424 с.

Килимник С. Український рік у народних звичаях в історичному освітленні: [у 3 кн., 6 т.]. – Виннипег, Торонто, 1964. – Кн. 1. – Т. 1.: (Зимовий цикл). – 1964. – 154 с.

Круть І. Ю. Лексика календарно-обрядової поезії: структурно-семантичний та стилістичний аспекти: дис. … канд. філол. наук: 10.02.01. – Кіровоград, 2004. – 189 с.

Левкович І. Українські народні різдвяні звичаї. – Лондон, 1956. – 44 с.

Попова З. Д. Когнитивная лингвистика. – М., 2007. – 314 с.

Приходько А. М. Концепти і концептосистеми в когнітивно-дискурсивній парадигмі лінгвістики. – Запоріжжя: Прем’єр, 2008. – 332 с.

Скуратівський В. Т. Дідух: Свята українського народу. – К.: Освіта, 1995. – 272 с.

Словник синонімів української мови: В 2 т. / А. А. Бурячок, Г. М. Гнатюк, С. І. Головащук та ін. – К.: Наукова думка, 1999-2000. – Т. 2.: О-Я. – 2000. – 960 с.

Сосенко К. Різдво-Коляда і Щедрий вечір: культурологічні оповідання. – К.: Український письменник, 1994. – 286 с.

Степанов Ю. С. Константы: Словарь русской культуры. Опыт исследования. – М., 1997. – 824 с.

Традиції та звичаї українців: В 2 т. / [авт.-упоряд. І. Квасниця]. – К.: Гнозіс, 2007. – Т.1.: Зима. – 2007. – 408 с.

Чубинский П. П. Календарь народных обычаев и обрядов. – К.: Музична Україна, 1993. – 80 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.814440

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.