ЧИТАННЯ ТЕКСТУ, НАДРУКОВАНОГО НА ПАПЕРІ І В ЕЛЕКТРОННОМУ ВИГЛЯДІ НА ПРИКЛАДІ СТУДЕНТІВ ФАКУЛЬТЕТУ ЖУРНАЛІСТИКИ УНІВЕРСИТЕТУ МІСТА МАНІСАЛЕС, КОЛУМБІЯ І СТУДЕНТІВ ФАКУЛЬТЕТУ ІНОЗЕМНИХ МОВ ХНПУ ІМЕНІ Г.С. СКОВОРОДИ, ХАРКІВ, УКРАЇНА

Луіс Мігель Рамирес, Л. В. Константинова

Анотація


The main objective of the current research was to evaluate aspects of the process of reading of printed text and of computerized text by considering students of Communication and Journalism of the University of Manizales, Colombia and students of Foreign Languages Department of Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Ukraine. Statistically significant differences were found in the number of weekly hours of computer use by students according to the participating universities (p = 0.00). The analysis also determined significant differences between the grades received by those who used paper (p = 0.000) and digital (p = 0.000), with the results being higher in both cases for the students of Foreign Languages Department of Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University- NPUK (Statistician U of Mann- Whitney).

Key words: reading on paper, digital reading, computer, universities.

 

Основною метою дослідження було вивчення і оцінка різних аспектів процесу читання тексту, надрукованого на папері і з використанням електронного пристрою на прикладі студентів двох університетів: університету міста Манісалес (Колумбія) і Харківського педагогічного університету (Україна). Були виявлені статистично значущі відмінності в кількості годин, проведених за комп’ютером упродовж тижня, у студентів вищеназваних університетів (p = 0, 00). Також були відзначені великі розбіжності в отриманих оцінках як у випадку читання тексту надрукованого на папері, (p = 0,000) так і за допомогою електронного носія (p = 0,000). Причому в обох випадках результати виявилися вищими у студентів факультету іноземних мов ХНПУ імені Г.С. Сковороди.

Ключові слова: читання текстів, надрукованих на папері, читання текстів за допомогою електронних носіїв, комп’ютер, університет.

 

Основной целью данного исследования было изучение и оценка различных аспектов процесса чтения текста, напечатанного на бумаге и с использованием электронного устройства на примере студентов двух университетов: университета города Манисалес (Колумбия) и Харьковского педагогического университета (Украина). Были обнаружены статистически значимые различия в количестве часов, проводимых за компьютером в неделю, у студентов вышеназванных университетов (p = 0, 00). Также были отмечены значительные расхождения в полученных оценках как в случае чтения текста напечатанного на бумаге (p = 0,000), так и с помощью электронного носителя (p = 0,000) . Причем в обоих случаях результаты оказались выше у студентов факультета иностранных языков ХНПУ имени Г.С. Сковороды.

Ключевые слова: чтение текстов, напечатанных на бумаге, чтение текстов с помощью электронных носителей, компьютер, университет.


Повний текст:

PDF

Посилання


Carr N.G. The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains. New York: W. W. Norton & Company, 2011. 304 p.

Jabr, F. The Reading Brain in the Digital Age: The Science of Paper versus Screens. Scientific American, 2013.

Ramírez, R.L.M. Upper cerebral faculties altered by inappropriate Internet use. Archives of Medicine, 2014; 14 (1), 150-162.

Dillon, A. (1992). Reading from paper versus screens: A critical review of the empirical literature. Ergonomics, 1992; 35(10), 1297-1326.

Schumacher, G., y Waller, R. (1985). Testing design alternatives: a comparison of procedures. In T. Duffy and R. Waller (Eds.). Designing usable texts. Orlando, FL: Academic Press.

Wilkinson, R.T. and Robinshaw, H.M. Proof-reading: VDU and paper text compared for speed, accuracy and fatigue. Behaviour and Information Technology, 1987; 6(2), 125-133.

Kak, A. V. (1981). Relationships between readability of printed and CRT-displayed text. Proceedings of Human Factors Society - 25th Annual Meeting, 1981; 137 – 140.

Nelson, N.J., Denny, E.C. Nelson Denny Reading Test. Boston: Houghton Mifflin Co., 1973.

Muter, P., Latrèmouille, S., Treurniet, W. y Beam, P. Extended reading of continuous text on television screens. Human Factors, 1982; 24, 501-508.

Cushman, W. H. Reading from microfiche, VDT and the printed page: subjective fatigue and performance. Human Factors, 1986; 28(1), 63-73.

Starr, S.J. Effects of video display terminals in a business office. Human Factors, 1984; 26,

-356.

Egan, D., Remde, J., Landauer, T., Lochbaum, C. and Gomez, L. Behavioural evaluation and analysis of a hypertext browser. Proceedings of CHI’89, ACM: New York; 1989; 205-210.

Muter, P. y Maurutto, P. Reading and skimming from computer screens and books: the paperless office revisited? Behaviour and Information Technology, 1991; 10(4)

-266.

Small, G., Vorgan, G. The digital brain. How new technologies are changing our brains. Barcelona: Urano, 2009, 256 p.

Mangen, A. Walgermo, BR, Brønnicka, K. Reading linear texts on paper versus computer screen: Effects on reading comprehension. International Journal of Educational Research, 2013; Volume 58, Pages 61–68.

Wästlund, E., Reinikka, H., Norlander, T. Effects of VDT and paper presentation on consumption and production of information: Psychological and physiological factors. Computers in Human Behavior, 2005; 21, 377–394.

Kerr, M.A., Symons S.E. Computerized presentation of text: Effects on children’s reading of informational material. Reading and Writing, 2006; 19, 1-19.

Peronard, M. Reading on paper and on computer screen. Journal signs, 2007; 40 (63), 179-195.

Baron, S.N. Words Onscreen: The Fate of Reading in a Digital World. Oxford: Oxford University Press, 2015.

Piolat, A. Roussey, J-Y. & Thuning, O. Effects of screen presentation on text reading and revising. International Journal of Human-Computer Studies, 1997; 47(4), 565-589.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.814482

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.