МЕДІЙНИЙ ФРАЗЕОЛОГІЗМ В КОНТЕКСТІ МОВНОЇ КАРТИНИ СВІТУ

Д. Ю. Сизонов

Анотація


У статті проаналізована медійна фразеологія як фрагмент мовної картини світу українців. На основі концепції Л. Лисиченко зроблена спроба інтерпретації традиційних та трансформованих фразеологізмів в українських медіа, акцентується увага на нових фразеологізмах, що виникають у масовій свідомості українців і тиражуються у зв’язку з екстралінгвальними процесами. Медійний фразелологізм в контексті мовної картини світу розглядається як вербальний маркер актуальних подій сучасності українців. Автором наголошується на перспективах дослідження медійної фразеології української мови в контексті медіалінгвістичних, лінгвокультурологічних та психолінгвістичних аспектів.

Ключові слова: мовна картина світу, концепція Л. Лисиченко, неолінгвістика, медіалінгвістичний аналіз, медійний фразеологізм, лінгвокультурологія.

 

In the article media phraseology as a fragmental language conceptualisation from the Ukrainian perspective is analysed. On the basis of L. Lysychenko's concept, an attempt of interpretation of stable and transformed phrasiological units in Ukrainian media is made. New phraseological units which appeared in Ukrainian common consciousness and are duplicated due to extralinguistic processes. An actuality of our article is in elucidation of stylistic functions of phraseological units in Ukrainian media. The aim of the article is the analysis of media phraseological units in the context of linguistic picture of the world. The aim of the article is to investigate functional workload of media phraseological units which are the fragments of Ukrainian mass culture. As the result of the research we came to the conclusion that media phraseological units are linguistic common features which identify Ukrainian mass and language culture. Media phraseological unit in the context of fragmental language conceptualisation from the Ukrainian perspective is considered as a verbal marker of current events in Ukraine. The author stressed on promising perspectives of Ukrainian media phraseology research in terms of medialinguistic, linguistic and cultural, and psycholinguistic aspects. The prospect of our research is an analysis of phraseological units functions according to different media genres and audience.

Key words: language picture of the world, L. Lysychenko's concept, neolinguistics, medialinguistic analysis, media phraseological unit, linguistic culturology.


Повний текст:

PDF

Посилання


Лисиченко Л. А. Структура мовної картини світу. Мовознавство. № 5-6. 2004. С. 36-41.

Сизонов Д. Ю. Мас-медіа як джерело нової фразеології сучасної української літературної мови. Актуальні проблеми української лінгвістики: теорія і практика: [Зб. наук. праць]. К.: ВПЦ ≪Київський університет≫, 2017. Вип. ХХХIV. С.29-38.

Солганик Г. Я. Стилистика текста: Учеб. пособ. М.: Флинта-наука, 1999.

Телия В. Н. Русская фразеология: [монография]. М.: Наука, 1999.

Шевченко Л. І. Інтелектуальна еволюція української літературної мови: теорія аналізу: [монографія]. К.: ВПЦ ≪Київський університет≫, 2001. С. 245-260.

Syzonov D. Psycholinguistic bases of medialiteracy: considering the issue of media text interpretation // Science and education. 2017. №7. С. 82-88.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1203857

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.