ШТРИХИ ДО МОВНОГО ПОРТРЕТА НАУКОВЦЯ: НЕВЕРБАЛЬНИЙ АСПЕКТ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ
Анотація
У статті окреслено параметри живого мовлення елітарної мовної особистості (МО) Л. А. Лисиченко як представника наукової інтелігенції харківської філологічної школи. Зроблена спроба визначити місце невербальної комунікації в когнітивних моделях дискурсу, окреслити риси індивідуального невербального стилю професора на основі когнітивно-лінгвістичного та когнітивно-психологічного підходу дослідження її комунікативних компетентностей (КК). Актуалізовано ідею виокремлення невербально-семіотичного рівня в структурі МО.
Ключові слова: живе мовлення, мовна особистість, невербальна комунікація, когнітивні моделі дискурсу, індивідуальний комунікативний стиль, когнітивно-лінгвістичний підхід, когнітивно-психологічний підхід, комунікативна компетенція, невербально-семіотичний рівень, структура МО.
The article focuses on the analysis of a live speech of an elite language personality (LP) L. A. Lysychenko as a representative of a scientific intellectual of Kharkiv Philological school. The projection of the unique features of LP of the professor has been determined by means of the non-verbal behavior analysis in the process of an intellectual communication with a scientific audience. The attempt has been made to determine the place of a non-verbal communication in the cognitive discourse models, to charachterize the features of the professor’s individual non-verbal style based on the cognitive linguistic and cognitive psychological approach of the communicative competences investigation (CC). As a result, it has been revealed that the professor’s individual non-verbal style is represented in the sphere of a universal linguistic discourse model by means of certain levels, in particular the interaction of verbal and non-verbal units in the synthesis of a whole speech, by their referent correlation, the correspondence of the categorical meanings to the pragmatic senses. The idea of singling out of a non-verbal semiotic level has been actualized in the structure of LP.
Key words: live speech, language personality, non-verbal communication, non-verbal behavior, cognitive discourse models, individual communicative style, universal linguistic discourse model, the cognitive linguistic approach, cognitive psychological approach, communicative competence, interaction of verbal and non-verbal units, pragmatic sense, non-verbal semiotic level.
Повний текст:
PDFПосилання
Голобородько К. Ю. Ідіостиль Олександра Олеся : лінгвокогнітивна інтерпретація : [моногр.]. Харків : ХІФТ, 2010. 527 с.
Голубовська І. О. Мовна особистість як лінгвокультурний феномен. Studia Linguistica. Зб наук. пр. Київ, 2008. Вип. 1. С. 25–33.
Гумбольдт В. фон. О различии строения человеческих языков и его влиянии на духовное развитие человечества /Гумбольдт В. фон. Избранные труды по языкознанию: пер. с нем.; общ. ред. Г. В. Рамишвили; послесл. А. В. Гулыги и В. А. Звегинцева. Москва: Прогресс, 2000. С. 37–197.
Живое слово: логос – голос – движение – жест : Сборник статей и материалов / Сост., отв. ред. В. В. Фещенко; Москва: Новое литературное обозрение, 2015. 480 с.
Живое слово науки: : Очерки об ученых-лекторах. Москва: Знание, 1981. 224 с. (Методика лекторского мастерства и ораторского искусства).
Загнітко А. П. В емоційному слові обгрунтованість теорії / Космеда Тетяна Анатоліївна. Біобібліографічний покажчик / упор. : проф. І. Кочан, проф. А. Горнятко Шумилович, Познань: Коло (Дрогобич), 2017. с. 15-19.
Загнітко А. Теорія лінгво-персонології : [моногр.]. Вінниця: Нілан-Лтд, 2017. 136 с.
Космеда Т. А. Дискурсивніслова як центр комунікативної стратегії вченого і педагога у проекції на мовну особистість А. П. Загнітка. Лінгвістичні студії : зб. наук. пр. Донец. нац. ун-т ; наук. ред. А. П. Загнітко. Донецьк : ДонНУ, 2010. Вип. 20: На честь 55-річчя проф. А. П. Загнітка. С. 205–210.
Космеда "_&_s_e_lТ. А. Елітарність педагогічного дискурсу викладача вищої школи. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. Вип. 50. Львів, 2010. С. 98–105.
Космеда Т. А. Ego і Alter Ego Тараса Шевченка в комунікативному просторі щоденникового дискурсу : [моногр.]. Дрогобич : Коло, 2012. 372 с.
Космеда Т. Комунікативна компетенція Івана Франка: міжкультурні, інтерперсональні, риторичні виміри : [моногр.]. Львів : ПАІС, 2006. 326 с.
Космеда Т. А. Коммуникативная компетенция Л. В. Щербы : штрихи к портрету (на материале воспоминаний об ученом). Мова. Одеса: Астропринт, 2012. Вип. 18. С. 5–10.
Космеда Т. А. Наукова розвідка І. Франка ≪Вишукане красномовство≫ (≪Bel parlar gentil≫) крізь поліпарадигмальну призму сучасної лінгвістики. Франкознавчі студії. – Випуск п’ятий / Є. Пшеничний (головн. ред.), Л. Винар та ін. Дрогобич, 2012. С. 119–126.
Космеда Т. А., Осіпова Т. Ф. , Піддубна Н. В. Степан Руданський: феномен моделювання ≪живого≫ мовлення українців≫ : [колект. моногр.]. Харків-Познань, 2015. 312 с.
Кочеткова Т. В. Проблема изучения языковой личности носителя элитарной речевой культуры (обзор). Вопросы стилистики. Вып. 26. Язык и человек. Саратов, 1996. С. 14–25.
Крейдлин Г. Е. Невербальная семиотика : Язык тела и естественный язык: [моногр.]. Москва : Новое литературное обозрение, 2002. 592 с.
Леонтьев А. А. Универсально-сопоставительная лингвистика / Язык: теория, история, типология / под. ред. Н. С. Бабенко. Москва, 2000. С. 210–213.
Олешков М. Ю. Моделирование коммуникативного процесса : [моногр.]. Нижнетагил. гос. соц.-пед. акад. [и др.]. Нижний Тагил, 2006. 336 с.
Потебня А. А. Слово и миф. Москва: ≪Правда≫, 1989. 624 с.
Сиротинина О. Основные критерии хорошей речи / Хорошая речь : [сборник науч. трудов]. Саратов, 2001.
Современный психологический словарь / сост. и общ. ред. Б. Г. Мещеряков, В. П. Зинченко. СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2007. 634 с.
Современный язык жестов / авт.-сост. И. Н. Кузнецов. Москва : АСТ; Минск: Харвест, 2010. 448 с.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1204239
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.