НОМІНАЦІЇ ЇЖІ, ТЕПЛА, БЕЗПЕКИ В КОНТЕКСТІ НАЇВНОЇ КАТЕГОРИЗАЦІЇ СВІТУ
Анотація
Статтю присвячено когнітивному аналізу номінацій їжі, тепла та безпеки, репрезентованих народними казками та паремійними текстами українців і росіян. Розглянуто основні представники вищеназваних номінацій, такі як «піч» та «каша». Досліджено поняття магічно-містичної партиципації, суміщення техніки бриколажу і міфологічного мислення на прикладі давньої духовної культури слов’янських народів. Доведено, що казка та паремія, як фактори архаїчної творчої фантазії, є системою фундаментальної маніфестації світу.
Ключові слова: народна казка, паремійні тексти, архаїчна картина світу казки, когнітивний аналіз, наївна категоризація світу, бриколаж.
Статья посвящена когнитивному анализу номинаций пищи, тепла и безопасности, представленных народными сказками и паремийными текстами украинских и русских народов. Рассмотрены основные представители вышеуказанных номинаций, такие как «печь» и «каша». Исследовано понятие магично-мистической партиципации, совмещение техники бриколаж и мифологического мышления на примере древней духовной культуры славянских народов. Доказано, что сказка и паремия, как факторы архаической творческой фантазии, являются системой фундаментальной манифестации мира.
Ключевые слова: народная сказка, паремийные тексты, архаичная картина мира сказки, когнитивный анализ, наивная категоризация мира, бриколаж.
The article is devoted to the cognitive analysis of the food, heat and safety nominations, represented by folk tales and proverbal texts of Ukrainians and Russians. The main representatives of the aforementioned nominations, such as “furnace” and “porridge” are considered. The ancient man mentality is based on the collective representations, under the influence of which the environment, all household items, made by man, is always an embodiment of the set of mystical properties. The concept of magical and mystical participation, the combination of bricolage techniques and mythological thinking on the example of the ancient spiritual culture of the Slavic peoples was explored. The relevance of the article is related to modern developments in the field of cognitive perception of reality and the latest anthropological investigations in linguistics. It is proved that fairy tales and paroemia, as factors of archaic creative imagination, are a system of fundamental manifestation of the world. To summarize the research, we should say, that Ukrainian and Russian fairy tales, proverbs are the result of the long-term activity of societies; these are consistent qualitative transformations of reality, peculiar ethnological systems.
Key words: folk tale, proverbal texts, archaic picture of the world of fairy tales, cognitive analysis, naive categorization of the world, bricolage.
Повний текст:
PDFПосилання
Жайворонок В. В. Українська етнолінгвістика: деякі аспекти дослідження. Мовознавство. 2001. № 5. С. 48.
Леви-Брюль Л. Первобытные мышления. Сверхъестественное в первобытном мышлении. Москва. 1994. С. 62.
Леви-Стросс К. Первобытное мышление. Москва. 1994. С. 123 - 126.
Лучшие русские сказки. Донецк. 2014. 320 с.;
Народные русские сказки в трёх томах под ред. А. Н. Афанасьева т.1. Москва. 1957. 725 с.
Северинюк В. М. Тематичний словник популярних українських прислів’їв та приказок з коментарями. Вид. 3-тє, доп. і переробл. Тернопіль. 2014. 176 с.
Пропп В. Я. Фольклор и действительность. Москва. 1976. С. 96.
Українські казки. Київ. 2003. 57 с.
Русские народные сказки. Москва. 1990. С. 560.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1048590
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.