ТАКСОНОМІЯ КАТЕГОРІЙ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ-ДИСКУРСУ

С. П. Галаур

Анотація


У статті уточнено таксономію категорій художнього тексту, який, перебуваючи в гіпо-гіперонімічних звязках із художнім дискурсом, постає конститутивним підґрунтям останнього. Художній текст розглянуто як сукупність певним чином співвідносних категорій, синхронізованих у межах трьох текстових площин, параметри яких детермінуються ступенем антропоцентричної інклюзивності. Текстові категорії оцінено в аспекті їхньої взаємоінтегрованості, польової будови, двоплановості, функційної спрямованості. Доведено, що будь-яка категорія тексту може бути представлена з погляду його структури, семантики, прагматики, як результат соціо-семіотичної й ситуатив ної інтеракції.

Ключові слова: художній текст, художній дискурс, категорія тексту, ознака тексту, текстова комунікація.

 

В статье уточнена таксономия категорий художественного текста, который, вступая в гипогиперонимические отношения с художественным дискурсом, является конститутивной базой последнего. Художественный текст рассмотрен как совокупность определённым образом соотносительных категорий, синхронизированных в пределах трёх плоскостей, параметры которых детерминированы степенью антропоцентрической инклюзивности. Текстовые категории оценены в аспекте их взаимной интегрированности, полевого строения, двуплановости, функциональной ориентированности. Доказано, что любая  категория в тексте может быть представлена с точки зрения его структуры, семантики, прагматики, как результат социо-семиотической и ситуативной интеракции.

Ключевые слова: художественный текст, художественный дискурс, категория текста, признак текста, текстовая коммуникация.

 

The re-interpretation of communication phenomenon, claiming “to other” focus to be the prerogative, causes consecutive refusal of text’s traditional consideration. The latter is being expounded as empirical substance and real material manifestation of speakers communication intentions as well as their mental universes’ interaction. This way of approach opens further perspective to define artistic text categories’ taxonomy more precisely; the text likewise remains hyponymically-hyperonically connected to the artistic discourse, being its constitutive substratum. The artistic text represents totality of categories of the certain type of correlation, synchronized within three dimensions; their parameters depend upon anthropocentric inclusiveness degree. The fact is the text category integrates certain set of the most important text characteristic features and gets evaluation due to its field structure, twodimensions’ construction, and functional direction. Each one of the text categories, social-semiotic and situation interactions’ result receives interpretation in accordance with the structure, semantics, also pragmatics. Therefore, syntagmatic and paradigmatic intercategorical interconnections of the text-discourse make the opportunity to accentuate on its completeness and synergy.

Key words: artistic text, artistic discourse, text category, text characteristic feature, text communication


Повний текст:

PDF

Посилання


Аспекты общей и частной лингвистической теории текста. М.: Наука, 1982. 192 с.

Белянин В. П. Основы психологической диагностики : [монографія]. М.:Тривола, 2000. 248 с.

Бехта І. А. Дискурс наратора в англомовнійпрозі : [монографія]. К. : Грамота, 2004. 304 с.

Гальперин И. Р.Текст как объект лингвистического исследования. 3-е изд., стереотип. –М. :Едиторал УРСС, 2005. 144 с.

Горшков А. И. Русская стилистика. Стилистика текста и функциональная стилистика : учеб. для педагогических университетов и гуманитарных вузов. М. : АСТ : Астрель, 2006. 367 с.

Давидюк Ю. Б. Універсальні категорії художнього тексту. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка . 2012. Вип. 65. Філологічні науки. С. 229–232.

Дейкван Т. А. Язык. Познание. Коммуникация. Б. : БГК им. И. А. Бодуэна де Куртенэ, 2000. 308 с.

Демьянков В. З. Текст и дискурс как термины и как слова обыденного языка. Язык. Личность. Текст : сб. к 70–летию Т. М. Николаевой Ин-т славянове-дения РАН; М.: Языки славянских культур, 2005. С. 34–55.

Єщенко Т. А. Проблема категорійної ієрархії тексту у сучасному мовознавстві. Modern scientific potential. 2015. Volume 25 Philological sciences. – Sheffield Science and education LTD . Р. 40–42.

Загнітко А. П. Теоретична граматика. Синтаксис. Донецьк : ДонНУ, 2001. 662 с.

Кожина М. Н. Стилистика русского языка : учебник. 4-е изд., стереотип. М. : Флинта: Наука, 2008. 464 с.

Колшанский Г. В. Коммуникативная функция и структура языка. 3-е изд. М.:Издательство ЛКИ, 2007. 176 с.

Колшанский Г. В. Соотношение субъективных и объективных факторов в языке. М.: КомКнига, 2005. 232 с.

Кравченко Н. К. Таксономія категорій дискурсу в сучасному дискурс-аналізі. Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Сер. Філологія. К., 2014. Т. 17, № 1. С. 77–83.

Красных В. В. ≪Свой≫ среди ≪чужих≫: миф или реальность? М. :Гнозис, 2003. 375 с.

Кузнецова М. О. Англомовний художній текст як змістово-мовна основа інтеракції текстових антропоморфів. Вісник Житомирського державного університету. – 2014. Випуск 2 (74). Філологічні науки. С. 218–221.

Макаров М. Л. Основы теории дискурса. М. :Гнозис, 2003. – 273 с.

Маслова Т. До проблеми класифікації текстових категорій. Наукові записки. – Випуск 105 (2). Серія : Філологічні науки (мовознавство) : у 2 ч. Кіровоград : РВВ КДПУ ім. Винниченка, 2012. 592 с.

Мороховский А. Н. К проблеме текста и его категорий. Текст и его категориальные признаки: сб. науч. тр. –К. : КГПИИЯ, 1989. 160 с.

Ноздрина Л. А. О категориальном статусе некоторых лингвистических явлений. Вестник ВГУ. Серия лингвистика и межкультурная коммуникация. 2001. № 2. С. 39–46.

Серажим К. С. Текст як комунікаційне вираження дискурсу. Вісник Запорізького державного університету. –2001. № 1. – С. 109–115.

Стилистика и литературное редактирование / под ред. Н. В. Малышевой. М.; Ростов н/Д, 2012. 288 с.

Тураева З. Я. Лингвистика текста (Текст: структура и семантика) : учеб. Пособие. Москва, 1986. 127 с.

Eco U. Le Nom de la rose. Traduit par J.-N. Schifano U. Eco. Paris: Grasset, ≪Le livredepoche≫, 1982. 472р.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1048781

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.