МІФ ТА ОНІРИЗМ У ЛІТЕРАТУРІ РОМАНТИЗМУ
Анотація
За час існування романтизму була здійснена спроба ґрунтовної переоцінки всього міфологічного «архіву» людства, внаслідок якої в ньому побачили вартісне свідчення структури мислення т.зв. «первісної» свідомості; біблійні, давньогрецькі разом із давньоримськими, давньоєгипетські, язичницькі, а також скандинавські «історії про богів» повернулись у коло інтересу нового мистецтва; втім, із другого боку, романтизм посилив процес відмежування європейською свідомістю себе від принципів релігійно-міфологічного мислення, що спровокувало десакралізацію довколишньої дійсності й «утрату людиною свободи», внаслідок її підкорення секулярному часові. Також у просторі світоглядно-естетичної системи романтизму виокремилися два основні різновиди художнього застосування оніричних компонентів: по-перше, використання їх як важливих складників фабульної структури твору, коли сни (видіння, марення) слугують підґрунтям або ж засобом для створення естетичного ефекту; по-друге, позиція, згідно з якою митець бачить у сновидіннях психологічний «документ».
Ключові слова: романтизм, міф, оніризм, культура, мистецтво, архетип.
За время существования романтизма была предпринята попытка основательной переоценки всего мифологического «архива» человечества, в результате которой в нем увидели стоящее свидетельство структуры мышления т.н. «первобытного» сознания; библейские, древнегреческие вместе с древнеримскими, древнеегипетские, языческие, а также скандинавские «истории о богах» вернулись в круг интереса нового искусства; впрочем, с другой стороны, романтизм усилил процесс отмежевания европейским сознанием себя от принципов религиозно-мифологического мышления, что спровоцировало десакрализацию окружающей действительности и «потерю человеком свободы», в результате ее покорения секулярным временем. Также в пространстве мировоззренчески-эстетической системы романтизма выделились две основные разновидности художественного применения ониричних компонентов: во-первых, использование их как важных составляющих фабульной структуры произведения, когда сны (видение, бред) служат основой или предметом для создания эстетического эффекта; во-вторых, позиция, согласно которой художник видит в сновидениях психологический «документ».
Ключевые слова: романтизм, миф, ониризм, культура, искусство, архетип.
During the existence of romanticism, an attempt was made to thoroughly reassess the entire mythological «archive» of mankind, as a result of which there was a valuable evidence of the structure of thinking so-called «primitive consciousness»; Biblical, ancient Greek, along with ancient Roman, ancient Egyptian, pagan, as well as Scandinavian «stories about the gods» returned to the sphere of interest in new art. However, on the other hand, romanticism intensified the process of isolating the European consciousness from the principles of religious and mythological thinking, which provoked the desacralization of the surrounding reality and the «loss of human freedom», as a result of its subjugation to the secular time. Also, in the space of the ideological and aesthetic system of romanticism, two basic varieties of the artistic use of onyx components were distinguished: fi rst, the use of them as important components of the plot structure of the work, when dreams (vision, delirium) serve as the basis or the aesthetic effect; and secondly, the position according to which the artist sees in the dreams a psychological «document».
Key words: romanticism, myth, oneirism, culture, art, archetype.
Повний текст:
PDFПосилання
Висоцька Н. О. Зарубіжна література: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. у 2 ч. Київ: Бліц, 2004. 304 с.
Голосовкер Я. Э. Логика мифа. Москва: Наука, 1958. С. 3–17.
Кайуа Роже. Чары и проблемы снов. Иностранная литература. 2003. №12. С. 126–150.
Нечаенко Д. А. Сон, заветных исполненный знаков. Москва: Юрлит.,1991. 304 с.
Фромм Эрих. Душа человека. Москва: Республика, 1992. 430 с. (Мыслители ХХ века).
Шевченко Т. Г. Кобзар. Донецьк: ТОВ БАО, 2008. 480 с.
Шеллинг Ф. В. Й. Сочинения: в 2 т. Москва: Мысль, 1989. Т. 2. 636 с. (Филос. наследие).
Юнг К. Г. Душа и миф. Шесть архетипов. Київ: Гос. библ. Украины для юношества, 1996. 384 с.
Элиаде Мирча. Мифы, сновидения, мистерии. Москва: Рефл-бук, Ваклер, 1996. 288 с.
Literature: the English Tradition. New Jersey: Prentice Hall Edition, 1989. 1465 p.
Nerval Gerard de. Oeuvres / Gerard de Nerval / [sommaire biographique, etude, notes par H. Lemaitre; illusree de 23 reproductions]. – P.: Garnier Freres, 1966. – 988 p.
URL : http://lib.ru/INOOLD/TIK/heinrich_von_ofterdingen.txt.
URL : http://blake.sacrum.ru/poem_marriage.htm.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.843853
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.