СВІЙ/ЧУЖИЙ ХРОНОТОП У ТВОРАХ ВІКТОРА ДОМОНТОВИЧА «ДОКТОР СЕРАФІКУС» І ВОЛОДИМИРА НАБОКОВА «ЗАХИСТ ЛУЖИНА»

О. А. О.А. Огульчанська

Анотація


Хронотоп є важливою складовою поетики художнього твору. Аналіз часопросторових координат дає змогу досліднику заглибитися у внутрішній світ персонажа, відобразити особливості світобачення письменника. Компаративний аналіз творів українського і російського письменників здійснили Р. Ткачук, Н. Роднюк та ін.

Мета статті: дослідження свого/чужого хронотопу у творах, зазначених вище. Акцентується увага на тому, що у свідомості обох персонажів простір поділяється на свій і чужий. Таке чітке розмежування простору дало змогу поліаспектно проаналізувати характери, акцентувати на мотивації поведінки у певних моментах.  Цей поділ не є умовним, адже і Комаха, і Лужин свідомо уникають чужого простору, що може нести небезпеку, певні незручності. Упродовж розгортання подій у творах можна помітити виразне відчуження персонажів від зовнішнього/чужого простору; формування свого простору, де вони шукають порятунок. Для персонажа Набокова – це віртуальний світ шахів, для професора з твору Віктора Домонтовича – кімната, з якої він майже ніколи не виходив.

Подальший порівняльний аналіз зазначених творів сприятиме кращому розумінню творчої лабораторії письменників.   

Ключові слова: часопростір, свій простір, чужий простір, особистий простір, соціальний простір, сюжет, персонаж, компаративний аналіз, характер персонажа.

Хронотоп является важной составляющей поэтики художественного произведения. Анализ временно-пространственных координат даёт возможность исследователю углубиться во внутренний мир персонажа, отобразить особенности мировоззрения писателя. Компаративный анализ произведений украинского и русского  писателей  проводили Р. Ткачук, Н. Роднюк и многие другие исследователи.

Цель статьи: исследование своего/чужого хронотопа в произведениях, упомянутых выше. Акцентируется внимание на том, что в сознании обоих персонажей пространство делится на своё и чужое. Такое чёткое разграничение пространства даёт возможность полиаспектно проанализировать характеры, акцентировать на мотивации поведения в определённых ситуациях. Это деление не является условным, ведь и Комаха, и Лужин сознательно избегают чужого пространства, которое может нести опасность, определённые неудобства. В процессе развития событий в произведениях можно заметить отчуждение персонажей от внешнего/ чужого пространства; формирование своего пространства, где они ищут спасение. Для персонажей Владимира Набокова – это виртуальный мир шахмат, для профессора из произведения Виктора Домонтовича – комната, из которой он практически никогда не выходил.

Ключевые слова: хронотоп, своё пространство, чужое пространство, социальное пространство, сюжет, персонаж, компаративный анализ, характер персонажа.

 Chronotope is an important part of the work of fiction’s poetics. The analysis of the spacetime coordinates gives a researcher an opportunity to go deep into a character’s inner life, to represent features of a writer’s worldview. The comparative analysis of the Ukrainian and Russian writers’ works was made by R. Tkachuk, N. Romanyuk and others.

The article focuses on the fact that in both characters’ consciousness the space is divided into one’s and somebody’s. Such precise distinction of the space gave an opportunity to make the versatile analysis of the characters, to focus on the motivation of their behavior in particular moments. This division is not conditional, because both Komakha and Luzhin deliberately avoid somebody’s space, which may bear danger, some inconveniences.

Further comparative analysis of the mentioned works of fiction will lead to the better understanding of the authors’ creative laboratories.

Keys words:  the comparative analysis, the plot, chronotope, the fiction’s poetics, the novel, the conflict, the theme, the character.


Повний текст:

PDF

Посилання


Білоконь С. Відображення соціологічних, культурологічних та психологічних концепцій початку ХХ століття в інтелектуальному романі Віктора Петрова-Домонтовича «Доктор Серафікус» / С. Білоконь // Вісник Львівського університету. Серія філологічна. – 2008. – Вип. 44. Ч. 1. – С. 242-247.

Домонтович В. Проза: у 3 т. / Віктор Домонтович. – Нью-Йорк: Сучасність, 1988. – Т. 1. Апостоли. Дівчина з ведмедиком. Аліна й Костомаров. Доктор Серафікус. – С. 359-511.

Колотнева Л. Пространственная и временная организация романа В. Набокова «Защита Лужина» / Л.И. Колотнева // Вестник ВГУ. Серия: Филология. Журналистика. – 2005. – № 2. – С. 50-56.

Коркішко В. Часопростір як формотворча категорія художнього тексту / В. Коркішко // Актуальні проблеми слов’янської філології. Серія: Лінгвістика і літературознавство: Міжвуз. зб. наук. ст. – 2010. – Вип. XXIII, ч. 1. – С. 388-395.

Копистянська Н. Час і простір у мистецтві слова: монографія / Н. Копистянська. – Львів: ПАІС, 2012. – 344 с.

Набоков В. Машенька. Защита Лужина. Приглашение на казнь. Другие берега (фрагменты): романы / В. Набоков. – М.: Художественная література, 1988. – 511с.

Степанова Н. Пространственно-временные отношения в художественном мире В.В. Набокова / Н. Степанова // Ученые записки: электронный научный журнал Курского государственного университета. 2012. – № 2 (22). Режим доступу: http://www.scientific-notes.ru/pdf/024-016.pdf (дата звернення 15.09.2015).

Тинг-Чиа Й. Специфика пространственно-временной организации русскоязычных романов В. Набокова («Машенька», «Защита Лужина», «Приглашение на казнь») [Текст] : автореф. дис. …канд. филол. наук : 10.01.01 / Й. Тинг-Чиа. – М, 1999.– 18 с.


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.