ЖОВТИЙ КОЛІР В ІДІОСТИЛІ АНАТОЛІЯ ПЕРЕРВИ
Анотація
У пропонованій статті зроблено спробу проаналізувати колористику в поезії харківського поета Анатолія Перерви. Мета роботи полягала в дослідженні ідейно-естетичних смислів та їх реалізації завдяки кольору. Аналіз фактичного матеріалу дозволяє стверджувати, що найчастіше серед усього спектру кольорів у поезії автора найуживанішими є п’ять: жовтий, синій, чорний, білий, зелений. У роботі розглянуто ідейно-естетичні смисли золотого і жовтого кольору, показана їхня роль у формуванні ідіостилю поета.
Жовта барва символізує тут спокій, духовність, родинний зв’язок. Золото (золотий) в аналізованій поезії Анатолія Перерви означає багатство, яке для кожної людини може бути різним. Для ліричного героя багатство полягає у життєвому досвіді, зрілості, духовних цінностях, гармонії, таланті, золотому віці життя. Названі кольори, окрім прямої вказівки на колір, допомагають відтворювати емоції, почуття, стан ліричного героя. На основі аналізованого матеріалу виявлено й описано роль та функції назв кольорів у поезії Анатолія Перерви. У результаті аналізу доведено, що колір для письменника – це перш за все елемент філософського бачення світу, складник його ідіостилю.
Ключові слова: жовтий колір, золотий колір, ідейно-естетичний зміст, ідіостиль, колористика.
В предлагаемой статье сделана попытка проанализировать колористику в поэзии харьковского поэта Анатолия Перервы. Цель работы заключалась в исследовании идейно-эстетических смыслов и их реализации благодаря цвету. Анализ фактического материала позволяет утверждать, что чаще всего среди всего спектра цветов в поэзии автора используются пять: желтый, синий, черный, белый, зеленый. В работе рассмотрены идейно-эстетические смыслы золотого и желтого цвета, показана их роль в формировании идиостиля поэта.
Желтый цвет символизирует здесь спокойствие, духовность, родство. Золото (золотой) в анализируемой поэзии Анатолия Перервы означает богатство, которое для каждого человека может быть разным. Для лирического героя богатство заключается в жизненном опыте, зрелости, духовных ценностях, гармонии, таланте, золотом возрасте жизни. Названные цвета, кроме прямого указания на цвет, помогают воспроизводить эмоции, чувства, состояние лирического героя. На основе анализируемого материала выявлены и описаны роль и функции названий цветов в поэзии Анатолия Перервы. В результате анализа доказано, что цвет для писателя – это прежде всего элемент философского видения мира, составляющая его идиостиль.
Ключевые слова: желтый цвет, золотой цвет, идейно-эстетическое содержание, идиостиль, колористика.
In the given article an attempt has been made to analyze coloring in poetry of the Kharkiv poet Anatoly Pererva. The aim of the work was to study the ideological and aesthetic meanings, and their implementation thanks to the color. The analysis of the actual material allows to claim that most often among all range of colors in the author’s poetry five colors dominated: yellow, blue, black, white, green. Ideological and aesthetic content of gold and yellow color are analyzed in the work in detail, their role is demonstrated in formation of author’s creative manners.
Yellow color here symbolizes tranquility, spirituality, relationship. Gold (golden) in the analyzed Anatoly Pererva’s poetry means wealth which for each person can be different. For the lyrical hero the wealth consists in life experience, a maturity, cultural wealth, harmony, talent, gold age of life. The called colors, except the direct instruction for the color, help to reproduce emotions, feelings and a state of the lyrical hero. On the basis of the analyzed material the role and functions of names of colors in Anatoly Pererva's poetry are revealed and described. As a result of the analysis it is possible to tell that color for the writer is first of all an element of philosophical vision of the world, component of his creative style.
Key words: coloring, distil poet, gold color, ideological and aesthetic content, yellow.
Повний текст:
PDFПосилання
Гете И.-В. К учению о цвете / И.-В. Гете // Психология цвета. – М.: Киев, 1996. – С. 281-349.
Дяченко В. Крiзь призму кольору / В. Дяченко // Жовтень. – 1982. – № 4. – С. 110-119.
Єлисеєва Л. «Живопис, котрий чують»… або колористика живописця поезії Анатолія Перерви / Л. Єлисеєва. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://h.ua/story/422983/.
Кравков С. Цветовое зрение / С. Кравков – М.: Академии наук СССР, 1951. – 175 с.
Кульчинська М. Поетика кольору в романах Василя Барки / М. Кульчинська // Актуальні проблеми сучасної філології. Літературознавство. Збірник наукових праць. – 1997. – Вип. VII. – С. 141-152.
Лосев А. Проблема символа и реалистическое искусство / А. Лосев. – М.: Искусство, 1986. – 367 с.
Перерва А. Невимовне: Лірика / А. Перерва. – Харків: Майдан, 2007. – 152 с.
Перерва А. Перевесло слова і сльози /А. Перерва. – Харків: Майдан, 2009. – 232 с.
Ушкалов Л. Моя шевченківська енциклопедія: із досвіду самопізнання / Л. Ушкалов. – Харків; Едмонтон; Торонто: Майдан; Видавництво Канадського Інституту Українських Студій, 2014. – 602 с.
Фрумкина Р. Цвет, Смысл, Сходство. Аспекты психолингвистического анализа / Р. Фрумкина. – М.: Наука, 1984. – 175 с.
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.