ПАРАДОКСИ РОМАННОГО СВІТУ: НА ПЕРЕТИНІ ІНТЕРПРЕТАЦІЙ
Анотація
У статті проаналізовано концепцію розвитку українського романного дискурсу другої половини XIX, запропоновану Т.С. Матвєєвою в книзі «Український роман другої половини XIX століття: модель світу, жанрові трансформації». Модель слушно розглядається дослідницею як тривимірне утворення (верх – серединний простір – низ), формування й функціонування якого зумовлене специфікою зв’язку її складових: людини, часу, простору. Центральний елемент моделі світу – людина – за переконливої аргументації авторки книги, здебільшого представлена дезорієнтованою в суспільних процесах, відтак внутрішньо нецілісною, переважно за допомогою бінарної опозиції відчуження (від себе, роду, батьківщини, нації, ідеалів, оточення, історії, віри тощо)/повернення (поодинокі приклади) як складової ширшої опозиції чужий/свій. На значному ілюстративному матеріалі також доведено, що час, простір – базові елементи моделі світу – трансформувалися з абсолютної категорії у внутрішній означник, ставши виявом психологічних зрушень «я». Аналіз літературного дискурсу дозволив також зробити логічний висновок і про характер міжжанрової взаємодії: власне роман синтезував масштабність, панорамність епопеї в охопленні явищ дійсності, показі людини й, навпаки, новелістичну сконцентрованість, психологічну загостреність мінімізацію авторської присутності. Новим аспектом є дослідження специфіки дотичних до роману жанрових утворень – «згорнутого» роману й перехідної форми між повістю й романом.
Запропонований ракурс аналізу романного дискурсу як цілісної моделі світу є перспективним з огляду на можливість скоригувати уявлення про українську специфіку динаміки жанру й вийти на новий рівень осягнення літературно-культурної взаємодії всіх складових літературного процесу в діахронії та синхронії їх розвитку.
Ключові слова: український романний дискурс другої половини XIX століття, жанр, модель світу, людина, час, простір.
В статье проанализирована концепция развития украинского романного дискурса второй половины XIX века, предложенная Т.С. Матвеевой в книге «Украинский роман второй половины XIX века: модель мира, жанровые трансформации». Модель мира справедливо рассматривается исследовательницей в трехмерном измерении (верх – серединное пространство – низ), а ее формирование и функционирование обусловливается спецификой связи ее составляющих: человека, времени, пространства. Центральный элемент модели мира – человек – как убедительно аргументирует автор книги, – в основном представлен дезориентированным в общественных процессах, поэтому и внутренне нецелостным. В основном он изображен с помощью бинарной оппозиции отчуждение (от себя, рода, родины, нации, идеалов, окружения, истории, веры и так далее)/возвращение (отдельные примеры) как части боле широкой оппозиции чужой/свой. На примере богатого иллюстративного материала доказано, что время, пространство – базовые элементы модели мира – трансформировались из абсолютных категорий во внутреннее означающее, стали отображением психологических сдвигов «я». Анализ литературного дискурса позволил также сделать вывод и о характере межжанрового взаимодействия: собственно роман синтезировал масштабность, панорамность эпопеи в изображении объективных реалий, человека и, наоборот, минимизацию авторского присутствия, концентрированность, психологическую остроту новеллы. Новый аспект – изучение специфики близких к роману жанровых конструкций – «свернутого» романа и переходной формы между повестью и романом.
Предложенный ракурс анализа романного дискурса как целостной модели мира является перспективным ввиду возможности откорректировать представления об украинской специфике динамики жанра и выйти на новый уровень осмысления литературно-культурного взаимодействия всех составляющих литературного произведения в диахронии и синхронии их развития.
Ключевые слова: украинский романный дискурс второй половины XIX века, жанр, модель мира, человек, время, пространство.
The paper is devoted to the studying of the conception of the development of the Ukrainian novel discourse of the second half of the XIX century. The object of the studying is T. Matvieiev’s book «The Ukrainian novel of the second half of the XIX century: the Model of the world and the transformation of genre».
The model was considered as three-dimensional formation (the top – the middle space – the bottom), the organization and functioning of which is conditioned by the specific character of sound in diachrony and synchrony of its components: person, time, space. The central element of the model is a person – in the interpretation of the book’s author – mostly represented as disoriented in the social processes, therefore not integral internally. As a matter of fact, there is a tendency of representation of a person in the world through binary opposition of estrangement (from oneself, family, fatherland, nation, ideas, surrounding, history, faith, etc.)/returning (singular examples) as a constituent of wide opposition outsider/insider. Substantial illustrative material shows that time, space – the base elements of the world model – have transformed from the absolute category into the internal designate becoming a representation of psychological shifts of “me”.
The analysis of the literature discourse allows making the conclusion about the characteristics of cross-genre interaction. The novel itself synthesizes on the one hand emotional dimensions, panoramic view in coverage of facts, description of a person, and, on the other hand, novel’s concentration, psychological acuteness, minimization of author’s presence. New aspect is the studying of the specificity of genre formation dealing with the novel; those are “reduced” novel and a transitive form between the novella and the novel.
We are sure that the given perspective of the analyses of novel discourse as an integral world model is perspective from the point of view of possibility to update the view of Ukrainian specificity of genre’s development and coming to a new level of description of literary-cultural interaction of all the constituents of the genre in diachrony and synchrony of its development.
Key words: Ukrainian novel discourse of the second half of the XIX century, genre, world model, person, time, space.
Повний текст:
PDFПосилання
Матвєєва Т.С. Український роман другої половини XIX століття: модель світу, жанрові трансформації: Монографія / Тетяна Матвєєва. – Харків: Вид-во ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2016. – 420 с.
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.