МІФ У КОНТЕКСТІ ЗАХІДНОЄВРОПЕЙСЬКОГО РОМАНТИЗМУ ТА В ТВОРЧОСТІ ЖЕРАРА ДЕ НЕРВАЛЯ ЗОКРЕМА
Анотація
У статті розглядається питання інтерпретації феномену міфу літературою Західної Європи першої половини XIX ст. Автори розвідки, не претендуючи на повноту розгляду теми, виводять тезу про те, що романтизм, із одного боку, повернув міфологічний масив людської культури в коло інтересу та інтерпретації, проте з іншого – майже в усіх авторів-романтиків міфи постають у секуляризованій трактовці. Відображенням цього феномену є творчість французького письменника Жерара де Нерваля: як і більшість його сучасників, він був вихованцем раціоналістичної епохи Просвітництва, тож і сприймав міфологічну тематику під культурно-мистецьким кутом зору, цілком відкидаючи сакральний. Також у статті обґрунтовується думка, що саме Нерваль став найпершим у західній літературі автором, хто звернувся до єгипетських міфів. Окремим параграфом автори статті розглядають питання інтерпретації за романтизму поняття алегорії, доводячи, що саме в першій половині ХІХ ст. світова культура наново звернулася до цього виду художнього порівняння, що виник за Середньовіччя.
Ключові слова: романтизм, міф, оніризм, філософія, десакралізація, секуляризація, видіння.
В статье рассматривается вопрос интерпретации феномена мифа литературой Западной Европы первой половины XIX ст. Авторы материала, не претендуя на полноту рассмотрения темы, выводят тезис о том, что романтизм, с одной стороны, вернул мифологический массив человеческой культуры в круг интереса и интерпретации, но с другой – почти во всех авторов-романтиков мифы возникают в секуляризированной трактовке. Отражением этого феномена является творчество французского писателя Жерара де Нерваля: как и большинство его современников, он был воспитанником рационалистической эпохи Просвещения, соответственно и воспринимал мифологическую тематику под культурно-художественным углом зрения, целиком отвергая сакральный. Также в статье обосновывается мнение, что именно Нерваль стал первым в западной литературе автором, который обратился к египетским мифам. Отдельным пунктом авторы статьи рассматривают вопрос интерпретации романтизмом понятия аллегории, доказывая, что именно в первой половине XIX в. мировая культура заново обратилась к этому виду художественного сравнения, который возник во времена Средневековья.
Ключевые слова: романтизм, миф, ониризм, философия, сакрализация, секуляризация, видение.
The authors of the research prove that on the one hand romanticism brought back mythological archive of human culture into the circle of interest and interpretation, but on the other hand almost of romantic authors are presented in secularized explanation. The reflection of this phenomenon is the literary works of the French writer Gerard de Nerval: as the majority of his contemporary authors, he was a representative of the rationalistic epoch of Enlightenment, therefore he accepted mythological theme from the artistic point rejecting the sacral one. Also the article proves that Nerval was the first author in the West literature, who dealt with the theme of Egyptian myths. In a separate section the authors consider the interpretation of allegory by the romantic notion, arguing that in the first half of the nineteenth century world culture again appealed to a kind of artistic comparison that was characteristic of the Middle Ages.
Key words: romanticism, myth, onyrysm, philosophy, sacralization, secularization, vision.
Повний текст:
PDFПосилання
Голосовкер Я.Э. Логика мифа / Я. Э. Голосовкер. – М. : Наука, 1958. – С. 3-17.
Ігнатенко М.А. Генезис сучасного художнього мислення : [монографія] / М.А. Ігнатенко. – К. : Наукова думка, 1986. – 288 с.
Ладыгин М.Б., Луков В.А. Романтизм в западноевропейской литературе / М.Б. Ладыгин, В.А. Луков. – М. : МГПИ им. В.И. Ленина, 1979. – 114 с.
Мифы народов мира. Энциклопедия : в 2-х т. / [гл. ред. С.А. Токарев]. – М. : Сов. Энциклопедия, 1991. – Т.1. А-К. – 671 с. с илл.
Фромм Эрих. Душа человека / Эрих Фромм / [общ. ред., сост. и предисл. П.С. Гуревича]. – М. : Республика, 1992. – 430 с. – (Мыслители ХХ века).
Шеллинг Ф.В.Й. Сочинения в 2 т. / Ф.В.Й. Шеллинг ; [пер. с нем. и сост. А.В. Гулыга]. – М. : Мысль, 1989. – Т.2. – 636 с. – (Филос. наследие).
Элиаде Мирча. Аспекты мифа / Мирча Элиаде; [пер. с фр. и предисл. Е. Строгановой]. – М. : Инвест-ППП, 1995. – 239 с.
Элиаде Мирча. Мифы, сновидения, мистерии / Мирча Элиаде ; [пер. с фр. А.П. Хомика]. – М. : Рефл-бук, Ваклер, 1996. – 288 с.
Юнг К.Г. Душа и миф. Шесть архетипов / К.Г. Юнг ; [ пер. с англ. А. Юдина]. – К. : Гос. библ. Украины для юношества, 1996. – 384 с.
Nerval Gérard de. Oeuvres / Gérard de Nerval / [sommaire biographique, étude, notes par H. Lemaitre; illusrée de 23 reproductions]. – P. : Garnier Frères, 1966. – 988 p.
http://psylib.org.ua/books/freze01/index.htm.
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.