CINEMATOGRAPHIC THINKING OF PATRICK MODIANO. (ABOUT THE 2014 NOBEL PRIZE LAUREATE)

Ярослав Юрійович Голобородько, Світлана Костянтинівна Криворучко

Анотація


Мета статті проаналізувати аспект “репрезентованість творчості Патріка Модіано в кінематографі”, зокрема у повнометражних ігрових (художніх) фільмах “Lacombe Lucien”, “Le Parfum d’Yvonne”, “Bon voyage”. Основним предметом нашого дослідження є еволюція творчості П. Модіано, окреме місце в якій посідає історичний пласт, та виокремлення специфіки характеру рокової жінки у фільмі “Le Parfum d’Yvonne”, підґрунтям якого був роман «Вілла “Смуток”». Завданням є сформувати умовну періодизацію спадщини, щоб усвідомити структуру / архітектуру авторського доробку, яка сприяє формуванню історичної пам’яті реципієнта (читача). Науковою проблемою сучасного літературознавства є констатація факту зниження читацької уваги до літературних шедеврів і минулого, і сучасного. Методологічною основою нашого дослідження є культурологічний метод, психологічний підхід, засади феміністичної та психоаналітичної критики. Для теоретичної основи ми обрали ідеї концепції мистецтва кіно Жіля Дельоза: «рух», «рухливість», «зсув», «емоція», «спогад», «марення», які осмислені через художні образифільмів. Окремо ми осмислили «рух» жіночих образів, що стають мотиваторами для реакцій чоловічих образів. Ми залучили засади феміністичної критики: поєднання феміністського та юнгіанського підходів у концептах «фемінний», «феміністичний», «жіночий», щоб виокремити архетипи уразливих, незайманих та алхімічної богинь та дослідити жіночий образ Івонни у чоловічій літературі Патріка Модіано. Ми виокремили спробу м’яко нав’язати „владні” стосунки. Науковою новизною є формування зворотнього інтермедіального кроку: шлях через кіно до літератури. Кіноверсія літературного твору стає певним порятунком. Кінематографічна версія твору стає шансом: закликає глядача «доторкнутись» до першоджерела – художнього роману. І так кожному глядачеві дається можливість «тренувати уяву»: здійснити перехід від глядача до читача. Результатами є осмислення творчості Патріка Модіано, яка щільно пов’язана зі сферою кіно. Це зумовлено особливостями його художнього мислення. Його романи містять у собі кінематографічний потенціал, який відчувають режисери-постановники. Цей потенціал виявляє себе у психологізованих сюжетах, зіткненні минулого й сучасного часопростору, рельєфних картинах індивідуального життя і драматичному внутрішньому русі його персонажів. Сценарна творчість Патріка Модіано не дублює його романний спосіб мислення, навпаки, вона пропонує інші ракурси зображення буття – в охопленні недавньо-історичної динаміки Франції, динаміки, що помітно впливає на соціумну поведінку його персонажів. Патріка Модіано є усі підстави зараховувати до числа і розряду кінематогенічних письменників сучасності

Ключові слова


Патрік Модіано, кінематогеничність, мислення, соціум, архетипи, художні образи, конфлікти, зворотня інтермедіальність, історична пам’ять

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Доценко, Н. (2015). Проза Патріка Модіано (принципи інтермедіальності). (Автореф. дис. канд. філол. наук). Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ.

Зарубіжна література межі ХІХ-ХХ та ХХ століття: підручник. (2023). / Авторський склад: Криворучко С.К., Бондарук Л.В., Висоцька Н.О., Гармаш Л.В., Ісаєва Н.С., Кеба О.В., Назарець В.М., Радчук О.В., Черкашина Т.Ю., Шостак О.Г., Воробей О.С., Гольтер І.М., Івлєва Ю.О., Козлова А.Г., Кушнір І.Б., Лєпьохін Є.О., Пічугіна Т.Є., Польщак А.Л., Фінчук Г.В., Шапарєва Н.О.; за заг. ред. С.К. Криворучко. Тернопіль: Навчальна книга-Богдан, 2023. 1357 с. ISBN 978-966-10-6942-7

https://play.google.com/store/books/details?id=FdOgEAAAQBAJ&rdid=book-FdOgEAAAQBAJ&rdot=1&source=gbs_atb&pcampaignid=books_booksearch_atb&pli=1

Калашнікова, О., Шубкіна, К. (2016). Тема пам’яті у творчості Патріка Модіано та її втілення у жанровому репертуарі письменника. Молодий вчений. № 5 (32). 494-499. ДНУ імені Олеся Гончара.

Криворучко, С. (2012). Літературна творчість Сімони де Бовуар: еволюція художніх образів. Київ : Видавничий дім Дмитра Бураго. 428.

https://www.yakaboo.ua/ua/literaturna-tvorchist-simoni-de-bovuar.html

Криворучко, С. (2016). Література країн західної Європи межі ХХ–ХХІ століття : підручник. Київ : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2016. 248 с. ISBN https://www.yakaboo.ua/ua/author/view/Svetlana_Krivoruchko?book_publication=Jelektronnaja

Модіано, Патрік. (2005). Вулиця темних крамниць: Роман. Київ: Пульсари.

Модіано, Патрік. (2005). Зниклий квартал: Роман. Київ: Пульсари.

Модіано, Патрік. (1989). Неділі в серпні. Всесвіт. 1989, № 2.

Модіано, Патрік. (2017). Нічна трава: Роман. Харків: Фоліо.

Модіано, Патрік. (2015) У кафе втраченої молодості: Роман. Харків: Фоліо.

Модіано, Патрік. (2017). Цирк іде: Роман. Харків: Фоліо.

Модіано, Патрік. (2017). Щоб не загубитися у місті: Роман. Київ: Видавництво Жупанського

Штейнбук, Ф. (2008). Текстові стратегії сучасної літератури в контексті антропології тілесно-міметичної категорії голосу. Сіверянський літопис. № 1 (79). 103–112.

Штейнбук, Ф. (2014). Конвергенція топосу відсутності у творах сучасної світової літератури. Слово і час. № 4. 68–75.

Шубкіна, К. (2017). Сюжет головного героя» в творі Патріка Модіано «Вулиця темних бутиків». Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації. Дніпро. 637-643.

Arey, L., Khomenko, H. (2021). For Elizabeth Rudinesco’s Triumph. Third wheel. Astraea, 2(1), 115-126. DOI: https://doi.org/10.34142/astraea.2021.2.1.07

Arey, L., & Zambrzycka, M. (2024). Lelya Arey. A war that does not unite. 1.1.9. Playing with Work. Astraea, 5(1), 117-135. DOI: https://doi.org/10.34142/astraea.2024.5.2.06

de Beauvoir, S. (1989). The Second Sex. New York : Alfred A. Knopf.

Bolen, J.-Sh. (2014). Goddessesin Everywoman of Light. New York : Harper Paperbacks.

Deleuze, Gilles. (1983). Cinéma I: l'Image-Mouvement. Paris : Minuit.

Deleuze Gilles. (1985). Cinéma II: l'Image-temps. Paris : Minuit.

Goloborodko, I., Lepetiukha, A. (2020). Virages des visions de Patrick Modiano. Neophilologus An International Journal of Modern and Medieval Language and Literature. Volume 104. Number 2. рр. 165-176. DOI 10.1007/s11061-019-09630-9 Кryvoruchko, Svitlana. (2024). Ukrainian Identity of Vasyl Stus: the Concept of “Freedom” in the Movie “Prohibited”. Balkanistic Forum. 2024 (1). Issue No. 33/1. Р. 221-239. DOI: https://doi.org/10.37708/bf.swu.v33i1.17

Кryvoruchko, Svitlana. (2024). The Value of the “Books” (Robert M. Sonntag’s novel "Scanners"). Bibliotekar Zpodlaski. Vol. 65 No. 4. Р. 383-398. DOI: https://doi.org/10.36770/bp.984

https://bibliotekarzpodlaski.pl/index.php/bp/article/view/984

Kryvoruchko, S. Fomenko, T. (2019). The image of Laurence in the novel Simone de Beauvoir “Magic Pictures”. Journal of Social Sciences Research, 2(5), 400-407. Retrieved from https://doi.org/10.32861/jssr.52.400.407

Kryvoruchko, S., Kostikova, I., Gulich, O., & Rudnieva, I. (2022). Time Trends in Simone de Beauvoir’s memoirs “Force of Circumstance”. Amazonia Investiga, 11(52), 115-122. Retrieved from https://doi.org/10.34069/AI/2022.52.04.12

https://amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/article/view/1973/2612

Kryvoruchko, S., Kostikova, I., Gulich, O., Harmash, L., & Rudnieva, I. (2021). Genre transformation in Simone de Beauvoir’s work “Force of Circumstance”. Amazonia Investiga, 10(38), 245-251. Retrieved from https://amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/article/view/1564

Leconte, P. (1994). Le Parfum d'Yvonne. https://hdrezka.ag/films/drama/62994-aromat-ivonny-1994.html

Moi, T. (1989). Feminist Theory and Simone de Beauvoir. Oxford and Cambridge: Blackwell.

Moi, T. (2002). Sexual/Textual Politics: Feminist Literary Theory. London: Routledge

Paramonov, B. (2024). Memory and Social Amnesia: Reflections of French National Identity in the Autobiographical Novels of Frédéric Beigbeder. Astraea, 5(2), 69-96. DOI: https://doi.org/10.34142/astraea.2024.5.2.04

References

Dotsenko, N. (2015). Proza Patrika Modiano (pryntsypy intermedialnosti). [Patrick Modiano's prose (principles of intermediality)]. Rukopys. Dysertatsiia na zdobuttia naukovoho stupenia kandydata filolohichnykh nauk za spetsialnistiu 10.01.04 – literatura zarubizhnykh krain. Kyivskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka MON Ukrainy. Kyiv. 20 s.

Zarubizhna literatura mezhi 19-20 ta 20 stolittia [Foreign literature of the border 19th-20th and 20th centuries]. (2023). / za zah. red. S.K. Kryvoruchko. Ternopil: Navchalna knyha-Bohdan. 1357 p. ISBN 978-966-10-6942-7 https://play.google.com/store/books/details?id=FdOgEAAAQBAJ&rdid=book-FdOgEAAAQBAJ&rdot=1&source=gbs_atb&pcampaignid=books_booksearch_atb&pli=1

Kalashnikova, O., Shubkina, K. (2016). Tema pam’iati u tvorchosti Patrika Modiano ta yii vtilennia u zhanrovomu repertuari pysmennyka. [The theme of memory in the work by Patrick Modiano and its embodiment in the writer's genre repertoire.]. Molodyi vchenyi. № 5 (32). S. 494-499.

Kryvoruchko, S. (2012). Literaturna tvorchist` Simony de Bovuar: evolucia hudozhnih obraziv [The literary work of Simone de Beauvoir: the evolution of artistic images]. Kyiv: Vydavnychii dim Dmytra Burago. 425 p. (in Ukrainian).

https://www.yakaboo.ua/ua/literaturna-tvorchist-simoni-de-bovuar-evoljucija-hudozhnih-obraziv.html

Kryvoruchko, C.K. (2016). Literatura krain zakhidnoi Yevropy mezhi 20–21 stolittia [The literature of Western Europe countries at the turn 20th–21st centuries]. Kyiv : Vydavnychyi dim Dmytra Buraho. 248 p.

https://www.yakaboo.ua/ua/author/view/Svetlana_Krivoruchko?book_publication=Jelektronnaja

Modiano, Patrik. (2005). Vulytsia temnykh kramnyts: Roman. [The Street of Dark Boutiques / Rue des boutiques obscures]. Kyiv: Pulsary.

Modiano, Patrik. (2005). Znyklyi kvartal: Roman. [Disappeared quarter / Quartier perdu]. Kyiv: Pulsary.

Modiano, Patrik. (1989). Nedili v serpni. [Sundays in August / Dimanches d'août]. Vsesvit. 1989, № 2. S.

Modiano, Patrik. (2017). Nichna trava: Roman. [The Herb of Nights / L'Herbe de la nuit]. Kharkiv: Folio.

Modiano, Patrik. (2015). U kafe vtrachenoi molodosti: Roman. [In the Cafe of Lost Youth / Au Café de la Jeunesse Perdue]. Kharkiv: Folio.

Modiano, Patrik. (2017). Tsyrk ide: Roman. [The circus is coming / Un Cirque passe]. Kharkiv: Folio.

Modiano, Patrik. (2017). Shchob ne zahubytysia u misti: Roman. [To avoid getting lost in the city / Pour que tu ne te perdido pas dans le quartier]. Kyiv: Vydavnytstvo Zhupanskoho.

Shteinbuk, F. (2008). Tekstovi stratehii suchasnoi literatury v konteksti antropolohii tilesno-mimetychnoi katehorii holosu. [Textual strategies of contemporary literature in the context of the anthropology of the bodily-mimetic category of voice]. Siverianskyi litopys. № 1 (79). 103–112.

Shteinbuk, F. (2014). Konverhentsiia toposu vidsutnosti u tvorakh suchasnoi svitovoi literatury. [Convergence of the topos absence in works of contemporary world literature]. Slovo i chas. № 4. 68–75.

Shubkina, K. (2017). Siuzhet holovnoho heroia» v tvori Patrika Modiano «Vulytsia temnykh butykiv». [The plot of the main character" in Patrick Modiano's work “The Street of Dark Boutiques”]. Tendentsii ta perspektyvy rozvytku nauky i osvity v umovakh hlobalizatsii. Dnipro. S. 637-643.

Arey, L., Khomenko, H. (2021). For Elizabeth Rudinesco’s Triumph. Third wheel. Astraea, 2(1), 115-126. DOI: https://doi.org/10.34142/astraea.2021.2.1.07

Arey, L., & Zambrzycka, M. (2024). Lelya Arey. A war that does not unite. 1.1.9. Playing with Work. Astraea, 5(1), 117-135. DOI: https://doi.org/10.34142/astraea.2024.5.2.06

de Beauvoir, S. (1989). The Second Sex. New York : Alfred A. Knopf.

Bolen, J.-Sh. (2014). Goddessesin Everywoman of Light. New York : Harper Paperbacks.

Deleuze, Gilles. (1983). Cinéma I: l'Image-Mouvement. Paris : Minuit.

Deleuze Gilles. (1985). Cinéma II: l'Image-temps. Paris : Minuit.

Goloborodko, I., Lepetiukha, A. (2020). Virages des visions de Patrick Modiano. Neophilologus An International Journal of Modern and Medieval Language and Literature. Volume 104. Number 2. рр. 165-176. DOI 10.1007/s11061-019-09630-9




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1076.2025.2.106.09

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.