The way-labyrinth as a kind of archetype of the way in English literature

Н. Ю. Бондарь

Abstract


The article deals with the artistic originality of the way-labyrinth as a kind
of archetype of the way in English literature in various literary modalities. The purpose of the article is to consider the artistic originality of the way-labyrinth as a kind of archetype of the way and to retrace its evolution in realistic and postmodern trends in English literature. It was revealed that in the English novels of education generally the labyrinth is represented as the successful overcoming the diffi culties of life, although as late as the nineteenth century for adventurer characters (Rebecca Sharp) it can distinguish an unproductive subtype of the way-labyrinth as unsuccessfully overcoming diffi culties of life and a conscious choice of the vain movement through life, and in the postmodern novel, such way already contains the idea of the tragic whirling (the labyrinth of the fate, labyrinths of world history). And in the post-modern works the absurdity of life, despair, foreboding of general crisis of society, culture, civilization are lined up on either side of “way”, and the way leads to nowhere.

Key words: way-labyrinth, archetype, image, metaphorical level, motif.


References


Аникин Г.В. Генри Филдинг. История английской литературы. Москва: Высшая школа, 1975. С. 142–153.

Барнс Дж. История мира в 10 ½ главах. Москва: АСТ МОСКВА, ранзиткнига, 2006. 380 с.

Голан А. Миф и символ. Москва: РУССЛИТ, 1994. 374 с.

Грицанов А.А. Лабиринт. Постмодернизм. Энциклопедия. Минск: интерпрессервис, Книжный Дом, 2001. С. 403–404.

Керлот Х.Э. Лабиринт. Словарь символов. Москва: REFL-book, 1994. С.282–284.

Литвиненко Т.М. Лабіринт – символ естетики постмодернізму. Всесвітня література.2004. № 3. С. 32–35.

Ліхоманова Н.О. Постмодерністська рецепція міфу (на матеріалі європейського романного досвіду ХХ ст.): автореф. дис. … спец. 10.01.06 «Теорія літератури». Київ, 2001. 20 с.

Теккерей У. Ярмарка тщеславия: Роман без героя. Москва: Худож. лит, 1983. 734 с.

Топоров В.Н. Пространство и текст. Текст: семантика и структура. Москва: Наука, 1983. С. 227–285.

Тупахіна О.В. Поетика постмодерністської притчи у творчості Джуліана Барнса: автореф. дис. . . . спец. 10.01.04 «Література зарубіжних країн». Київ, 2007. 20 с.

Эко У. Заметки на полях «Имени розы». Иностранная литература.1988.№10.С.88–104.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.843857

Refbacks

  • There are currently no refbacks.