ПЕРЕДАЧА ЗВУКОВИХ ЕФЕКТІВ ЯК СПОСІБ АКТИВІЗАЦІЇ УВАГИ РЕЦИПІЄНТА (ЗА ТВОРАМИ ІВАНА СЕНЧЕНКА)

Н. В. Ротова

Анотація


Стаття присвячена дослідженню своєрідності використання письменником звукових ефектів як дієвого способу активізації уваги реципієнта. Доведено, що автор приділяє значну увагу образам звучання і наповненню звукового простору авторської світомоделі. Звук як форма художнього образу ґрунтується на вербальному описі різних характеристик звуку, починаючи від його безпосередніх акустичних ознак і закінчуючи передачею через сприйняття героя, рефлексивним віддзеркаленням. Звуковий образ дозволяє обійтися в передачі емоцій героя «без слів», а саме – передати переживання через вербальний опис звуку. Застосування звукообразів дає можливість автору літературного твору наблизитися до музики, не змінюючи при цьому своєї суті, використовуючи свою природну, чисто словесну форму, тобто на змістовному, а не формальному рівні. Зазначено, що автор досить часто користується звуковими ефектами в одних творах «Савка», «Червоноградський цикл», «Любов і Хрещатик», натомість повністю відмовляється від них в інших (оповідання Солом’янського й Донецького циклів), підкреслюючи в такий спосіб убогість життя «ощасливлених» радянською владою шахтарів та робітників.

Ключові слова: авторська світомодель, звуковий ефект, реципієнт, звуковий образ, баналізація, емоційний вплив.


Повний текст:

PDF

Посилання


Брюховецький В.С. Іван Сенченко: Літ.-крит. Нарис / В.С. Брюховець-

кий. – К.: Рад. письменник, 1981. – 159 с.

Гнатюк М.М. Над текстами Івана Сенченка / М.М. Гнатюк. – К.: На-

укова думка, 1989. – 109 с.

Леві-Стросс К. Міт та значення // Слово. Знак. Дискурс. Антологія

світової літературно-критичної думки ХХ ст. / За редакцією Марії Зубрицької, 2-е видання, доповнене. – Львів: Літопис, 2002. – С. 448-465.

Лотман Ю.М. Внутри мыслящих миров / Ю.М. Лотман. Семиосфера. –

Петербург: «Искусство–СПБ», 2000. – С. 150-389.

Пономаренко Л.М. Художня еволюція Івана Сенченка: дис. на соис-

кание ученой степени канд. филол. наук: 10.01.01 «Украинская литература» / Л.М. Пономаренко. – К., 2001. – 19 с.

Сенченко І.Ю. Любов і Хрещатик / І.Ю. Сенченко // Дніпро.– 1988. –

№ 1. – С. 8-49.

Сенченко І.Ю. Любов і Хрещатик / І.Ю. Сенченко // Дніпро.– 1988. –

№ 2. – С. 6-62.

Сенченко І.Ю. Оповідання. Повісті. Спогади / І. Сенченко / Упоряд. і

приміт. М.М. Гнатюк. Вступ. ст. і ред. тому В.С. Брюховецький. – К.: Наук. думка. 1990. – 664 с.

Флоренский П.А. Храмовое действо как синтез искусств / Священ-

ник Павел Флоренский. Избранные труды по искусству / П. Флоренский. – М.: Изд-во «Изобразительное искуство», 1996. – С. 199-217.

Элиаде М. Аспекты мифа / М. Элиаде. – М.: Академический

проект, 2001. – 222с.

Юнг К.-Г. Архетип и символ / К.-Г. Юнг: [cост. и вступ. ст. А.М. Рут-

кевича]. – М.: Ренессанс, 1991. – 304 с.


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.

Коментарі цієї статті

Дивитися всі коментарі