ЖІНОЧІ ГОЛОСИ В УКРАЇНСЬКО-АМЕРИКАНСЬКІЙ ПРОЗІ: ПАМ’ЯТЬ, ТРАВМА І ЗАБУТТЯ
Анотація
Стаття присвячена проблемі пам’яті та створення мнемонічного ланд-шафту в українсько-американській етнічній літературі. На прикладі опо-відання «Зобов’язання» Ірен Забитко зі збірки «Коли Люба йде з дому» (2003) й роману Аскольда Мельчука «Будинок вдів» (2008) проаналізовано способи художнього відтворення пам’яті та її зв’язок з травматичним досвідом насильства, втрати й еміґрації. Ключовою у згаданих творах стає жіноча перспектива переживання минулого. Художня модель пам’яті тво-риться за допомогою мотивів вразливості жіночого тіла (оповідання І. Забитко) і материнства та помсти (роман А. Мельничука). Теоретичну основу аналізу художніх творів складають концепції постпам’яті М. Гірш, забування П. Коннертона та культурної пам’яті А. Ерл. У статті наголошується на важливості матеріального й лінгвістичного маркування досвіду, а також мовних обмеженнях передавання травматичних переживань. Можливість способи передавання пам’яті є головною проблемою у згаданих творах. Насильство й породжена ним травма унеможливлюють нарацію пам’яті, як у випадку з головною героїнею оповідання І. Забитко. Забування як форма пам’яті стає захисним емоційним бар’єром, що дозволяє вижити. З іншого боку, в романі А. Мельничука індивідуальна пам’ять персонажів показана не лише як елемент колективної пам’яті мікросоціуму (етнічної громади), а й як складова культурної пам’яті народу. Нарації пам’яті трьох головних героїнь роману віддзеркалюють різне ставлення до досвіду минулого, яке, проте, має одну спільну рису – історичну зумовленість. Саме така мнемонічна модель є характерною для українсько-американської етнічної літератури загалом. Пам’ять героїнь переплітається з колективним історичним досвідом ХХ століття та інтеґрується в простір еміґраційної пам’яті, створюючи складну культурно-історичну амальгаму.
Ключові слова: Аскольд Мельничук, Ірен Забитко, пам’ять, травматична пам’ять, забування, пунктум, українсько-американська література.
Повний текст:
PDF (English)Посилання
Assmann, Aleida. “Re-framing Memory. Between Individual and Collective Forms of Constructing the Past.” Performing the Past. Memory, History and Identity in Modern Europe. Ed. Karin Tilmans, Frank van Vree and Jay Winters. Amsterdam UP, 2010. 35—50.
Bond, Lucy, Stef Craps, and Pieter Vermeulen, eds. Memory Unbound. Tracing the Dynamics of Memory Studies. New York, Oxford: Berghahn Books, 2018.
Connerton, Paul. “Seven Types of Forgetting.” Memory Studies, vol. 1(1), 2008, pp. 59—71. Sage Publications, doi: 10.1177/1750698007083889. Accessed 13 February 2019.
Erll, Astrid. Memory in Culture. Trans. Sara B. Young. Palgrave Macmillan, 2011.
Hirsch, Marianne. The Generation of Postmemory. Writing and Visual Culture After the Holocaust. New York: Columbia University Press, 2012.
Hoskins, Andrew. “Memory Ecologies.” Memory Studies, 9(3), 2016, pp. 348—357. Sage Publications, doi: 10.1177/1750698016645274. Ac-cessed 12 April 2019.
Melnyczuk, Askold. The House of Widows. Saint Paul, Minnesota: Grey-wolf Press, 2008.
Passerini, Luisa. “Memories Between Silence and Oblivion.” Memory, History, Nation. Contested Pasts. Ed. Katharine Hodgkin and Susannah Radstone. Transaction Publishers, 2006. 238—252.
Zabytko, Irene. When Luba Leaves Home. Algenquin Books of Chapel Hill, 2003.
DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1076.2019.1-2.91-92.09
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.