КОГНІТИВНА НАРАТОЛОГІЯ: МЕТОДИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ДОСЛІДЖЕННЯ

Олена Сергіївна Кузнецова

Анотація


Стаття присвячена проблемі сучасних когнітивних досліджень в області наратології. У статті було розглянуто ключові аспекти, які визначають специфіку літературознавчих досліджень когнітивного спрямування. Метою статті є визначення та характеристика провідних тенденцій у когнітивних дослідженнях. Були схарактеризовані актуальні на сьогоднішній день наратологічні дослідження постструктуралістського періоду. Виявлено тісні зв’язки когнітивної наратології з іншими галузями науки, які простежуються на рівні методів, об’єкту і мети досліджень. Зроблено висновок про подальше зміцнення зв’язків такого роду шляхом методологічного взаємообміну та співпраці. Проаналізовано аргументи противників когнітивного підходу, а також визначено недоліки методології когнітивістики. Розглянуто наукові праці літературознавців-попередників, які склали основу для подальшого виникнення і розвитку когнітивної наратології. Розглянуто погляди на когнітивні дослідження в області літературознавства таких вчених, як А. Пальмер, Д. Херман, В. Шмід, М.-Л. Райан та ін. Простежено вклад сучасних українських дослідників до когнітивної науки. Окрему увагу приділено дослідженню змісту центрального поняття когнітивістики «mind» та його багатозначному перекладу східнослов’янськими мовами. Проаналізовано погляди когнітивістів на проблему ступеню відкритості свідомості художнього персонажу для читачів та дослідників. Визначено способи відтворення свідомостей героїв художнього твору. У результаті дослідження було виявлено швидкий темп розвитку когнітивної наратології та зростаючу увагу дослідників до широких можливостей її методології. Означено перспективи майбутнього дослідження в галузі когнітивної наратології, яке полягає у вивченні способів прояву дитячої та дорослої свідомості у художньому наративі дитячих творів східнослов’янських авторів.

Ключові слова: наратологія, когнітивна наратологія, посткласична наратологія, Алан Пальмер, оповідь, свідомість, внутрішній світ.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Dehtiarova, Ye.O. Sposoby vidtvorennia vnutrishnoho movlennia personazhiv u frantsuzkii minimalistychnii prozi kintsia ХХ – pochatku ХХІ stolit u naratyvnomy aspekti. Science and Education a New Dimension. Philology. 2016. IV (18). Issue: 80. С. 20—24. URL: https://seanewdim.com/uploads/ 3/4/5/1/34511564/y.o._dehtiarova_reproduction_ways_of_inner_speech_of_the_characters_in_the_french__minimalist_prose_of_the_late_xx_-_early_xxi_century_in_narrative_aspect.pdf

Nesterov, I.V. Dialog i monolog. L.V. Chierniets, V.E. Haliziev, A.Ya. Esalniek i dr. Vviedieniie v litieraturoviedieniie: Uchiebnoie posobiie. Moskva: Vysshaia shkola, S. 367—379.

Savchuk, R.I. Istoriia stanovlennia naratolohii: vid antychnoi poetyky do novukh naratyvnykh praktyk studiiuvannia khudozhnoho tekstu. Naukovyi visnyk kafedry YuNESKO KNLU. Seriia Filolohiia. Pedahohika. Psykholohiia. 2015. Vypusk 31. S. 111—119.

Savchuk, R.I. Naratyvna identychnisy pysmennyka v konteksti modernistskoho tekstotvorennia: fenomen avtorskoi svidomodti. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia «Filolohichna». 2015. Vypusk 53. S. 206—209.

Khaliziev, V.E. Teoriia literatury. Moskva: Izdatielstvo «Vysshaia shkola», 2004. 405 s.

Shmid, V. Pierspiektivy i granitsy kognitivnoi narratologii: (Po povodu rabot Alana Palmiera o «fictional mind» i «social mind»). Narratorium. 2014. № 1 (7). URL: http://narratorium.rggu.ru/article.html?id=2633109

Forster, E. M. Aspects of the Novel. NY: Harcourt, Brace & Company, 1927. 224 p. URL: https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.509170

Herman D. Cognitive Narratology. The Living Handbook of Narratology. Ed. P. Hühn, J. Ch. Meister, J. Pier, W. Schmid. 2013. URL: http://www.lhn.uni-hamburg.de/node/38.html

Palmer, A. The Construction of Fictional Minds. Narrative. 2002. Vol. 10. № 1. Pp. 28—46.

Ryan, M.-L. Embedded Narratives and Tellability. Style. 1986. Vol. 20. No. 3. Pp. 319—340.

Veldhuizen, V. N Rewriting the Truth as a Form of Silencing in Children’s Literature. International Research Society for Children's Literature. 2019. URL: https://www.academia.edu/39989779/Rewriting_the_Truth_as_a_Form_of_Silencing_in_Children_s_Literature




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1076.2019.3.93.09

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.