ІНТЕРМЕДІАЛЬНІСТЬ РАННЬОЇ ПРОЗИ МИКОЛИ ХВИЛЬОВОГО: «СИНІЙ ЛИСТОПАД»
Анотація
Новела «Синій листопад» видатного українського прозаїка Миколи Хвильового розгянута з точки зору поетики інтермедіальності. Були виокремлені музичні прийоми, актуалізовані на різних рівнях літературного твору. Крім інтермедіального була застосована також методика компаративного аналізу художнього тексту: твір Хвильового аналізувався в зіставленні з літературними симфоніями його попередника – російського письменника Андрія Бєлого.
Визначено, що в новелі Хвильового наявний широкий спектр музичних прийомів, серед яких варіативний повтор, розгалужена система лейтмотивів і конктрапункт, завдяки якому у читача виникає відчуття симультанності. Варіативний повтор виконує функцію гармонізації та впорядкування уявного безладу фрагментарно викладених у новелі подій, визначаючи емоційну атмосферу твору та надаючи новелі цілісності і повноти.
Здійснений аналіз дає підстави стверджувати, що провідним «музичним» мотивом у новелі та водночас центром ліричного сюжету, який розгортається паралельно з описаними у творі подіями, є мотив синього листопаду. Розгорнута система мотивів будується навколо двох опозиційних смислових центрів – «загірної комуни» та «темряви». Цим протиставленням зумовлена притаманна твору колористична гама, яка відрізняється послідовним протиставленням синього та чорного кольорів у відповідності до традиційного для романтичного творчого методу прийому контрасту.
Звернення Андрія Бєлого і Миколи Хвильового до схожих музичних технік пояснюється спорідненістю їхніх творчих методів та світоглядних позицій, які базуються на романтичній ідеї існування двох світів – профанного і сакрального. Їм, у свою чергу, відповідають епічний та ліричний («музичний») сюжети, що корелюють один з одним.
Серед контрапунктичних прийомів у новелі були виокремлені, по-перше, роздільна експозиція двох лейтмотивів із наступним їхнім поєднанням; по-друге, приєднання; по-третє, перехресні конструкції, які характерні для вертикально-рухомого контрапункту.
Зроблено висновок, що варіативний повтор, система лейтмотивів та контрапунктична техніка виконують у творі Хвильового сюжетогенеруючі та формоутворюючі функції, а інкорпорація музичних прийомів в літературний текст дозволяє стверджувати, що письменник створив нову жанрову модифікацію новели.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Агеєва, В. (1993). Микола Хвильовий. Історія української літератури XX століття. В.Г. Дончик (Ред.). (Книга перша), (с. 533–550). Київ: Либідь.
Белый, А. (1991). Симфонии. Ленинград: Художественная литература.
Бондарєва, Т.П. (2016). Структура художнього світу Миколи Хвильового: інтертекстуальний аспект. Дисс. канд. філол. наук. Харківський національний педагогічний університет імені Г.С.Сковороди.
Гервер, Л.Л. (1995). Контрапунктическая техника Андрея Белого. Литературное обозрение. 4/5, 192–196.
Лотман, Ю.М. (2000). Семиосфера. Санкт-Петербург: Искусство Санкт-Петербург.
Назайкинский, Е. (1988). Звуковой мир музыки. Москва: Музыка.
Сидорова, А.Г. (2006). Интермедиальная поэтика современной отечественной прозы (литература, живопись, музыка). Дисс. канд. филол. наук. Алтайский государственный университет.
Танеев, С.И. (1982). Дневники. (Кн. 2. 1899–1902). Москва: Музыка.
Тишунина, Н.В. (2001). Методология интермедиального анализа в свете междисциплинарных исследований. Методология гуманітарного знания в перспективе ХХІ века. К 80-летию професора Моисея Самойловича Кагана: Материалы Международной научной конференции. Санкт-Петербург. 149–154.
Хвильовий, М. (1978). Твори в п’ятьох томах. Г. Костюк (Упор., ред. і вступ. стаття). Нью-Йорк, Балтімор, Торонто: Українське видавництво «Смолоскип» імені В. Симоненка.
Чирков, М. (1925). Микола Хвильовий у його прозі. Життя й революція. Київ. 9. 38–44; 10. 38–44.
Fornoff, R. (2004). Die Sehnsucht nach dem Gesamtkunstwerk. Studien zu einer ästhetischen Konzeption der Moderne. Hildesheim, Zürich, New York: Olms.
Aheieva, V. (1993). Mykola Khvylovyi [Mykola Khvylovy]. Istoriia ukrainskoi literatury XX stolittia. V.H. Donchyk. (Red.). (Knyha persha). (pp. 533–550). Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Belyiy, A. (1991). Simfonii [Symphonies]. Leningrad: Hudozhestvennaya literature [in Russian].
Bondarieva, T.P. (2016). Struktur akhudozhnoho svitu Mykoly Khvylovoho: intertekstualnyi aspect [The structure of the artistic world of Mykola Khvylovy: intertextual aspect]. [Doctoral dissertation, H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University] [in Ukrainian].
Gerver, L.L. (1995). Kontrapunkticheskaya tehnika Andreya Belogo [Andrei Bely's counterpoint technique]. Literaturnoe obozrenie. 4/5, 192–196 [in Russian].
Lotman, Yu.M. (2000). Semiosfera [Semiosphere]. Sankt-Peterburg: Iskusstvo Sankt-Peterburg [in Russian].
Nazaykinskiy, E. (1988). Zvukovoy mir muzyiki [The sound world of music]. Moskva: Muzyika [in Russian].
Sidorova, A.G. (2006). Intermedialnaya poetika sovremennoy otechestvennoy prozyi (literatura, zhivopis, muzyika) [Intermediate poetics of contemporary Russian prose (literature, painting, music)]. [Doctoral dissertation, Altay State University] [in Russian].
Taneev, S.I. (1982). Dnevniki [Diaries]. (Kn. 2. 1899–1902). Moskva: Muzyka [in Russian].
Tishunina, N.V. (2001). Metodologiya intermedialnogo analiza v svete mezhdistsiplinarnyih issledovaniy. Metodologiya gumanitarnogo znaniya v perspektive HHI veka. K 80-letiyu professora Moiseya Samoylovicha Kagana: Materialyi Mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsii [Intermediate analysis methodology in the light of interdisciplinary research. Methodology of humanitarian knowledge in the perspective of the XXI century. To the 80th anniversary of Professor Moisey Samoilovich Kagan: Proceedings of the International Scientific Conference]. Sankt-Peterburg. 149–154 [in Russian].
Khvylovyi, M. (1978). Tvory v piatokhtomakh [Works in five volumes]. H. Kostiuk (Upor., red. i vstup. stattia). Niu-York, Baltimor, Toronto: Ukrainske vydavnytstvo «Smoloskyp» imeni V. Symonenka [in Ukrainian].
Chyrkov, M. (1925). Mykola Khvylovyi u yoho prozi [Mykola Khvylovy in his prose]. Zhyttia y revoliutsiia – Life and revolution. Kyiv. 9. 38–44; 10. 38–44 [in Ukrainian].
Fornoff, R. (2004). Die Sehnsucht nach dem Gesamtkunstwerk. Studien zu einer ästhetischen Konzeption der Moderne. Hildesheim, Zürich, New York: Olms.
DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1076.2021.2.98.03
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.