РОЛЬ МАТЕРІ ЯК НЕВІД’ЄМНИЙ АСПЕКТ «СОЦІАЛІЗАЦІЇ» ЖІНКИ У РОМАНАХ С. РУШДІ «ОСТАННЄ ЗІТХАННЯ МАВРА» ТА МО ЯНЯ «ВЕЛИКІ ГРУДИ, ШИРОКІ СІДНИЦІ»

М. С. Обихвіст

Анотація


Письменники маргінали Салман Рушді і Мо Янь почали привертати все більшу увагу літературознавців з огляду на актуальність тем, які розкриваються у їх творчому доробку. Метою даної статті є проаналізувати спільне і різне у зображені образу матері в романах «Останнє зітхання мавра» та «Великі груди, широкі сідниці». Всупереч традиціям патріархального суспільства обидва автори репрезентують образи сильних і вольових жінок, що є лідерами родини. З огляду на те, що як у романі Салмана Рушді, так і у романі Мо Яня події відбуваються у часи драматичних суспільних змін, це викликає зміщення ґендерних ролей. Разом із цим материнство перетворюється на невід’ємний компонент «соціалізації» жінки. Розглядаються значення соціального статусу, суспільних звичаїв, родинних особливостей для становлення жінки. Ми аналізуємо ті літературні засоби, до яких письменники звертаються з метою розкриття еволюції жіночих образів. Творчість письменників потребує  більш  глибокого  дослідження  як  в  контексті  світової  сучасної  літератури, так і з точки зору зміщення фокусу на маргінальну літературу. Важливою задачею є досліджувати еволюцію жіночих образів у новітній літературі.

Ключові слова: Мо Янь, Салман Рушді, материнство, природа, соціалізація, конфлікт.

 

Писатели маргиналы Мо Янь и Салман Рушди привлекают все большее внимание литературоведов в свете актуальности тем, которые раскрываются в их творчестве. Целью данной статьи является анализ схожего и разного в изображении образа матери в романах «Прощальный вздох мавра» и «Большая грудь, широкий зад». Вопреки устоям патриархального общества оба автора представляют образы сильных и волевых женщин, которые превращаются в лидеров семьи. Нужно отметить, что принимая во внимание то, что события как в романе Салмана Рушди, так и Мо Яня происходят в период драматических социальных изменений, это неизбежно влечет за собой смещение гендерных ролей. Вместе с тем, материнство преобразуется в неотъемлемый компонент «социализации» женщины. Рассматриваются значение социального положения, общественных устоев, семейных особенностей для становления женщины. Мы анализируем те литературные средства, к которым обращаются авторы с целью раскрытия эволюции женских образов. Творчество писателей требует более глубокого изучения, как в контексте современной мировой литературы, так и с точки зрения смещения фокуса на маргинальную литературу. Важной задачей является исследование эволюции женских образов в новейшей литературе.

Ключевые слова: Мо Янь, Салман Рушди, материнство, природа, социализация, конфликт.

 

Fringe writers Salman Rushdie and Mo Yan receive more attention in consideration of applicability and relevancy of the problems they cover in their works. The aim of this article is to analyze the common and the different in representing the image of a mother in the novels «The Moor’s Last Sigh» by Salman Rush-die and «Big Breast, Wide Hips» by Mo Yan. In a departure from the traditions of androcentric society the both writers depict the images of high-powered and strong-willed women, who adopt a role of a family leader. Taking into account  that both in Salman Rushdie’s and Mo Yan’s novel story is set on the background of dramatic social changes that leads to shift of gender roles. At the same time motherhood turns into an essential component of a woman’s «socialization». We consider the essence of a social status, societal order, family peculiarities for a woman’s identity formation. We analyze the literary means used by the writers in order to reveal the evolution of female characters. Their work requires deeper analysis both in the context of world literature, and in the light of attention to marginal literature. The important task is the research of female characters’ evolution in modern literature.

Key words: Mo Yan, Salman Rushdie, motherhood, nature, socialization, conflict.

Повний текст:

PDF

Посилання


Бовуар де С. Друга стать: у 2т. Київ: Основи, 1995. Т.2. 1995. 392 с.

Крістєва Ю. Материнство сьогодні. URL: http://www.kristeva.fr/motherhood.html.

Пасечник В. Мо Янь: первое знакомство. Вопросы литературы. Москва, 2013. № 5. С. 100–102. Чодороу Н. Воспроизводство материнства: психоанализ и социология гендера. Москва: РОССПЭН, 2006. 496 с.

Янь Мо. Большая грудь, широкий зад. Санкт-Петербург: Амфора, 2013.831 с.

Adиs R. Winnicott: The ‘good-enough mother’ radio broadcasts URL: http://www.oxfordclinicalpsych.com/page/featured-article-winnicott-the-goodenough-mother-radio-broadcasts.

Rushdie S. The Moor’s Last Sigh. New York: Vintage Books, 1997. 436 p.

Thiara N.W. Salman Rushdie and Indian Historiography. Writing the Nation into Being. New York: Palgrave Macmillan, 2009. 226 p




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1146265

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.