АГІОГРАФІЧНИЙ МОТИВ НАСЛІДУВАННЯ ХРИСТА I АПОСТОЛЬСТВА ТА ЙОГО ПРОЯВИ В ТВОРЧОСТІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА
Анотація
В статті розглянуто особливості барокового мотиву христонаслідування у творчості Т. Шевченка. Тема наслідування Христа, яка є осереддям барокового богомислення, є осереддям і творчості Шевченка. Ця тема постає магістральною у поемах «Тризна», «Неофіти», «Москалева криниця» та є одним зі структурних компонентів у ряді інших творів Шевченка. Маємо на увазі широкий спектр відтворення цього мотиву авторами бароко, а відповідно, і зверненість до нього Т. Шевченка. У статті з з’ясовано, що Шевченко використовує мотив апостольського вчення у контексті тих творів, де очевидні мотиви протесту проти політики царського уряду. Матерії для цих творів він запозичує з церковно-історичної та проповідницької літератури часів бароко. Звернення до цього мотиву в поемі «Москалева криниця» цілком суголосне бароковим джерелам: зречення своєї волі, непохитність віри, самопожертва та служіння людям, невтомна робота над собою з безугавною молитвою, терпіння, любов навіть до ворогів. Мотив зречення себе й слідування за Христом, який є дуже характерним для барокового богомислення, постає наскрізним і в поемі «Чернець», де поет змалював образ Семена Палія у дусі житійних образів.
Ключові слова: бароко, мотив, наслідування, агіографічні джерела, вплив на творчість.
В статье рассмотрены ocoбенности бароккового мотива подражания Христу и апостолам в творчестве Т. Шевченкo. Тема христонаследования является средоточием бароккового богомыслия и является центральной в творчестве Т. Шевченкo. Эта тема стала магистральной в поэмах «Тризна», «Неофиты», «Колодец солдата» и является одним из структурных компонентов в ряде других произведений Шевченко. Рассматривается широкий спектр воспроизведения этого мотива авторами барокко, а соответственно, и обращение к нему Т. Шевченко. В ходе анализа выявлено, что Шевченко использует мотив апостольского учения в контексте тех произведений, где очевидны мотивы протеста против политики царского правительства. Материи для этих произведений он заимствует из церковно-исторической и проповеднической литературы времён эпохи барокко. Обращение к этому мотиву в поеме «Солдатский колодец» полностью созвучно с источниками литературы барокко: отречение от своей воли, непоколебимость в вере, самопожертвование и служение людям, неутомимая работа над своим внутренним совершенствованием с непрекращающейся молитвой, терпение, любовь даже к своим врагам. Мотив самоотречения и следования за Христом, который является характерным для бароккового богомыслия, является сквозным и в поэме «Чернец», в которой поэт создаёт образ Семёна Палия в духе житийных образов.
Ключевые слова: барокко, мотив, подражание, агиографические источники, влияние на творчество.
The peculiarities of the baroque motif of the following after Christ have been considered in the article. This theme which is the central in the baroque literature is also central in Taras Shevchenko’s creative works. The theme is the main one in such Shevchenko’s poems as «Tryzna», «Neophity», «Moskaleva krynitsa» and is one of the structural components in the number of other Shevchenko’s works. Here, we mean the wide spectrum of this motif reproduction by the baroque authors, and corrsespondently, the use of this motif by T. Shevchenko. In the article, it has been ascertained that Shevchenko usе the motive of the apostoles study in the context of those works where the motives of the protest against tsar policy are the most obvious. The poet derives the material for these works from the church and historical preaching baroque literature. The use of this motive in the poem “Moskalyeva krinitsa” is fully consonant with the baroque sources: renunciation of your own will, firmness in faith, self-sacrifice, work for the sake of people, untiring work on yourself with incessant praying, patience and love even to enemies. The motif of renunciation of your own will and following after Christ, which is characteristic for the baroque preaching literature, becomes central in the poem “Chernetz”, where the poet creates the image of Semen Paliy in the spirit of hagiographic images.
Key words: baroque, motive, imitative behavior, hagiographic sources, influence on creative activity.
Повний текст:
PDFПосилання
Білецький Л. Віруючий Шевченко. Вінніпег: Накладом УВАН, 1949. 30 с.
Біографія Т. Г. Шевченка за спогадами сучасників. Київ: Вид-во АН УРСР, 1958. 436 с.
Ісіченко І. Аскетична традиція Києво-Печерського монастиря в агіографічному дискурсі свт. Димитрія Туптала. Дмитро Туптало у світі українського бароко: зб. наук. праць. Львів: Артос-Апріорі, 2007. Вип. 1. С. 7–14.
Ісіченко І. Християнська агіографія у творах Тараса Шевченка. Слово і Час. 2003. № 3. С. 29–35.
Ісіченко Ю. А. Ранні редакції Києво-Печерського Патерика і суспільно-політичний контекст Т. Г. Шевченко. Вісник Харківського університету. 1986. № 284. С. 43–50.
Молитвослов (Полный православный молитвослов на всякую потребу). Песнопения из служб будничных. Тропарь апостолам. Мгарь: Спасо-Преображенский Мгарский монастырь, 2001. 655 с.
Ростовский Д. Алфавит духовный Святителя Димитрия Ростовского. Изд-во Почаевской Лавры, 1998. 156 с.
Ростовский Д. Слово на Рождество Богородицы. Житія святых на русском языке изложенные по руководству Четьих-Миней св. Димитрія Ростовского с дополненіями, объяснительными примечаніями и изображеніями святых. Київ, 2006. Кн. 1. 679 с.
Ростовский Д. Память Святого Михаила, митрополита Кіевскаго і всея Руси чудотворца. Житія святых на русском языке изложенные по руководству Четьих-Миней св. Димитрія Ростовского с дополненіями, объяснительными примечаніями и изображеніями святых. Київ, 2006. Кн. 1. С. 667–668.
Ростовский Д. Житіе преподобной Поліксеніи. Житія святых на русском языке изложенные по руководству Четьих-Миней св. Димитрія Ростовского с дополненіями, объяснительными примечаніями и изображеніями святых. Київ, 2006. Кн. 1. С. 461–465.
Ростовский Д. Житіе Святаго Праведнаго Филарета Милостивого. Житія святых на русском языке изложенные по руководству Четьих-Миней св. Димитрія Ростовского с дополненіями, объяснительными примечаніями и изображеніями святых. Київ, 2006. Кн. 4. С. 8–34.
Ростовский Д. Житіе, подвиги и страданіе Святого славного и всехвальнаго Верховного Апостола Петра. Житія святых на русском языке изложенные по руководству Четьих-Миней св. Димитрія Ростовского с дополненіями, объяснительными примечаніями и изображеніями святых. Київ, 2006. Кн. 10. С. 633–678.
Ростовский Д. Преставленіе Блаженной Княгини Ольги, во святом крещеніи Елены. Житія святых на русском языке изложенные по руководству Четьих-Миней св. Димитрія Ростовского с дополненіями, объяснительными примечаніями и изображеніями святых. Київ, 2006. Кн. 11. С. 302–320.
Смілянська В. Л. Структура і смисл: Спроба наукової інтерпретації поетичних текстів Тараса Шевченка. Київ: Вища школа, 2000. 207 с.
Ушкалов Л. В. Бароко та творчість Шевченка. Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. 1999. № 1. С. 51–55.
Ушкалов Л. В. Есеї про українське бароко. Київ: Факт. Наш час, 2006. 284 с.
Франко І. Я. Святий Климент у Корсуні. Причинок до історії страрохристиянської легенди . Зібрання творів: у 50 т. Київ: Наук. думка, 1981. Т. 34 : Літературно-критичні праці (1902–1905). С. 95–102.
Шевченко Т. Г. Повне зібрання творів: У 12 т. Т. 1 : Поезія, 1837–1847. Київ: Наук. думка, 2001. 781 с.
Шевченко Т. Г. Повне зібрання творів : У 12 т. Т. 2 : Поезія 1847–1861. Київ: Наук. думка, 2001. 775 с.
Шевченко Т. Г. Повне зібрання творів: У 12 т. Т. 3: Драматичні твори. Повісті. Київ: Наук. думка, 2001. 589 с.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.843902
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.