МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ВИХОВАННЯ ЦІННІСНОГО СТАВЛЕННЯ ДО ПРИРОДИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ
Анотація
У статті розкривається сутність методології. Обґрунтовано, що концептуальну розробку основ екологічної освіти і виховання, формування екологічної культури і екологічної свідомості особистості в цілому, і такого компонента, як ціннісне ставлення до природи, зокрема, слід здійснювати у межах сучасних методологічних підходів: культурологічного, компетентнісного, ноосферного, аксіологічного (ціннісного), екопсихологічного тощо.
Ключові слова: методологія, методологічний підхід, культурологічний підхід, культура, особистість, компетентнісний підхід, ноосферний підхід, аксіологічний підхід, екопсихологічний підхід, модернізація освіти.
Молчанюк О. В. Методологические подходы к исследованию проблемы воспитания ценностного отношения к природе будущих учителей. В статье раскрывается сущность методологии. Обосновано, что концептуальную разработку основ екологического образования и воспитания, формирование экологической культуры и экологического сознания личности в целом, а также такого компонента как, ценностное отношения к природе, вообще, следует осуществлять в рамках современных методологических подходов: культурологического, компетентносного, ноосферного, аксиологического (ценностного) и экопсихологического.
Ключевые слова: методология, методологический подход, культурологический подход, культура, личность, компетентностный подход, ноосферный подход, аксиологический подход, экопсихологический подход, модернизация образования.
At the present stage of the development of education, various methodological approaches must be used during the training of specialists in the field of education. Among the significant number of the existing forms of the reflexive comprehension of scientific knowledge such as the theory of knowledge, the philosophy of science, a special place belongs to the methodology of science. The analysis of scientific literature indicates the need for the more detailed study of the methodological foundations of the process of engrafting future teachers’ values-based attitude to the nature. Integration of methodological approaches promotes the optimization of the mechanisms of the professional development of future specialists in the pedagogical sphere in general and the process of engrafting future teachers’ values-based attitude to the nature, in particular.
The article reveals the essence of the methodology. It has been substantiated that the conceptual development of the basics of ecological education, the formation of the individual’s ecological culture and ecological consciousness as a whole and such a component as the values-based attitude to the nature, in particular, should be carried out within the framework of modern methodological approaches: culturological, competency-based, noospheric, axiological (values-based), ecopsychological, etc. These approaches also combine natural and humanitarian sciences into a single scientific whole, which promotes awareness of the holistic worlview. The characteristics of the culturological, competency-based, noospheric, axiological (values-based), ecopsychological approaches, substantiated in the article, allow to state that their integration helps to optimize the mechanisms of the professional development of the future specialists of the educational work in general and the process of engrafting future teachers’ values-based attitude to the nature in particular. Integration is also an important methodological category, a trend and a principle of the development of the modern theory and practice of education.
Keywords: methodology, methodological approach, culturological approach, culture, personality, competency-based approach, noospheric approach, axiological approach, ecopsychological approach, modernization of education.
Повний текст:
PDFПосилання
Болотов В. А. Компетентностная модель: от идеи к образовательной парадигме // Педагогика. – 2003. – № 10. – С. 7–10.
Вернадський В. И. Жива речовина. – М.: Наука, 1974, С. 45.
Культурологічний словник / О. В.Антонюк та ін. – К. : НМАУ, 2011. – 463 с.
Мельник В. В. Интеллектуально-духовные приоритеты цивилизационного развития в условиях трансформации постиндустриального общества в информационное и «общество знаний» / Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії: зб. наук. праць. – Запоріжжя: Вид-во ЗДІА, 2016. – Вип. 66. – С. 78-89.
Селевко Г. Компетентности и их классификация // Народное образование. – 2004. – № 4. – С. 138-143.
Скребец В. О. Екологiчна психологiя: Навч. посібник. – К.: МАУП, 1998, С. 3.
REFERENCES:
Bolotov, V. A. (2003). Kompetentnostnaya model: ot idei k obrazovatelnoy paradigme [Competency model: from idea to educational paradigm]. Pedagogika, 10, pp. 7-10 (in Russian).
Vernadskyi, V. I. (1974). Zhyva rechovyna [Living material]. Moscow: Nauka, p. 45 (in Ukrainian).
Antoniuk, O. V. (2011). Kulturolohichnyi slovnyk [Cultorological dictionary]. Kyiv: NMAU, 463 p. (in Ukrainian).
Melnik, V. V. (2016). Intellektualno-duhovnyie prioritetyi tsivilizatsionnogo razvitiya v usloviyah transformatsii postindustrialnogo obschestva v informatsionnoe i «obschestvo znaniy» [Intellectual and spiritual priorities of the civilization development in the conditions of the transformation of the postindustrial society into informational and “knowledge society”]. Humanitarnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii,66, pp. 78-89 (in Russian).
Selevko, G. (2004). Kompetentnosti i ih klassifikatsiya [Competencies and their classification]. Narodnoe obrazovanie, 4, pp. 138-143 (in Russian).
Skrebets, V. O. (1998). Ekolohichna psykholohiia [Ecological psychology]. Kyiv: MAUP, p. 3 (in Ukrainian)
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1410242
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.